April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
میرمحمدی مشکلات و محدودیت‌های ساخت نیروگاه را تشریح کرد
کد خبر: ۳۹۶۵۹۶
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
نایب رییس هیات مدیره گهر زمین جلوگیری از قطع برق را نیازمند مدیریت سازمان یافته دانست و گفت: در انتظار تحقق وعده تامین کسری برق صنایع و پایان یافتن قطع برق هستیم.

قطعی برق، چالش بی پایان صنایع

برق یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی است که گریبانگیر کشور به ویژه در بخش صنایع شده، به نوعی که زیان‌های سنگینی از قطع برق گریبانگیر کشورمان می‌شود. از سوی دیگر با پرت قابل توجهی هنگام انتقال برق رو به رو هستیم که یکی از مسائل بسیار مهم، فاصله نیروگاه تا محل مصرف برق است که از محل تولید تا محل مصرف حدود ۳۰ درصد پرت برق وجود دارد، در صورتی که اگر نیروگاه در کنار مرکز مصرف قرار بگیرد، پرت برق را نخواهد داشت. با توجه به همه این موارد، این سوال مطرح می‌شود که چرا صنایع به سمت ایجاد نیروگاه در کنار بنگاه‌های خود نمی‌روند تا هم با معضل پرت برق رو به رو نباشیم و هم برق مورد نیاز صنایع تامین شود.


در این زمینه نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سنگ آهن گهرزمین گفت: برای تولید و تامین برق، نیازمند نیروگاه هستیم و، چون کشور ما تحت تاثیر تحریم‌های شدیدی قرار دارد و ساخت نیروگاه در حال حاضر تنها به وسیله شرکت مپنا در داخل کشور صورت می‌گیرد، امکان ساخت نیروگاه بسادگی وجود ندارد.


سیدمحسن میرمحمدی با تاکید بر این که با توجه به درخواست بالای ساخت نیروگاه، ظرفیت تولید نیروگاه در مپنا محدود است گفت: یکی از معضلات تحریم، این است که نمی‌توانیم خرید نیروگاه را به صورت رسمی و با شفافیت از شرکت‌های سازنده خارجی داشته باشیم و از سوی دیگر محدودیت تولید در داخل داریم، بنابراین ملاحظه می‌کنیم که ایجاد و ساخت نیروگاه به سادگی امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید:

بحران عدم الفنع بیخ گوش صنایع


وی با تاکید بر اینکه یکی از جدی‌ترین معضلات برای ساخت نیروگاه، تامین اعتبارات کلان است گفت: حتی اگر منابع مالی برای ساخت نیروگاه وجود داشته باشد، بدلیل تحریم نمی‌توانیم نیروگاه وارد کنیم و بدلیل محدودیت تولید مپنا، نمی‌توانیم نیروگاه به اندازه مورد نیاز بسازیم.


نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سنگ آهن گهرزمین با تاکید بر اینکه برای رفع محدودیت تولید داخل و مشکلات تحریم، باید دو رویکرد را دنبال کنیم گفت: اولین این که به سوی سایر منابع تولید انرژی برق مانند نیروگاه‌های خورشیدی و بادی برویم و با این روش نیروگاهی بدون نیاز به گاز یا هر سوخت دیگری تولید کنیم.


وی در خصوص راهکار دوم گفت: بازبینی در روند مصرف انرژی در کشور باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد که در این رابطه باید از فناوری‌های نو استفاده کنیم و بهره وری‌های جدی پیگیری شود، تا بتوان میزان مصرف را متناسب با تولید هماهنگ کرد.


میرمحمدی با تاکید بر اینکه کسری برق، چالشی است که بدین سادگی قابل حل نیست گفت: برق چالشی است که از تولید تا توزیع و مصرف گسترده شده و مشکلی نیست که با یک تصمیم و نگاهی ساده قابل حل باشد.


وی با تاکید بر اینکه برق نیازمند مدیریت و برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است و نیاز به هماهنگی و همکاری گسترده دارد گفت: از یک باید در زمینه ساخت نیروگاه‌ها کار کنیم، از سوی دیگر باید سیستم توزیع برق را اصلاح کنیم و در نهایت باید بهینه سازی در مصرف را دنبال کنیم که هر کدام ماجرا‌های خاص خودش را دارد.


نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سنگ آهن گهرزمین در پاسخ به اینکه با این توضیحات، امسال هم صنایع درگیر بحران برق خواهند بود گفت: وعده‌هایی داده شده، اما باید منتظر تحقق این وعده‌ها بنشینیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: