May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۷۲۸
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
0

زندگی مشترک زن و مرد به هر دلیلی ممکن است پایان یابد. برای مثال طلاق، فسخ نکاح، فوت کردن یکی از زوجین، اتمام مدت زمان در ازدواج موقت، انفساخ، لعان و ... می‌توانند باعث اتمام این زندگی شوند. چیزی که در این مطلب مد نظر ما می‌باشد، شباهت ها و تفاوت های فسخ نکاح با طلاق است.

این دو از رایج‌ترین روش‌ها برای به پایان رساندن زندگی مشترک هستند ولی به صورت کامل با هم یکسان نبوده و تفاوت‌هایی دارند. همچنین شباهت‌هایی هم بین آن‌ها وجود دارد که در این مطلب شما را با این موارد آشنا خواهیم کرد.

فسخ نکاح چیست؟

بیشتر ما در رابطه با طلاق اطلاعات کاملی داریم ولی شاید تا به حال عبارت فسخ نکاح به گوشتان نخورده باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در رابطه با این موضوع توضیح کوتاهی بدهیم.

شباهت ها و تفاوت های فسخ نکاح با طلاق

فسخ نکاح مانند طلاق، پایان دهنده زندگی مشترک بوده و برای عقد دائم مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی طبق ماده 1120 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی فسخ نکاح اتفاق می‌افتد که عیبی در زن یا مرد وجود داشته و یا تدلیس اتفاق افتاده باشد. همچنین باید بدانید که فسخ نکاح یک طرفه بوده و هم مرد و هم زن می‌تواند برای این کار اقدام کند.

برای اینکه بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن روند فسخ نکاح را طی کنید، حتما با وکیل مشورت کنید. طبیعتا چنین افرادی در رابطه با قانون اطلاعات و تجربه خیلی بیشتری دارند. می‌توانید با سعیده فرهادی نژاد یکی از بهترین وکیل های طلاق در مشهد مشورت کنید تا بهترین راه حل را طبق پرونده شما پیشنهاد دهد.

موارد عیوبی که باعث فسخ نکاح می‌شود به وضوح در قانون آورده شده و بهتر است قبل از ازدواج حتما با این موارد آشنایی داشته باشید. همچنین در رابطه با تدلیس باید این را توضیح دهیم که همان فریب یا دروغ است.

یعنی اگر همسر شما قبل از ازدواج ادعا کرده که مدرک دکتری یا منزل مسکونی دارد ولی بعد از عقد متوجه شوید که دروغ گفته و شما را فریب داده تا با او ازدواج کنید، می‌توانید نسبت به فسخ نکاح اقدام کنید.

عیوب فسخ نکاح چیست؟

همانطور که گفتیم فسخ نکاح در صورت وجود عیب در زن یا مرد اتفاق خواهد افتاد. در این بخش این عیوب را بیان خواهیم کرد:

عیوب مرد

طبق ماده 1122 قانون مدنی عیوبی که در صورت وجود در مرد، امکان فسخ نکاح را به زن می‌دهد، به شرح زیر است:

  1. خصاء (مشکلی که به اخته بودن مرد اشاره دارد)
  2. عنن (مشکلی در مرد که نمی‌تواند نعوظ داشته باشد)
  3. مقطوع بودن دستگاه جنسی مرد

عیوب زن

این عیوب در ماده 1123 قانون مدنی آورده شده و اگر هر کدام از آن‌ها در زمان عقد در زن وجود داشته و مرد نداند، می‌تواند برای فسخ نکاح اقدام کند. البته اگر با عمل جراحی این عیوب قابل درمان باشد، فسخ نکاح اتفاق نمی‌افتد.

  1. نابینایی هر دو چشم زن
  2. افضاء (در این بیماری مجرای بول و حیض یکی است)
  3. جذام
  4. زمین گیری کامل
  5. برص (نام نوعی بیماری پوستی است)
  6. قرن (در این بیماری استخوانی در فرج وجود دارد که از جماع جلوگیری می‌کند)

موارد فسخ نکاح

عیوب مشترک

دو عیب وجود دارد که بین زن و مرد مشترک است:

  1. جنون دوره‌ای یا مستمر
  2. دروغ یا فریب

شباهت فسخ نکاح و طلاق

  1. اولین شباهت فسخ نکاح و طلاق این است که هر دو، ازدواج دائم را به پایان می‌رسانند و برای ازدواج موقف چنین مفاهیمی وجود ندارد.
  2. عده طلاق و فسخ نکاح یکسان است.
  3. هر دوی این موارد باعث انحلال نکاح خواهند شد.

تفاوت فسخ نکاح و طلاق

  1. فسخ نکاح تشریفات خاصی نداشته و هر زمانی که صاحب حق اراده کند، انجام خواهد شد. این در حالی است که طلاق یک عمل حقوقی تشریفاتی است که تا شرایط و تشریفات مربوط به آن انجام نشود، دادگاه حکم را صادر نخواهد کرد.
  2. فسخ نکاح به صورت یک طرفه انجام خواهد شد و نیازی به صیغه ندارد ولی طلاق حقی است که به مرد داده شده و با اراده او انجام خواهد شد.
  3. اگر طلاق رجعی باشد زوجین می‌توانند در مدت زمان عده به هم بازگردند و نیازی به جاری شدن صیغه عقد مجدد وجود ندارد. این در حالی است که اگر زوجین بعد از فسخ نکاح بخواهند به هم بازگردند باید عقد کنند.
  4. در طلاق، زن و مرد تا 3 بار می‌توانند به هم بازگردند ولی برای بار چهارم، این امکان وجود نداشته و میان آن‌ها حرمت وجود دارد. این در حالی است که مفهوم حرمت در فسخ نکاح وجود نداشته و زن و مرد هر چند بار که بخواهند می‌توانند ازدواج مجدد را انجام دهند.
  5. زمانی که حکم طلاق داده شده و بخواهند صیغه طلاق را جاری کنند، برای درست بودن آن، زن باید در شرایط خاصی قرار داشته باشد. برای مثال نباید در دوران عادت ماهیانه باشد ولی برای فسخ نکاح این شرایط نیاز نیست.

مهریه در فسخ نکاح و طلاق

مهریه در فسخ نکاح

در رابطه با مهریه در فسخ نکاح حالت‌های مختلفی وجود دارد. اگر قبل از فسخ نکاح هیچ رابطه جنسی بین زن و مرد اتفاق نیوفتاده باشد، زن نمی‌تواند مهریه خود را دریافت کند.

البته تبصره‌ای برای این قانون وجود دارد. اگر فسخ نکاح به دلیل عنن مرد رخ داده باشد، زن می‌تواند نصف مهریه خود را دریافت کند.

اگر رابطه جنسی بین زن و مرد وجود داشته و سپس فسخ نکاح اتفاق افتاده باشد، زن می‌تواند مهریه خود را به صورت کامل دریافت کند. مگر اینکه فسخ نکاح به دلیل فریب و دروغ زن انجام شده باشد که در این صورت هیچ مهریه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت. حتی مرد می‌تواند به عنوان جبران خسارت، به اندازه مبلع مهریه، وجه نقد از زن دریافت کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: