عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر تشکیل وزارت بازرگانی تاکید کرد
کد خبر: ۳۹۵۹۴۷
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: باید هرچه سریعتر این دو وزارتخانه از یکدیگر جدا شوند تا بتوانیم گرانی و آشفته بازار کنونی را مدیریت کنیم.

تفکیک وزارت صمت راهکار مدیریت بازار آشفته

فاطمی امین دو بار استیضاح شد. باور اول که بحث استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد، دولت وعده داد ک همی‌خواهد لایحه‌ای برای تفکیک این وزارتخانه به دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معدن ارائه دهد و دو وزیر معرفی کند که درنتیجه نمایندگان از استیضاح عقب نشینی کردند. از سوی دیگر طرحی در کمیسیون اجتماعی در راستای تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفت که شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرده بود. اما بدلیل بی توجهی دولت به تفکیک وزارت صمت، استیضاح فاطمی امین بار دیگر با جدیت و قدرت انجام شد که با ۱۶۲ رای موافق، استیضاح رای آورد. در ادامه نیز مجلس تفکیک وزارت صمت را تصویب کرد. اما سوال اینجاست که چرا تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت بدین اندازه اهمیت دارد و آیا با تفکیک این وزارتخانه و تشکیل وزارت بازرگانی، مشکلاتی همچون توزیع درست کالا، کاهش قیمت ها، مدیریت بازار، واردات، صادرات و بسیاری موارد دیگر سامان می‌یابد.

در این رابطه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تورم و گرانی عوامل مختلفی دارد گفت: یک عامل، بحث مدیریتی و چالش‌هایی است که در نتیجه ناکارآمدی مدیران صورت می‌گیرد. هنگامی که یک مدیر توانایی لازم را در خصوص درک و مدیریت بخش‌های زیر مجموعه ندارد، ناکارآمدی و بحران با شدت خودنمایی می‌کند و در نتیجه تمامی بخش‌ها و زیرمجموعه‌های آن مدیریت با بحران رو به رو می‌شود.

خلیل بهروزی فر با انتقاد شدید از ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن گفت: هم شکل و هم ماهیت کار بخش بازرگانی با صنعت و معدن متفاوت است و همین تفاوت باعث می‌شود که یک بخش با مشکل رو به رو شود.

وی گفت: اگر وزیر در بخش صنعت و معدن مجرب باشد، بخش بازرگانی با مشکل رو به رو می‌شود و اگر وزیر در بخش بازرگانی تخصص داشته باشد، بخش صنعت و معدن قربانی ناتوانی وزیر می‌شود.

نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی به تحلیل عملکرد وزرا پس از ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن با بازرگانی پرداخت و گفت: در تمامی دوره‌های گذشته نظارتی که وزارت صمت باید نسبت به مجموعه‌ای که در اختیار دارد، اعمال کند و مدیریتی که باید صورت بگیرد، بسیار ضعیف بوده، زیرا وزیر نمی‌تواند دو وزارتخانه به این بزرگی با دو حوزه مدیریت متفاوت را مدیریت کند.

وی با تاکید بر اینکه تاثیر وزارت بازرگانی و صنایع و معادن هر کدام در اقتصاد و جامعه بسیار است گفت: هرگز یک وزیر نمی‌تواند بر دو وزارتخانه با رویکرد‌های متفاوت نظارت و عملکرد آن‌ها را نظارت کند.

بهروزی فر بر جداسازی وزارت صنایع و معدن از بازرگانی تاکید کرد و گفت: وقتی بخش صنایع و معادن از بازرگانی در وزارتخانه‌ای عریض و طویل جدا شود، هر وزیری متناسب با مسولیتی که آن وزارتخانه، با مجموعه‌ای متخصص که در اختیار دارد، می‌تواند بر آن بخش نظارت کند و با مدیریت درست و البته مستقیم، تحولی مناسب ایجاد کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نامناسب مدیریتی در وزارت صمت گفت: گرانی قیمت‌ها و بحران اقتصادی نشان داد که وزیر صمت هم بخش بازرگانی را از دست داده بود و هم بخش صنایع و معادن آسیب دیده بود و در اصل هر دوبخش آسیب جدی دیده بودند.

وی با تاکید بر اینکه بر مدیریت هر بخش، به نیرو‌های کارآزموده در همان بخش نیازمندیم گفت: وزیر نمی‌تواند نیرو‌هایی که در بخش بازرگانی کار کرده و چالش‌های بازرگانی با نحوه مدیریت درست برای آن‌ها ملکه شده و تخصص آنان است را وادار کند در بخش صنایع و معادن فعالیت کنند، همانطور که مدیران بخش صنعت و معدن نیز دیدگاه ویژه‌ای دارند و بخش بازرگانی را درک نمی‌کنند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: