May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۷۹۹۸
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
0

میلگرد یکی از محصولات مهم فولادی است که در صنعت ساختمان‌سازی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. مقاومت میلگرد بایستی در سطح استاندارد قرار داشته باشد تا به خوبی بتواند فشارهای وارده بر خود را تحمل کند؛ به همین خاطر، باید از میلگردهای استاندارد در سازه استفاده کرد. متاسفانه برخی از افراد سودجو اقدام به ارائه میلگردهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد می‌کنند که این میلگردها، مقاومت لازم را ندارند و استفاده از آن‌ها در سازه ممکن است باعث خسارت‌های جانی و مالی شود. بنابراین، خرید میلگرد استاندارد اهمیت زیادی دارد. حال اینکه شاخص میلگرد استاندارد چیست؟ و چگونه میلگرد ساده اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ در ادامه توضیح داده‌ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره استاندارد میلگرد با ما تا پایان این بخش همراه باشید.

شاخص میلگرد استاندارد

استاندارد میلگرد چیست؟

تمام مقاطع فولادی از جمله انکر بولت و میلگرد بر اساس استانداردهای مختص به خود ساخته می‌شوند. به عبارتی، تولید محصولات فولادی با استانداردهای معتبر دنیا باعث افزایش کیفیت و مقاومت آن‌ها می‌شود. این موضوع در رابطه با میلگرد‌های فولادی نیز صدق می‌کند. به ‌طور کلی، چندین استاندارد میلگرد وجود دارد که هر تولیدکننده‌ای بنا بر نظر و استراتژی خود می‌تواند از یک یا چند مورد آن‌ استفاده ‌کند. در قسمت زیر، به مهم‌ترین استانداردهای میلگرد در دنیا اشاره کرده‌ایم:

  • استاندارد ASTM معروف‌ترین استاندارد میلگرد، شناخته می‌شود که متعلق به انجمن مواد و آزمون آمریکا تحت‌نام ACI (318-14) است.
  • استاندارد DIN آلمان که استاندارد DIN488 را مخصوص میلگردهای تعبیه‌شده در بتن مسلح فراهم کرده است.
  • سازمان بین‌المللی استاندارد ISO یک استاندارد تحت‌نام ISO 6935 مخصوص میلگردهای فولادی تعریف کرده است.
  • استاندارد JIS ژاپن که استاندارد JIS G3112 را مخصوص میلگردهای تعبیه‌شده در بتن تعریف کرده است.
  • استاندارد کانادا، آمریکا، روسیه، استرالیا و بریتانیا نیز توسط کارخانه‌های تولید میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شاخص میلگرد استاندارد

انواع شاخص میلگرد استاندارد

شما به عنوان خریدار بایستی با شاخص‌های میلگرد آجدار و ساده استاندارد آشنا باشید و بتوانید میلگردهای باکیفیت را از بی‌کیفیت تشخیص دهید. در قسمت زیر، انواع شاخص میلگرد استاندارد آورده شده است:

  • ظاهر میلگرد

اولین شاخص استاندارد مربوط به مشخصات ظاهری میلگرد است. میلگردهای اصل به رنگ تیره و مشکی هستند. البته رنگ میلگردها گاهی به دلیل بارش باران و رطوبت، زردرنگ می‌شود که این رنگ، زنگار است. زنگار در صورتی که به عمق میلگرد رخنه نکرده باشد و طی مدت کوتاهی تشکیل شده باشد، آسیب‌رسان نیست؛ در غیر این صورت، باعث افت کیفیت میلگرد می‌شود.

  • قطر، طول و وزن میلگرد

شرکت‌های تولیدکننده میلگرد، محصولات خود را با قطر و طول متفاوت می‌سازند که جدول وزنی آن طبق طول و قطر میلگرد آماده می‌شود. این جدول نیز بر مبنای استانداردهای مورد استفاده شرکت‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. به‌ طور کلی، میلگردهای سنگین‌تر، کیفیت بهتری دارند و قیمت آن‌ها نیز بیشتر است. به عبارتی، شاخص وزن بسیار مهم است؛ به همین خاطر، تولیدکنندگان حرفه‌ای توجه زیادی به آن دارند. ضمن اینکه طول اغلب میلگردها 12 متر بوده و قطر آن‌ها نیز حدود 6 الی 60 میلی‌متر تعیین شده است.

  • علامت اختصاری میلگرد

یکی دیگر از شاخص‌های میلگردهای استاندارد و اصل، داشتن نشان و علامت اختصاری است. کارخانه‌های تولیدکننده بر روی میلگردهای خود علائم ویژه‌ای به صورت برجسته حک می‌کنند. این علائم به زبان انگلیسی بر روی میلگردها حک می‌شود و بیانگر نوع آج، روش تولید و مقاومت کششی آن‌ها است. به این ترتیب، وجود علائم اختصاری یکی از روش‌های شناسایی میلگردهای استاندارد است. البته توجه داشته باشید که برخی از میلگردهای غیراستاندارد نیز دارای چنین علائمی هستند؛ اما علامت آن‌ها به شکل دستی و کاملا غیرحرفه‌ای درج شده است.

  • پلاک شناسایی و برگه آنالیز میلگرد

میلگردهای استاندارد دارای پلاک شناسایی بر روی بندل خود هستند. این پلاک مواردی نظیر نماد و هویت میلگرد را نشان می‌دهد. پلاک‌ها نیز معمولا از نوع برچسبی یا ورق فلزی هستند. مواردی که بر روی پلاک آورده می‌شود عبارت است از تاریخ ساخت، گرید، وزن بندل، شماره شناسایی، استانداردهای اخذشده و مواردی از این قبیل. برگه آنالیز نیز که میلگردهای استاندارد دارند، حاوی تاییدیه آزمایشگاه و برگه آزمون کوانتومتری است و به عبارتی، درصد ترکیبات میلگرد را نشان می‌دهد. از سایر موارد موجود در این برگه می‌توان به طول و وزن دقیق میلگرد و استحکام کششی آن اشاره کرد.

شاخص میلگرد استاندارد

استاندارد مورداستفاده میلگرد در ایران

شرکت‌های باتجربه تولیدکننده میلگرد در ایران مانند شرکت آیین صنعت جهت تولید میلگردهای باکیفیت از 3 استاندارد معروف زیر استفاده می‌کنند:

  • استاندارد روسی
  • استاندارد میلگرد ایران (ISIRI 3132)
  • آیین‌نامه بتن ایران با نام اختصاری آبا

جمع بندی

میلگردهایی که بر اساس شاخص‌های استاندارد طراحی و ساخته می‌شوند، از کیفیت و مقاومت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. از انواع شاخص میلگرد استاندارد می‌توان به رنگ تیره، وزن و سایز مناسب، برخورداری از علائم اختصاری بر روی بدنه میلگرد، داشتن پلاک شناسایی و برگه آنالیز اشاره کرد. ضمن اینکه تولیدکنندگان مجرب ایرانی با یکی از استانداردهای روسی، میلگرد ایران (ISIRI 3132) و آیین‌نامه بتن ایران (آبا) اقدام به تولید میلگردهای درجه یک می‌کنند. میلگردهایی که بر اساس استانداردهای معتبر ساخته می‌شوند، توانایی رقابت با بهترین میلگردهای عرضه‌شده در بازار جهانی را دارند. میلگردهای ایرانی نیز به دلیل تولید طبق قواعد و اصول استاندارد موفق شده‌اند در لیست محصولات صادراتی کشور قرار بگیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: