April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۷۶۶۹
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
0
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: در کنار صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی وجود دارد، بدون توجه به هنر‌های سنتی، صنایع دستی بی‌ریشه خواهد بود.

صنایع دستی بدون هنر‌های سنتی بی‌ریشه است

صنایع دستی بخشی از سنت، فرهنگ، و هویت اصیل ایرانی است. معرفـی صنایع دستی به منزله پشتوانه‌ای هویتی و فرهنگی جامعه اهمیـت زیـادی دارد. صنایع دستی، از مهم‌ترین صنایع هنری است که در فرهنگ و تاریخ ایران ریشه دارد و ایران یکی از کشور‌هایی است که در این خصوص مشهور است. صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی در ایران عرصه‌ای بسیار متنوع دارد و ساختار فرهنگی کشور را نشان می‌دهد.

صنایع‌دستی پیشران تولید ملی و اقتصاد هویت بنیان است که کیفیت زندگی، آداب‌ورسوم، عقاید، ارزش‌ها، هنجار‌ها و بالاخره فرهنگ هر جامعه‌ای در آثار صنایع‌دستی آن جامعه نهفته است؛ که نوآوری، خلاقیت و توسعه دانش‌بنیان در آن می‎تواند تحول اقتصادی در جامعه ایجاد کند. نوآوری و خلاقیتی که باید در راستا و هم سویی با نیاز و سلیقه مخاطبان و بازار از طریق کاربردی کردن این هنر‌ها و صنایع باشد. حوزه صنایع‌دستی یکی از بهترین حوزه‌ها برای ایجاد اشتغال ارزان و پایدار است. در این حوزه می‌توان با صرف هزینه کم در کوتاه‌مدت ایجاد اشتغال کرد و از بار بیکاری که بر دوش کشور سنگینی می‌کند، کاست.

مریم جلالی، معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در کنار صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی وجود دارد، بدون توجه به هنر‌های سنتی، صنایع دستی بی‌ریشه خواهد بود، این روز‌ها صنایع‌دستی می‌تواند در سبک زندگی نقش‌آفرینی کند.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی با بیان اینکه محصولات صنایع‌دستی به عنوان صنایع‌زیستی باید در زندگی روزمره باید کاربردی شوند، افزود: ما در زنجیره تأمین در این حوزه مشکل داریم، ولی تلاش می‌کنیم توجه به اقلیم براساس رونق اقتصادی را در نظر بگیریم.

جلالی تصریح کرد: صنایع‌دستی تحریم نیست اگرچه موانع تحریم برای ما مانند ورود به بازار‌های جهانی و خرید و فروش به وجود آورده است؛ پیشتر صنایع دستی در حوزه کسب و کار کنش خردمندانه حساب نمی‌شده است الان دلالی و واسطه‌گری کنش خردمندانه‌تری است تا تولید هنری که ۸ ماه زمان می‌برد! در حال حاضر ارزش آفرینی صنایع‌دستی درک نمی‌شود، ولی ما تلاش می‌کنیم که این گونه نباشد. هنرمند خلق هنر انجام می‌دهد و صنعتگر کار صنعتی انجام می‌دهد. تلاش داریم که قطار از ریل خارج شده را به ریل بازگردانیم.

وی افزود: پیشتر صنایع‌دستی از ادبیات توسعه جدا بود و نگاه جدی به آن نشده بود و در رونق اقتصادی این حوزه دیده نشده بود. خوشبختانه فعالیت‌های خوبی انجام شده است رفع پیمان‌سپاری ارزی یکی نمونه از همین فعالیت‌ها است. با توجه به ایجاد وزارت بازرگانی تلاش‌هایی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی در حال انجام است که بتوانیم در موضوع تولید و صادرات فرش با سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت همکاری‌ها تقویت شود.

مدیر عامل مجمع هنرمندان صنایع دستی کشور از وجود ظرفیت‌های گسترده میلیونی در حوزه میراث فرهنگی کشور خبر داد.

عامل مجمع هنرمندان صنایع دستی کشور با بیان اینکه موانعی بر سر راه صنایع دستی کشور وجود دارد، گفت: در حوزه صنایع دستی، از ظرفیت میلیونی تولید کننده برخوردار هستیم و این موضوع صد‌ها سال قدمت دارد. 

بختیاری افزود: در بخش عرضه و فروش متاسفانه به دلیل مشکلات ساختاری که در حوزه صنایع دستی وجود دارد دچار ضعف هستیم، بطور مثال در حوزه تولید هنرمند محصولاتی عرضه می‌کند که مخاطب پسند نیست و امیداریم با طراحی مناسب محصول بتوانیم این مشکل را رفع کنیم. 

او با بیان اینکه هنر صنایع دستی ریشه در فرهنگ کهن ایران دارد، گفت: قومیت‌های مختلف ایرانی در اقصی نقاط کشور مشغول تولید محصولات مختلف صنایع دستی هستند که از فرهنگ ما نشات می‌گیرد. 

بختیاری یادآور شد: سلایق نسل جدید متفاوت است و لازم است اقدامات مناسب سلیقه جدید به عمل آید و محصول مخاطب پسند تولید شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: