April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۳۵۳
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
0
یک استاد حوزه و دانشگاه درباره اصول حکمرانی دینی و موانع مشارکت مردم توضیحاتی داد.

امیرالمومنین (ع) در آیین حکومت ولایی به مشارکت همه مردم نیاز داشت

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه «ماه من» شبکه سه درباره اصول حکمرانی بین مردم گفت: امیرالمومنین (ع) در آیین حکومت ولایی به مشارکت همه مردم نیاز داشت. اینکه مردم با فعالیت و درک بیایند و مسئولیت‌ها را به عهده گیرند. درحالی که برای معاویه بهتر بود کسی به مسئولیت‌ها نپردازد و خودش و باندش جامعه را اداره کند.

پناهیان

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: خطر اینجاست که بعضی‌ها همین تصور را درباره حضرت ولیعصر (عج) دارند. فکر می‌کنند حضرت با ۳۱۳ نفر می‌آید و بدون مشارکت مردم جهان را آباد می‌کند. این تصور باعث می‌شود آدم‌ها تمرینی برای حکومت‌داری حضرت نداشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره موانع سر راه مشارکت مردم توضیح داد: سه مانع بزرگ مقابل مشارکت مردم هست. یکی مدیران دلسوز، جهادی و ساده‌اندیش. آن‌ها فکر می‌کنند بدون مشارکت مردم می‌توانند امور را به سامان برسانند. آن‌ها خودشان مانع هستند. مانند مسئولینی که در سال گذشته برای موکب‌های اربعین می‌گفتند نه دیگر این دولت مردمی است. ما خودمان کار را راه میندازیم.

پناهیان

وی افزود: این کار‌ها واقعاً زشت است. اینکه بخواهیم اربعین را از مردمی بودن به دولتی بودن تبدیل کنیم. چراکه باید بسیاری از امکانات اربعین مردمی شود. ما هنوز نتوانستیم اربعین را از دست دولت و دولتمردان نجات دهیم. مردم باید بیشتر حضور داشته باشند. قطعاً آن‌ها بهتر از دولت می‌توانند امور اربعین را اداره کنند. دولت هم پشتیبان و خدمت‌گزار باشد.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه باید رئیس اربعین مردم باشند، بیان کرد: دوستان عراق حرف قشنگی می‌زنند. می‌گویند چرا دولت شما برای هماهنگی اربعین به سراغ دولت عراق می‌شود. کار اربعین دست دولت عراق نیست، دست ماست! باید کار را به مردم سپرد. برای خیلی‌ها قابل تصور نیست که می‌توان کار‌ها را با مردم اداره کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه توضیح داد: دومین مانع مدیران خائن و زرنگ هستند. به عنوان مثال، اگر شرکت‌هایی که زیر نظر بیمه اجتماعی هستند، زیر نظر حرکت‌های مردمی در استان کنترل شوند بهتر از مرکز است. اگرچه ممکن است استثنائاتی هم وجود داشته باشد. با این حال مدیران زرنگ می‌دانند اگر در استان‌ها کنترل شود، کنترل‌گر‌ها زیاد می‌شود و مانع می‌شوند.

وی سومین مانع را احزاب دانست و گفت: احزاب بجای نمایندگی مردم می‌خواهند رای مردم را چپاول کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: