April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۶۱۸۱
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
0
رئیس دانشگاه تهران گفت: متناسب با مشاغلی که تحت تاثیر فناوری هستند باید اصلاحاتی در رشته های دانشگاهی ایجاد شود.

کمک به اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با برگزاری نمایشگاه کار و راه اندازی سامانه کارجویی

مقیمی رئیس دانشگاه تهران گفت: رویکرد ما به موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان رویکرد جدیدی است. در زمینه اشتغال مسئولیتی نداریم، اما مسئولیت تربیت دانش آموختگانی را برعهده داریم که بتوانند برای نظام ساختاری کشور مفید باشند.

او ادامه داد: در درون نهاد دانشگاه همگرایی به خوبی تعریف نشده و آنچه در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود به خوبی به حلقه اتصال و زنجیره تبدیل نمی‌شود.

مقیمی تاکید کرد: در فاز اول بحث همگرایی درونی در دانشگاه تهران را مورد توجه قرار می‌دهیم. در دوره دکتری نزدیک به ۳۰ هزار نفر داریم که می‌توانند تاثیر گذاری داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: ما در حوزه آموزش رویکردمان را تقریبا یک سال قبل تغییر دادیم و در مهر شاهد نمود آن خواهیم بود. دروس مربوط با کارورزی و مهارت ورزی را در رشته‌های مختلف تقویت کردیم و شاهد آن خواهیم بود که دانشجویان ما در مقاطع مختلف تحصیلیشان بخشی از مهارتشان مربوط به کارآفرینی و ارتباط گرفتن با محیط کار است.

او بیان کرد: یک بسته کاملی را در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، تفریحی و ... را در نظر داریم. اصولاً انتظار می‌رود از دانشگاه تهران برنامه تفریحی فرهنگی ورزشی متفاوتی داشته باشد. تلاش ما این است که دانشجویان بخشی از اوقات خود را خارج از محیط درس و حتی دانشگاه سپری کنند. این حرکت یک جنبش جدید را در فضای دانشگاهی ایجاد خواهد کرد. به وزارت علوم هم پیشنهاد دادیم که دانشجویان دانشگا‌ه‌های مختلف هک از شهرک صنعتی اشتهارد بازدید کنند و گفتگو با مسئولان و صاحبان کسب و کار‌های جامعه داشته باشند. نمایشگاهی که تدارک دیده شده یکی از حلقه‌های است که این زنجیره را تکمیل می‌کند و ادامه دار است.

مقیمی افزود: در این همگرا کردن تلاشمان این است که بین پایان‌نامه‌ها با پارک علم و فناوری ارتباط ایجاد کنیم. بخشی از نمراتی که به پایان نامه‌ها اختصاص خواهد یافت بر مبنای این است که چقدر می‌تواند در کسب و کار فناور یا دانش بنیان موثر باشد. شرکت‌های زیادی در محیط مصلی دانشگاه تهران گرد هم می‌آیند و تجربیات عملی و کاری صاحبان کسب و کار با دانش اساتید ما به اشتراک گذاشته می‌شود. تلاش این است که همگرایی و پیوند بین دانشگاه و محیط کار بیشتر شود. اگر بخواهیم توسعه ملی ایجاد شود سه بخش دولتی بخش خصوصی و بخش جامعه مدنی لازم است همگرا شوند.

او گفت: لازم است همگرایی بخش‌های مختلف برای رسیدن به نتیجه نهایی که تمدن سازی است را دنبال کنیم. دانشگاه رسالت مهمی برعهده دارد. هدف این است که ذهنیت‌ها را نزدیک و زبان مشترک بین سه بخش ذکر شده ایجاد کنیم. رویکرد‌ها را مرور و همدیگر را نقد کنیم و بعد از این چالش‌ها به اقدامی مشترک برسیم. نمایشگاه، نمایشگاهی است که بین دانشگاه و شرکت‌های که حضور دارند یک رابطه برد برد ایجاد می‌کند.

بهرامی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: امیدواریم این رویداد بتواند بخش بزرگی از دغدغه‌های دانشجویی ک بحث مهارت آموزی، ارتباط با صنعت اشتغال و خود کارآمدی است را پوشش دهد و در این میان بتوانیم موفق باشیم.

ایجاد ارتباط میان کارجو و کارفرما، از اهداف نمایشگاه کار

امین، از اساتید دانشگاه و دبیر نمایشگاه کار دانشگاه تهران توضیح داد: نمایشگاه کار رویدادی است که سالانه در دانشگاه‌های معتبر دنیا به منظور رویارویی کارجو و کارفرما در محیط‌های کار رقابتی برگزار می‌شود و هدف آن این است که دانشجویان فارغ‌التحصیل و کارجویان، رابطه مستقیمی با کارفرمایان داشته باشند و بتوانند از حمایت‌های ک توسط سازمان‌ها انجام می‌شود بهره‌مند شوند. در نمایشگاه کار برنامه‌ها و خدمات مختلفی ارائه می‌شود. امسال نمایشگاه کار تهران از اول تا سوم خرداد در مصلی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و برنامه‌های مختلفی را برای دانشجویان تدارک دیده‌ایم.

او گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقات این رویداد حضور صنایع و سازمان‌های مختلف در حوزه‌های مختلف است. تاکید ما برای انتخاب سازما‌ن‌ها، میزان کارآفرینی و ارائه کار بوده است. تنوع زیاد است و دانشجویان می‌توانند در هر رشته‌ای که هستند از این فرصت استفاده کنند.

راه‌اندازی سامانه به منظور اشتغال دانشجویان

امین بیان کرد: سامانه‌ای برای ارتباط کارجویان و کارفرمایان طراحی شده است. در این سامانه کارجویان رزومه خود و کارفرمایان نیاز‌های شغلی خود را در این سامانه ارائه می‌دهند. بعد از برگزاری نمایشگاه، این سامانه تحت عنوان سامانه کاریابی دانشگاه تهران رونمایی خواهد شد. کارگاه‌های آموزشی را برای آماده کردن دانشجویان با هدف ورود به صنعت در این نمایشگاه تدارک دیده‌ایم. بخش مسابقه ایده کمک می‌کند که کارجویان و کارفرمایان بتوانند تعامل داشته باشند. نمایشگاه امسال ما شروعی برای آغاز این فعالیت خواهد بود. چالش‌ها در حوزه‌های مختلف مطرح می‌شوند و اطلاعاتی در اختیار دانشجو برای رویارویی و رفت آم‌ها قرار می‌گیرد.

کارفرمایان برتر انتخاب و معرفی می‌شوند

او ادامه داد: همچنین مشاورانی از خود سازمان‌ها در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که در حوزه آشنایی با سازمان، ارائه فرصت‌های شغلی و انتخاب شغل به دانشجویان کمک می‌کنند. افتتاحیه از صبح روز دوشنبه ۹ صبح با حضور مدیران ارشد از بخش دولت و صنعت برگزار خواهد شد. در روز آخر، اختتامیه و خانه گفتگو را خواهیم داشت و امیدواریم به دستاورد‌های خوبی برسیم.

مقیمی، رئیس دانشگاه تهران درباره افزایش مهاجرت نخبگان گفت: مهم‌ترین علت مهاجرت نخبگان این است که فرصت‌های شغلی مناسب برایشان فراهم نشده و به گفته خودشان اولویت اولشان اشتغال و فعالیت در کشور خودشان بوده، اما متاسفانه نتوانستیم این فرصت را به خوبی برای آنان فراهم کنیم.

او افزود: یکی دیگر از دلایل مهاجرت نخبگان، تجربه دوره‌ها و رشته‌های جدید در دنیا است که در این زمینه هم اقداماتی را انجام می‌دهیم.

برنامه‌ریزی برای مشاغل تحت تاثیر فناوری

او در رابطه با هوش مصنوعی و جایگزین شدن مشاغل جدید هم گفت: در وزارت علوم کارگروهی شکل گرفته و ما هم اقداماتی را انجام می‌دهیم. باید اصلاحاتی در رشته‌های مختلف متناسب با مشاغل آینده تحت تاثیر فناوری انجام شود و می‌خواهیم دانشگاه تهران در این موضوع پیشتاز باشد که به سمت فناوری‌های دیجیتالی حرکت کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: