April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۶۶۳۸
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
0
چند بررسی ساده کمک می‌کند دستگاه‌های خود را از برنامه‌های بد در امان نگه دارید.

۵ سوال امنیتی که قبل از نصب هر برنامه‌ای باید بپرسید

نرم افزار‌های زیادی برای Windows، macOS، Android و iOS موجود است، اما همه آن‌ها همواره با بهترین نیت توسعه نیافته‌اند. برنامه‌هایی وجود دارند که برای سرقت داده‌های شما، تخریب فایل‌هایتان، جاسوسی از فعالیت‌های دیجیتالی شما و به‌طور مخفیانه برداشتن پول از شما ساخته شده‌اند.

خبر خوب این است که چند سوال هوشمندانه می‌تواند شما را از موضوعات مبهم دور کند و به سمت برنامه‌هایی که می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید و به آن‌ها اعتماد کنید، هدایت کنید. اگر در مورد نرم افزار خاصی برای تلفن یا رایانه خود مطمئن نیستید، اجرای این چک لیست ساده به شما کمک می‌کند تا بزرگترین پرچم‌های قرمز را تشخیص دهید.

۱. اپلیکیشن چند ساله است؟

از هر کجا که برنامه‌ای را دانلود می‌کنید، باید به آخرین زمان به روز رسانی آن توجه کنید؛ به عنوان مثال، در Google Play در دستگاه‌های اندرویدی، می‌توانید روی درباره این برنامه در هر فهرستی ضربه بزنید تا ببینید آخرین بار چه زمانی به‌روزرسانی شده است و شامل چه مواردی است. در iOS روی تاریخچه نسخه ضربه بزنید.

نرم افزار قدیمی که در یک سال گذشته به روز نشده است، لزوما بد نیست، اما مراقب آن باشید: احتمال اینکه با آخرین نسخه از هر سیستم عاملی که روی آن هستید کار کند، کمتر است و به احتمال زیاد دارای آن است. آسیب پذیری‌های امنیتی که می‌توانند توسط بازیگران بد مورد سوء استفاده قرار گیرند، زیرا در برابر آخرین تهدیدات اصلاح نشده است.

به طور خودکار به نرم افزار‌های جدید نیز اعتماد نکنید. ممکن است یک برنامه عجله داشته باشد تا از یک روند (خواه کلون‌های Wordle یا برنامه‌های افزودنی ChatGPT) پول نقد دریافت کند و این نوع برنامه‌ها به جای ارائه یک تجربه کاربری خوب یا احترام به حریم خصوصی شما برای کسب درآمد ساخته شده‌اند. شاید ارزش آن را داشته باشد که منتظر بمانید تا برخی از بررسی‌های برنامه مورد نظر را مشاهده کنید.

۲. دیگران چه می‌گویند؟

این ما را به طور منظم به نظرات کاربران می‌رساند که می‌تواند راهی مفید برای سنجش کیفیت برنامه باشد. استفاده از بخش‌های بررسی‌های اختصاصی در فروشگاه‌های برنامه رسمی آسان است تا ببینید دیگران در مورد این نرم‌افزار چه نظری دارند، اما در سناریو‌های دیگر مانند دانلود یک برنامه ویندوز از وب می‌توانید یک جستجوی سریع در وب برای نام برنامه انجام دهید.

مطمئن شوید که به جای تکیه بر یک یا دو بررسی، چندین بررسی را بررسی کنید و به دنبال مضامین در حال اجرا بر روی حوادث مجزا باشید (الزاما همیشه حق با مشتری نیست)؛ به عنوان مثال، ببینید که کاربران در مورد اشکالات و خرابی‌ها چه می‌گویند و چگونه درخواست‌های پشتیبانی انجام شده است.

بررسی‌ها می‌توانند جعلی باشند، حتی در تعداد زیاد. به نظرات بسیار کوتاه و بسیار مثبت یا نظرات افرادی که نام کاربری عمومی دارند یا به نظر می‌رسد که ممکن است توسط یک ربات ایجاد شده باشند، زیاد اعتماد نکنید. بیشتر به بررسی‌های طولانی‌تر و دقیق‌تر اعتماد کنید که به نظر می‌رسد توسط شخصی نوشته شده‌اند که واقعا از نرم‌افزار مورد نظر استفاده کرده است.

۳. آیا می‌توانید به توسعه دهنده اعتماد کنید؟

انجام بررسی پس‌زمینه روی شخص یا شرکت سازنده نرم‌افزار ضرری ندارد و نام توسعه‌دهنده باید کاملا برجسته در فهرست برنامه یا صفحه وبی که از آن دانلود می‌کنید نشان داده شود. واضح است که اگر نام شناخته شده‌ای باشد، مانند Adobe یا Google، نرم افزاری است که می‌توانید به آن اعتماد کنید.

اگر از Android یا iOS استفاده می‌کنید، می‌توانید روی نام برنامه‌نویس در فهرست برنامه ضربه بزنید تا سایر برنامه‌های همان برنامه‌نویس را ببینید. اگر آن‌ها چندین برنامه ساخته‌اند که همه رتبه بندی بالایی دارند، این مثبت است. پاسخ‌های توسعه‌دهندگان به نظرات کاربران نیز نشانه خوبی است و نشان می‌دهد هر کسی که پشت نرم‌افزار است روی آن سرمایه‌گذاری کرده است.

بررسی توسعه‌دهنده برنامه‌ای که از دنیای وب دانلود می‌کنید چندان ساده نیست، اما یک جستجوی سریع در وب برای نام آن‌ها باید نکاتی را در اختیار قرار دهد؛ به عنوان مثال با توسعه دهندگان بدون حضور آنلاین یا شبکه‌های اجتماعی، باید با احتیاط رفتار شود.

۴. هزینه آن چقدر است؟

به میزان هزینه یک برنامه، هم از نظر هزینه‌های اولیه و هم از نظر پرداخت‌های مداوم توجه ویژه‌ای داشته باشید: این جزئیات در صفحات برنامه در اندروید و iOS فهرست شده است و یافتن آن‌ها در سایر سیستم عامل‌ها نیز باید نسبتا ساده باشد. شما برنامه‌ای را نمی‌خواهید که از شما پول اخاذی کند، اما همچنین باید بفهمید که هزینه‌های توسعه چگونه پشتیبانی می‌شوند.

مانند سوالات دیگر اینجا، قوانین سخت و سریعی وجود ندارد، اما اگر یک برنامه کاملا رایگان باشد، به احتمال زیاد از طریق جمع‌آوری داده‌ها و تبلیغات پشتیبانی می‌شود، این از بزرگ‌ترین نام‌های فناوری، مانند فیسبوک و گوگل، تا کوچک‌ترین برنامه‌های مستقل صادق است. توسعه دهندگان مدل‌های Freemium نیز رایج هستند، جایی که برخی از ویژگی‌ها ممکن است در پشت دیوار قفل شده باشند.

اگر تا حد نصب یک اپلیکیشن پیش رفتید، با دقت زیاد صفحه‌های باز شده را مرور کنید و به شرایط و ضوابط توجه کنید. مراقب هر دوره آزمایشی رایگانی باشید که ممکن است در آن ثبت نام کرده باشید که ممکن است کارت اعتباری شما را به طور غیرمنتظره در مدت یک ماه شارژ کند، حتی اگر برنامه را حذف کرده باشید.

۵. به کدام مجوز‌ها نیاز دارد؟

اگر برنامه‌ای را از طریق یک فروشگاه برنامه رسمی نصب می‌کنید، باید فهرستی از مجوز‌های مورد نیاز آن مانند دسترسی به دوربین و میکروفون خود را مشاهده کنید؛ همچنین در صورت درخواست این مجوزها، پیام‌هایی در تلفن یا لپ‌تاپ خود دریافت خواهید کرد. مراقب مجوز‌هایی باشید که غیرمنطقی به نظر می‌رسند یا منطقی نیستند، زیرا می‌توانند نرم‌افزاری را نشان دهند که کمتر قابل اعتماد است.

در حالت ایده آل، برنامه‌ها باید به شما توضیح دهند که چرا به مجوز‌هایی نیاز دارند؛ به عنوان مثال، دسترسی به مخاطبین شما می‌تواند برای به اشتراک گذاری آسان فایل‌ها با دوستان و خانواده به جای برداشتن هر گونه اطلاعات شخصی از آن‌ها استفاده شود. این یک علم دقیق نیست، اما روش دیگری برای ارزیابی اینکه آیا می‌خواهید یک برنامه خاص را نصب کنید یا نه.

می‌توانید مجوز‌های برنامه را نیز پس از نصب تغییر دهید، باید هر چند وقت یک‌بار این مجوز‌ها را بررسی کنید، زیرا ممکن است با به‌روزرسانی برنامه‌نویسان، تنظیمات تغییر کند. اگر فکر می‌کنید که نرم‌افزاری از نظر مجوز‌ها فراتر از آن چیزی است که باید انجام دهد، می‌توانید به جای حذف آن، دسترسی آن را به آن‌ها مسدود کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: