کد خبر: ۳۹۷۵۰۰
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
0
بنابر اعلام وزارت نیرو کاهش ۳۰ درصدی مصرف در زمان فعالیت ادارات و کاهش ۶۰ درصدی بعد از پایان ساعت کاری ازجمله اهدافی است که در طرح تغییر ساعت ادارات دنبال می‌شود.

کاهش ساعت ادارات در مدیریت تقاضای برق چقدر موثر است؟

امسال برنامه ریزی شده بخش اداری همانند سال گذشته نقش پررنگی در صرفه‌جویی مصرف برق داشته باشد. بر اساس مصوبه هیئت دولت بخش اداری موظف است از ۱۵ خرداد امسال ساعت کاری خود را به منظور کاهش بار در اوج مصرف، از ۶ صبح تا ۱۳ تغییر دهد.

طبق آمار مجموع مصرف بخش اداری طی سال به نزدیکی ۱۴ هزار میلیون کیلووات ساعت می‌رسد و این مصرف در دوران اوج بار مصرف برق حدود ۳ هزار مگاوات ثبت شده است.

به همین منظور همه اداره‌های دولتی در مناطق عادی ملزم به خاموش‌کردن سیستم‌های سرمایشی تا یک ساعت قبل از پایان ساعت کاری هستند که به گفته کارشناسان با توجه به اینکه ۶۰ درصد برق در این بخش مربوط به دستگاه‌های سرمایشی است، تغییر ساعت کاری تا ۶۰ درصد صرفه‌جویی در بخش اداری را به همراه خواهد داشت. با روشن‌کردن این سیستم‌ها در زمان مناسب و خاموش‌کردن آن‌ها قبل از پایان ساعت اداری نقش اداره‌ها در مدیریت مصرف و پایداری شبکه برق به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

آقای مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در این خصوص می‌گوید: براساس مصوبه هیئت وزیران، از نیمه خرداد کلیه دستگاه‌های اجرایی و ادارات طرح مدیریت مصرف بخش اداری را آغاز کردند. براساس این طرح که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ادامه دارد، ساعت کار ادارات از ساعت ۶ صبح لغایت ۱۳ خواهدبود. همه دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی غیردولتی مانند بانک‌ها و شهرداری‌ها تحت پوشش این موضوع قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: با توجه به ساعت پایان کار ادارات که همزمان با شروع ساعت اوج بار است، خوشبختانه در اولین روز اجرای طرح همکاری بسیار خوبی از سوی دستگاه‌ها با مدیریت مصرف برق را شاهد بودیم و ۴۷۰ مگاوات کاهش مصرف برق را در اولین روز اجرای طرح ثبت کردیم.
مقایسه اوج مصرف روزانه برق پس از اجرای تغییر ساعت کاری

گزارش وضعیت شبکه برق کشور نیز در آخرین آمار که مربوط به ۱۷ خرداد است نشان می‌دهد که تا ۱۲:۴۰ و در دقایق پایانی کار ادارات، مصرف برق به ۶۱ هزار و ۷۶۴ مگاوات رسیده و در مقایسه با سال قبل که ۵۹ هزار و ۹۷۷ مگاوات بوده فاصله چندانی ندارد. این در حالی است که طی روز‌های قبل از اجرای طرح تغییر ساعات ادارات، اختلاف مصرف امسال با سال گذشته به نزدیکی ۷ و یا حتی ۱۰ هزار مگاوات می‌رسید. در پایان روز ۱۷ خرداد و در ساعت ۲۰:۲۰ دقیقه هم، نیاز مصرف در پیک دوره اوج سال گذشته رقم کمتری به ثبت رسید.

در طرح تغییر ساعت کاری امسال و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ادارات همچنین ملزم هستند از طریق روش‌های مختلف صرفه‌جویی میزان مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

به گفته رجبی مشهدی، ۸ درصد مصرف برق به بخش دولتی اختصاص پیدا کرده و با طرح تغییر ساعت کار، ۳۰ درصد کاهش مصرف در دوره فعالیت ادارات و ۶۰ درصد کاهش مصرف نیز بعد از تعطیلی ادارات تحقق خواهد یافت. یعنی وسایل سرمایشی باید کامل خاموش باشند و لامپ‌های غیر ضروری نیز خاموش شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه میزان مصرف ادارات رصد می‌شوند، گفت: اگر کاهش ۳۰ درصدی در طول فعالیت یا ۶۰ درصدی بعد از پایان کار توسط اداره‌ای رعایت نشود، تذکر کتبی داده می‌شود و در این زمینه مسئولیت به عهده رئیس دستگاه است.

راه اندازی مولد‌های اضطراری یکی دیگر از مواردی است که ادارات باید نسبت به انجام آن اقدام کنند. آن‌ها باید مولد‌های اضطراری را باید بین ساعت ۱۲ تا ۱۸ وارد مدار کنند. برای تامین سوخت این مولد‌ها نیز موارد لازم پیش بینی شده و متناسب با توان تولید برق آن‌ها که از طریق کنتور‌های هوشمند رصد می‌شود، سوخت آن‌ها تامین خواهد شد.
صرفه جویی در ادارات به اندازه ۲ نیروگاه برق

وزارت نیرو با اجرای این طرح به دنبال کاهش هزار مگاواتی مصرف برق در بخش اداری است که برای این میزان از برق، نیاز به ۲ یا ۳ نیروگاه سیکل ترکیبی است. کاهش مصرف در این بخش به تامین پایدار برق برای بخش خانگی و همینطور تامین بخش مولد در سال رشد تولید کمک خواهد کرد.

طبق آمار سال گذشته ۵۴۷ مگاوات کاهش مصرف در بخش اداری کشور رقم خورد و با توجه به اینکه امسال سیستم‌های پایش مجهز‌تر شده اند و رصد وضعیت مصرف ادارات از کنتور‌های هوشمند میسر شده، انتظار می‌رود کاهش هزار مگاواتی دور از دسترسی نباشد. در این صورت، امکان عرضه برق در بخش خانگی کشور بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: