کد خبر: ۳۹۶۶۴۷
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی از بومی سازی پارس جنوبی توسط متخصصان ایرانی خبر داد.

بومی سازی پارس جنوبی توسط متخصصان ایرانی

سال‌ها بود که ردپای خارجی‌ها پای ثابت صنعت نفت بود. با پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن خروج متخصصان خارجی از این صنعت، متخصصان ایرانی با تکیه بر تجربه و تخصص خود کار را پیش بردند. تا اینکه با تشدید تحریم‌ها کشور در تامین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت دچار مشکل شد تاحدی که با زمین‌گیر شدن بسیاری از بخش‌های این صنعت، ساخت برخی طرح‌های پتروشیمی و پالایشی متوقف و فعالیت تعدادی از واحد‌های فعال نیز مختل شد. اما صنعت نفت امروز دیگر با آن روز‌ها قابل مقایسه نیست و می‌تواند با توان شرکت‌های دانش بنیان و فناور بسیاری از نیاز‌های حیاتی خود را رفع کند و در مسیر خنثی سازی تحریم‌های این حوزه گام بردارد. با دانش بنیان شدن صنعت نفت، ایران علاوه بر رفع نیاز‌های گلوگاهی خود، سهامدار پالایشگاه‌های فراسرزمینی شده و نفت خام خود را به روش‌های جدید و تضمینی به بازار جدید این پالایشگاه‌های فراسرزمینی صادر می‌کند.

چرا خودکفایی در بومی‌سازی تجهیزات نفتی اهمیت دارد؟

مسئله توان تولید تجهیزات در داخل کشور یکی از ضروریات اصلی توسعه صنعتی هر کشوری است. یکی از معضلات جدی کشور‌های دارای منابع طبیعی، عدم توانایی در توسعه زنجیره ارزش و به نوعی خودکفایی در بومی سازی تجهیزات درون زنجیره ارزش است که به مشکلی جدی برای این کشور‌ها تبدیل شده است.

ایران نیز با وجود منابع عظیم نفت و گاز، در زمینه تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین و ... با مشکلات بسیار زیادی روبرو بود، همین امر نیز سبب شد که با افزایش فشار تحریم‌ها و به وجود آمدن نظامات تحریمی جدید در سال ۱۳۹۰، ایران به سمت خودکفایی در تجهیزات پالایشی برود.

در همین راستا چندی پیش مجید محمدپور رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اعلام کرده بود: «امروز ۸۵ درصد همه تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود. هم‌اکنون در زمینه ساخت تجهیزات صنعت نفت در خاورمیانه رتبه نخست را داریم و این امکان وجود دارد که به‌عنوان هاب تجهیزات‌ساز منطقه تعریف شویم.»

از همین رو کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای بومی سازی تجهیزات پالایشی در کشور با همکاری وزارت نفت شکل گرفت و نتیجه آن بومی‌سازی تجهیزات پالایشی و خودکفایی در صنعت پالایشگاهی کشور شد و بدین ترتیب علاوه بر رفع نیاز خود، این فرصت را برای کشور ایجاد کرد که به صادرات خدمات فنی و مهندسی بپردازد. موضوعی که در دولت سیزدهم بالاخره موردپیگیری قرار گرفت و وزارت نفت با کمک از بدنه و اکوسیستم دانش‌بنیان کشور که در زمینه بومی‌سازی تجهیزات نفتی به کشور کمک کرده بودند، حالا به سراغ صادرات این تجهیزات و فرآیند‌های تولیدی در کشور‌های همسو با ایران رفتند.

از دانش‌بنیان شدن صنعت نفت تا تاسیس پالایشگاه‌های فراسرزمینی

سیاست جدیدی که دولت برای فروش تضمینی نفت خود به کار گرفت، مدیون تولید بار اول تجهیزات پالایشی و اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی بود که سبب شد علاوه بر رفع نیاز داخلی، ایران با صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین تجهیزات بومی‌سازی شده، به کمک کشور‌های دارای پالایشگاه‌های با ظرفیت نیمه فعال برود. ایران به کمک دانش و توان ایرانی، به بازسازی این پالایشگاه‌ها تا ظرفیت کامل و اسمی خود اقدام می‌کند و در عوض سهامدار این پالایشگاه‌های فراسرزمینی خواهد شد.

همچنین به دلیل همخوانی تجهیزات و فرآیند بومی‌سازی شده در کشور به خوراک نفت خام ایرانی، این میزان ظرفیت جدید پالایشگاه‌های بازسازی شده نیز با نفت خام ایران به پالایش خواهد رسید و بدین ترتیب علاوه بر کامل شدن ظرفیت پالایشی پالایشگاه مذکور، ایران هم با صادرات خدمات فنی و مهندسی، سهامدار این پالایشگاه می‌شود، هم برای نفت خام خود یک مشتری جدید پیدا می‌کند. بدین ترتیب توسعه فروش نفت ایران در یک سال اخیر مرهون تولید بار اول تجهیزات پالایشی است؛ موضوعی که نشان از اهمیت دانش‌بنیان شدن صنایع مختلف کشور دارد تا بتواند شکوفایی داخلی و همچنین توسعه بازار‌های صادراتی را به همراه داشته باشد.

 

احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌‍‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: امروز با تکیه بر توان و دانش بومی سازندگان و شرکت‌های تولیدکننده داخلی، شاهد رونمایی از شیر واحد کاهش بخار پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس جنوبی در سایز ۲۴ اینچ کلاس ۶۰۰ برای نخستین بار در دنیا در کشور هستیم.

او ادامه داد: این موفقیت بزرگ حاصل تلاش و اقدام‌های شاخص و نوآورانه متخصصان، سازندگان و شرکت‌های داخلی است و مجتمع گاز پارس جنوبی با اعتماد کامل به سازندگان قطعات و تجهیزات داخلی حرکت می‌کند.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه به کاربرد این محصول راهبردی ساخت داخل اشاره و اظهار کرد: محصول راهبردی شیر واحد بخار پالایشگاه هشتم پارس جنوبی در صنعت گاز برای مسدود کردن خروجی گاز تولیدی واحد بخار با دمای ۲۸۰ درجه سانتیگراد در فشار کاری ۴۰ بار استفاده می‌شود که با تکرار باز و بست، آب‌بندی مورد نظر را شکل می‌دهد.

باهوش تصریح کرد: استفاده از توان شرکت‌ها و سازندگان داخلی و دانش‌بنیان در حمایت از تولید مستمر و پایدار این مجتمع انجام می‌شود و بر همین اساس، در بخش تجهیزات دوار، دانش فنی توربواکسپندر‌ها و کلدباکس‌ها در این مجتمع که فناوری آن تنها در اختیار ۴ تا ۵ شرکت از کشور‌های ژاپن، آمریکا، چین و چند کشور محدود اروپایی بوده، اکنون به‌صورت کامل در مجتمع گاز پارس جنوبی بومی سازی شده است.

او می‌گوید: به صنعتگران و شرکت‌های تولیدکننده باکیفیت این فرصت را می‌دهیم و زیرساخت‌های مورد نظر را در اختیار آنان قرار می‌دهیم تا با فراهم شدن این امکان، از فناوری ایرانی در بخش‌های مورد نظر استفاده کنیم.

کلام آخر

تولید تجهیزات پالایشگاهی سبب شد که سیاست تجاری ایران در فروش نفت با تغییرات مهم و شگرفی روبرو شود. ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های نفتی دنیا، با اعمال تحریم‌های نفتی بر علیه ایران به سمت خودکفایی و بومی‌سازی تجهیزات پالایشگاهی رفت و در نتیجه این اقدام، دولت با استفاده از توان فنی و مهندسی شرکت‌های دانش‌بنیان زنجیره ارزش نفت و تجهیزات بومی‌سازی شده پالایشگاهی، سهامدار پالایشگاه‌های فراسرزمینی شد و اکنون نفت خام خود را به روش‌های جدید و تضمینی به بازار جدید این پالایشگاه‌های فراسرزمینی صادر می‌کند.

گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: