محمود لیایی در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با اعلام اینکه نمایشگاه پست برای اولین بار است که برگزار میشود گفت: شاید نتوانیم به تمامی اهداف تعیین شده در اولین دوره نمایشگاه دست یابیم، اما هدف گذاری کرده ایم که با استمرار و اجرای نمایشگاه در سالهای آینده، بتوانیم به اهداف تعیین شده دست یابیم.
وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه بین المللی پست اکسپو میتواند کمک شایانی به رشد صنعت پست کشور داشته باشد گفت: این نمایشگاه میتواند جایگاه پست ایران را در بین پست کشورهای جهان ارتقا دهد.
مدیرعامل شرکت ملی پست در خصوص شرکت کنندگان در نمایشگاه گفت: از تمامی اپراتورهای منتخب پست در سراسر کشور و عضو اتحادیه جهانی پست برای حضور در نمایشگاه دعوت کرده ایم، اما با توجه به اینکه زمان زیادی برای اجابت این دعوت توسط آنها نداریم، شاید در سال اول تعداد زیادی از پستهای ملی کشورهای دیگر در این نمایشگاه حضور پیدا نکنند.
وی گفت: با اجرای اولین دوره نمایشگاه و معرفی آن به شرکتهای پست جهان، امیدواریم بتوانیم مقدماتی را فراهم کنیم تا تعداد بیشتری از کشورهای جهان در نمایشگاه ایران حضور یابند.
لیایی درخصوص نقش تحریم و تاثیر تحریمها در ایجاد مشکل برای نمایشگاه پست گفت: تحریم یک بحث اقتصادی است و در قوانین اتحادیه جهانی پست، بحث تحریم در هر شرایطی از جمله جنگ و تحریم مستثنا شده، اما در هر صورت تحریمها تاثیر خود را بر جای میگذارد.
وی با اشاره به اینکه آمریکا در صدر کشورهای تحریم کننده ایران قرار دارد گفت: با وجود آن که اکنون از سوی آمریکا تحریم شده ایم، یکی از بیشترین مبادلات پستی ایران به کشور آمریکا صورت میگیرد و این ارقام نشان میدهد که پست تحریم نمیشود.
بیشتر بخوانید:
مدیرعامل شرکت ملی پست در پاسخ به اینکه میتوان از ظرفیت پست برای کاهش یا مدیریت تحریمها استفاده کرد گفت: نقش پست غیر قابل انکار است و اولین نمایشگاه پست ایران فرصت بسیار خوبی است که میتواند باعث کاهش تاثیر تحریم بر اقتصاد دیجیتال کشور شود و حتی میتواند فشار تحریم را بر اقتصاد کاهش دهد.
وی بر استفاده از ظرفیت پست در تمامی عرصهها تاکید کرد و گفت: از پست میتوانیم به نحو احسن برای کاهش فشار تحریمها یا دور زدن تحریمها استفاده کنیم، بنابر این انتظار میرود از فرصت نمایشگاه پست نهایت استفاده به عمل آید.
نمایشگاه بینالمللی پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته به همت شرکت ملی پست ایران برگزار میشود. این نمایشگاه برای نخستین بار با هدف حرکت در مسیر تحول دیجیتال و هوشمندسازی در خدمات و زیر ساختهای مرتبط با صنعت پست، خرداد ۱۴۰۲ در مصلی بزرگ تهران برگزار خواهد شد.
نمایشگاه پست اکسپو محلی برای حضور زیست بوم صنعت پست است که شرکتهای بینالمللی، شرکتهای بزرگِ فعال در این صنعت و شرکتهای نوآور و دانشبنیان، جدیدترین و خلاقانهترین دستاوردهایشان را در این نمایشگاه به نمایش میگذارند.
شرکتهایی از ۱۰ کشور برتر عرصهی پست مانند ژاپن، آلمان، استرالیا، ایتالیا، اسپانیا، قطر، عراق، لبنان، روسیه و ترکیه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین بیش از ۲۰۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.
در این نمایشگاه اکوسیستم صنعت پست گِرد هم خواهند آمد تا ضمن تبادل دانش میان بازیگران فعال آن، بازدیدکنندگان نیز با دستاوردهای مهم این صنعت آشنا شوند.
هدف از این نمایشگاه؛ معرفی جدیدترین فناوریها، دستاوردها و خدمات زنجیره تامین، صنعت پست و لجستیک خرده فروشی با رویکرد تحول دیجیتال و هوشمندسازی است.
نمایشگاه پُست اکسپو شامل بخشهایی مانند بسته بندی، لجستیک، خدمات پستی، چاپ، حمل و نقل، خدمات الکترونیک، رباتیک و فناوریهای جدید پست؛ مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء است.
همچنین این رویداد بخش ویژهای با عنوان جایزه ملی پست اکسپو دارد. نخستین نمایشگاه بینالمللی پست اکسپو ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ در مصلی بزرگ بزرگ تهران برگزار میشود.