April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۸۷۴
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
با اجرای طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی که معروف به طرح مالیات بر عایدی سرمایه است و همچنین هزینه سوداگری باید افزایش یابد تا افراد تمایلی به آن پیدا نکنند.

با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه حضور در بازار مولد را جذاب می‌کند

طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی سال‌ها مطرح گردیده است تا این‌که خردادماه سال ۱۴۰۰ کلیات آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما باتوجه به تصویب این قانون، مراحل اجرایی آن دچار کاستی هایی شده است. طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی که معروف به طرح مالیات بر عایدی سرمایه است؛ این قانون در بین ۱۵۰ کشور دنیا در مجلس شورای اسلامی یازدهم با پیگیری‌های این دوره به تصویب رسید.

در واقع باید گفت، این ناعادلانه است که فقط درآمد کارمند و کارگر و تولیدکننده‌ای که با صداقت کار می‌کند باید با شفافیت مالیات پرداخت کند، اما کسانی که یک شبه با زد و بند مافیایی به سرمایه کلان می‌رسند و به اصطلاح پشت صحنه هستند و صدمات جبران ناپذیری را به کشور وارد می‌کنند و تورم را افزایش می دهند، از مالیات معاف باشند. بیشترین هدف این طرح آنست که در حوزه‌های مختلف مثل املاک و بسیاری از دلال بازی ها و همچنین فضایی که در طی این چندسال در بازار ایجاد شده است را کاهش داده شود.

امید است با اجرای دقیق و سفت و سخت این قانون دیگر شاهد رونق بازار‌های موازی غیر مولد و جذابیت سوداگری در کشور نباشیم و با مالیات بر عایدی سرمایه موجب بهبود محیط کسب کار کشور و کاهش تورم شود و همچنین مالیات بر عایدی سرمایه از سفته بازی تا نوسان قیمت‌ها و همچنین تنش در بازار را کاهش می‌دهد و به ثبات اقتصادی کشور کمک می‌کند.

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه بیان کرد: یکی از مسائلی که تا به امروز در کشور ما مفغول مانده، این پایه مالیاتی بسیار مهم و حیاتی است که وزیر اقتصاد و دارایی و دولت‌ها هم بر آن بسیار تاکید داشته اند.


وی در ادامه اضافه کرد: متاسفانه بالای ۶ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد. این نقدینگی هر مسیری را که انتخاب کند، سبب روی دادن جهش‌های نامتعارف و اثرات منفی بر شاخص‌های اقتصادی کشور خواهد شد و این مسئله به خصوص در قضیه تورم که نقش اساسی را بازی می‌کند، بسیار جدی است، زیرا سوداگری گاهی در حوزه ارز، گاهی در حوزه خودرو، گاهی در حوزه مسکن می‌تواند ضربات جدی را دراقتصاد کشور و نهایتا عموم مردم وارد آورد.

نماینده مردم سبزوار با اشاره به موضوع تورم در این رابطه نیز اظهار داشت: تعریف تورم کاملا مشخص است، طبقه فرودست و ضعیف در تورم به طبقه بالا و ثروتمند مالیات پرداخت می‌کند؛ بنابراین این مسئله برای مردم بسیار اهمیت دارد و باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ابراز کرد: مدت مدیدی است که برای قضیه پولشویی در ایران و مبارزه با آن اتفاقات خوبی روی داده و وزارتخانه اقتصاد و دارایی توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع دارد و در واقع کشور ایران در این قضیه پیشتاز است. بالاخره سود‌ها و اتفاقات ناگهانی در حساب افراد باید رصد شود و این کاری است که در تمام دنیا انجام می‌گیرد. اجازه داده نمی‌شود که افراد و گروه‌های مافیایی در تاریکخانه‌های خود تصمیماتی بگیرند و در نتیجه آن صاحب سود مالی هنگفتی شوند و از نظر حاکمیت و دولت مخفی بماند. باید پول‌های قابل توجهی که به صورت ناگهانی وارد حساب‌های افراد می‌شود، رصد و منشاء آن مشخص شود.

محبی در ادامه افزود: سامان یافتن شرایط اقتصادی کشور بنابر فرمایش مقام معظم رهبری که در شعار سال جهش تولید را مورد توجه قرار داده اند، نیازمند آن است که در تولید سرمایه گذاری شود.

وی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه حضور در بازار مولد را جذاب می‌کند، تصریح کرد: هزینه سوداگری باید بالا رود تا افراد تمایلی به آن پیدا نکنند، زیرا ضریب جینی بالا در کشور پیام روشنی به دنبال دارد. فاصله طبقات اجتماعی در اثر این سوداگری‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و این با شعار‌ها و آرمان‌های نظام اسلامی همخوانی ندارد.

نماینده مردم سبزوار درباره سازو کار طرح مالیات برعایدی سرمایه جهت دستیابی به اهداف تعیین شده، چنین توضیح داد: شفافیت در طرح و افزایش ثروت تحت نظارت قرار می‌گیرد و کاملا بر حساب‌های افراد و تغییراتی که در آن روی می‌دهد، نظارت انجام می‌شود. چنانچه اثبات شود منشاء تغییرات مالی سوداگری است، با مالیات قابل توجهی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، قسمت اعظم سود ستانده خواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات تاکید کرد که طرح مالیات بر عایدی سرمایه افرادی که ارزش دارایی شان در اثر تورم افزایش پیدا کرده است را در بر نمی‌گیرد، زیرا این اتفاق در نتیجه تورم روی داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: