April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۵۹۸۵
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
0
سومین نشست معاونان میراث‌فرهنگی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها برگزار شد.

اختصاص تسهیلات نوسازی در بافت‌های تاریخی به تمام پلاک‌های ثبتی

در این نشست که با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت برگزاری شد، معاونان میراث‌فرهنگی ادارات کل میراث‌فرهنگی ۳۱ استان و نیز تعدادی از مدیران ستادی و مشاوران حوزه میراث‌فرهنگی شرکت دارند و مهمترین موضوعات مرتبط با معاونت میراث‌فرهنگی در سطح ستادی و استانی در سال ۱۴۰۲ بررسی کردند.

در بخش اول این نشست یک روزه فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیا در صحبت‌هایی به تبیین رویکرد‌های این اداره کل در سال جاری پرداخت و بر تقویت همکاری‌های مدیران استانی با معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها تاکید کرد.

داوری در صحبت‌های خود گفت: نظام فنی و اجرایی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، بسته مشترک بافت‌های تاریخی، تشکیل شهرداری شهر‌های بافت تاریخی و ... از جمله مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره کل است.

او به نظام فنی و اجرایی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی اشاره کرد و افزود: بر اساس تفاهم‌نامه با دانشگاه شهید بهشتی این نظام تهیه شده است. ضمن این که یکی دیگر از اقدامات خوب جبران محدودیت بافت‌های تاریخی است که اگر به خوبی پیگیری شود بسیاری از مشکلات استان‌ها برطرف خواهد شد.

داوری با اشاره به نقش شهرداری‌ها برای صیانت از بافت‌ها و بنا‌های تاریخی نیز گفت: به‌منظور صیانت هرچه بهتر از آثار و بنا‌های تاریخی تلاش‌های زیادی انجام شد که یکی از آن‌ها تشکیل شهرداری در شهر‌های دارای بافت تاریخی است خوشبختانه مکاتبه‌ای از سوی ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با وزیر کشور در این باره انجام شده و مدیران استانی این موضوع را می‌توانند در سطح استان از مسئولان پیگیری کنند.

مدیرکل حفظ و احیا همچنین به تفاهم‌نامه وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم ۸۰ درصد تسهیلات نوسازی در بافت‌های تاریخی به تمام پلاک‌های ثبتی و واجد ثبت اختصاص خواهد یافت.

همکاری مرکز میراث ناملموس با معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها

آتوسا مومنی سرپرست مرکز میراث ناملموس نیز در این نشست در سخنانی گفت: این مرکز زیرنظر یونسکو فعالیت دارد و حدود ۱۲ سال است که در ایران تشکیل شده و خوشبختانه فعالیت‌های خوبی را تا کنون انجام داده است. ما به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی وظیفه داریم صیانت از آثار تاریخی را بر اساس استاندارد‌های جهانی برای کشورمان انجام دهیم از این رو این مرکز آماده همکاری همه‌جانبه با معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها است.

او افزود: یکی از ظرفیت‌های این مرکز برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی است در این باره آماده همکاری با ادارات کل استانی هستیم چرا که این دوره‌های آموزشی دارای استاندارد‌های بین‌المللی است.

مومنی ادامه داد:در سطح استان‌ها تشکل‌های مردم‌نهاد در حال فعالیت هستند و این مرکز آماده هرگونه همکاری برای آموزش اعضای این تشکل‌های مردم‌نهاد است.

در ادامه این نشست چهار نفر از معاونان ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها از جمله معاون میراث‌فرهنگی استان یزد، معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی، معاون میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی و معاون میراث‌فرهنگی استان خراسان شمالی دقایقی به بیان نظر و ارائه پیشنهاد‌های خود پرداختند.

ضرورت معرفی بیشتر موزه و موزه‌داری

علیرضا تابش دبیر ستاد معرفی و آموزش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در دومین نشست معاونان میراث‌فرهنگی ادارات کل استان‌ها هدف از برگزاری این نشست را ایجاد همگرایی و هم‌افزایی برای رویداد‌های پیش‌رو و هفته میراث‌فرهنگی عنوان کرد و افزود: هفته میراث‌فرهنگی به نوعی نوروز این حوزه برای ارائه کارنامه یک ساله و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و رویداد‌ها محسوب می‌شود.

او به اهمیت آشنایی جامعه محلی، تشکل‌ها، نخبگان و پیشکسوتان از فعالیت استان‌ها در طول سال همچنین آگاه‌سازی آحاد مختلف جامعه و جوانان با حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: بخش‌نامه‌ای که به مدیران کل استان برای هفته میراث‌فرهنگی ابلاغ شد برنامه کامل و جامعی برای ارائه ظرفیت‌های این حوزه است.

تابش با اشاره به شعار ۲۰۲۳ ایکوم مبنی بر موزه‌ها، پایداری و حال خوب، ادامه داد: انتظار می‌رود در روز جهانی موزه توجه ویژه‌ای به تاثیر موزه‌ها در نشاط اجتماعی شود.

دبیر ستاد معرفی و آموزش به پیام ملی معاونت میراث‌فرهنگی مبنی بر هویت ملی و نشاط اجتماعی اشاره و بر توجه بیشتر به بازخوانی هویت ایرانی اسلامی، تجلی نشاط اجتماعی و انتقال حس ارزشمندی از طریق موزه‌ها و ابنیه تاریخی برای نسل‌های مختلف، ارتقای برنامه‌های ترویجی، تنوع برنامه‌ها با توجه به اقلیم هر منطقه تاکید کرد.

تابش هدف از برگزاری هفته میراث‌فرهنگی را توسعه سواد میراث‌فرهنگی در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: تلاش می‌کنیم در این هفته با همکاری دستگاه‌های مختلف در راستای رشد سواد رسانه‌ای گام مهمی برداریم.

تابش هفته میراث‌فرهنگی را فرصتی مناسب برای تقدیر از خادمانی که از میراث‌فرهنگی حراست می‌کنند، عنوان کرد و افزود: معرفی بیشتر موزه و موزه‌داری را باید به‌طور جدی مدنظر قرار دهیم و با نقش پدری تمامی مجموعه موزه‌های کشور را تکریم کنیم.

او در ادامه با اشاره به هر‌یک از روز‌های نامگذاری شده در هفته میراث‌فرهنگی، بر تنوع‌بخشی فعالیت‌ها و استفاده از ظرفیت رسانه برای بازنمایی فعالیت‌ها، ادامه داد: تشکیل ستاد‌های استانی، تهیه گزارش ارزیابی عملکرد و تقویت ارتباطات، استفاده از ظرفیت مدارس، دانشگاه‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد باید مدنظر قرار گیرد.

او در پایان بیان‌کرد: تمام تلاشمان در هفته میراث‌فرهنگی ۱۴۰۲ در ستاد میراث‌فرهنگی ارائه برنامه‌های مناسب و متنوع است.

علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی اظهار کرد: در موضوع اهمیت میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس نیاز به تاکید مجدد نیست؛ همه می‌دانیم ظرفیت‌های ایران در این حوزه چیست و کشور ما دارای چه نعمت‌های بزرگی است. همین ظرفیت‌ها و داشته‌ها ماموریت‌های ما و اهمیت آن‌ها را دو چندان می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده بخش بزرگی از ماموریت‌ها در ادارات کل استانی به حوزه معاونت میراث‌فرهنگی بازمی‌گردد و در هر اداره‌کل استانی هرجایی اگر اداره کلی سرپاست و فعالیت‌های خود را به خوبی انجام می‌دهد این به فعالیت خوب معاونت میراث‌فرهنگی استان باز می‌گردد.

طلوعی ادامه داد: در ایران و کشور عزیز ما آثار و بنا‌هایی وجود دارد که نمونه آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد وقتی ما با این ظرفیت‌ها بیشتر آشنا شویم علاقه‌مندی بیشتری برای فعالیت در این حوزه پیدا می‌کنیم.

او افزود: جایگاه معاون میراث‌فرهنگی با توجه به حجم فعالیت‌ها و ماموریت‌ها باید بالا باشد. یک معاون میراث‌فرهنگی باید از دانش بالایی برخوردار باشد و در حوزه‌های گوناگون دارای تخصص، مهارت و سواد باشد.

طلوعی با اشاره به موضوع کمبود اعتبارات نیز گفت: ما عادت کرده‌ایم با نداشته‌های خود فعالیت کنیم، اما کمبود اعتبارات نباید باعث شود تا از وظیفه اصلی خود یعنی صیانت از آثار تاریخی و بنا‌های تاریخی غفلت کنیم. البته برای جبران کمبود بودجه راه‌کار‌هایی وجود دارد که باید بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم که یکی از آن‌ها بند ه تبصره ۹ است. این در حالی است که می‌توان از بودجه دستگاه‌هایی که بنا‌های تاریخی در اختیار دارند و همچنین اعتبارات شهرداری‌ها استفاده کرد.

طلوعی در ادامه گفت: حتما باید با برنامه حرکت کنیم. در حوزه میراث‌فرهنگی برنامه‌ریزی پایه و اساس است. در کنار برنامه‌ریزی صحیح با توجه به وضعیت بودجه باید در هزینه‌کرد وسواس به خرج داد و از اسراف و هرینه‌های بالا خودداری کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «مهار تورم و رشد تولید»، خاطرنشان کرد: جنس فعالیت‌های ما در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری از جنس همین رشد تولید است؛ بنابراین فعالیت‌های ما ارتباط مستقیمی با شعار سال دارد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت جایگاه و نقش معاونان میراث‌فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: معاون میراث‌فرهنگی اگر می‌خواهد موفق باشد باید جایگاه بالایی داشته باشد و حکم «کاپیتان - مربی» را داشته باشد. چرا که اعتقاد من بر این است که معاون میراث‌فرهنگی جایگاه بالایی در چارت اداری و سطوح مدیریتی در استان دارد.

طلوعی افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر با تلاش‌های مهندس ضرغامی شاهد رشد ۱۴۰ درصدی در بودجه وزارتخانه هستیم؛ با این حال البته با این حجم از افزایش بودجه، چون سنگ بنای بودجه از ابتدا سست بوده این افزایش بودجه خیلی به چشم نمی‌آید چرا که ماموریت‌ها و اقدامات زیادی را در پیش رو داریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: