به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرضالحسنه مهر ایران، «سامانه سرآمد» یک سامانه الکترونیک و تعاملی بین نظام بانکی و قوه قضائیه است که در اجرای تکالیف قانونی از جمله تصویبنامه شماره ۵۹۳۳۸ مورخ ۲۹/۰۵/۱۳۹۹ هیأت محترم وزیران و به منظور تسهیل و تسریع در اجرای دستورات مراجع قضائی از سوی نظام بانکی طراحی و پیادهسازی شده است.
عمده تمرکز این سامانه بر اجرای سریع دستورات قضائی مربوط به رخدادهای امنیتی و نیز اجرای دستورات مرکز واکنش سریع بانک مرکزی بر مبنای دستورات مراجع قضائی و پیگیری ضابطین دستگاه قضائی است که اهداف مختلفی را دنبال میکند؛ از جمله انتظام تعاملات الکترونیکی بین نظام بانکی و دستگاههای قضائی و سایر نقشآفرینان نظام پولی و بانکی، تسهیل و تسریع و کاهش اطاله فرآیندهای دادرسی و جرایم رایانهای و نظامات پرداخت بانکی، حذف مکاتبات کاغذی و دیوانسالاری بین قوه قضائیه و نظام بانکی و همچنین صیانت از اطلاعات و حقوق اشخاص و شهروندان جهت فعالیت امن در نظام بانکداری الکترونیک.
افزون بر این، تغییر وضعیت کارتهای نقدی، مسدودی و رفع مسدودی حسابها، استعلام حساب، جزئیات تراکنشهای اینترنتی، بررسی تصاویر مربوط به دوربین خودپردازها، استعلام آیپی تراکنشها، استعلام صورت حساب مشتریان، استعلام مشخصات مشتری و … از مهمترین اقدامات سامانه سرآمد است.
در همین راستا و در سال ۱۴۰۲ با اضافه شدن این سامانه به مرکز ارتباط با مشتریان و اداره کل روابط عمومی و امور مشتریان بانک، گامهای مهمی از سوی بانک قرضالحسنه مهر ایران برای تقویت پاسخگویی به دستورات قضایی آنلاین برداشته شد؛ بهطوری که در ۲ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ این بانک موفق به کسب رتبه اول در زمینه ارائه خدمات سامانه سرآمد شد.
در ۲ ماه آغازین سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۷۸۹ نامه استعلامات قضایی و در مجموع ۲ ماه، ۴۲۴۵۲ مورد استعلام به بانک واصل و اقدام لازم توسط مرکز استعلامات قضایی (سرآمد) صورت گرفته است. در این میان ۲۸۹۶ نامه مسدودی حساب، ۱۴۳۰ مورد ارائه اطلاعات تراکنشها به مراجع قضایی و ۱۰۹۳ مورد دستیابی به اطلاعات بوده است.
بانک قرضالحسنه مهر ایران همواره در تلاش است با توجه به حساسیت بالای امنیت فعالیت مشتریان در فضای بانکداری الکترونیک و با پاسخگویی در کمترین زمان ممکن به احکام و درخواست مراجع در سامانه سرآمد، نقش قابل قبولی در جهت حفظ منافع مشتریان ایفا کند.