April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

شرکت حسابداری، مجموعه‌ای متشکل از متخصصانی است که ارائه‌دهندگان خدمات مالی، مالیاتی و حسابرسی هستند. این شرکت‌ها به مشاغل بزرگ و کوچک کمک می‌کنند در راستای بهبود فرآیندهای مالی حرکت کنند.

به این معنی که طبق قوانینی خاص، دفاتر حساب خود را بررسی کرده و با رعایت دستورالعمل‌های مالیاتی، فعالیت‌هایشان را پیش می‌برند.

محتوای این مقاله در راستای معرفی وظایف اصلی شرکت‌های حسابداری و اهمیت آنها در زندگی امروز ماست. جهت کسب اطلاعاتی بیشتر در این زمینه، همراه ما باشید.

شرکت‌های حسابداری، ارائه‌دهنده بهترین خدمات مالی هستند

فراموش نکنید که در کسب‌وکارهای امروزی، تخصص‌گرایی مسئله‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.‌ مشاغل جهت دستیابی به پیشرفت و نتایج سریع، باید کار را به افراد کاردان و متخصص واگذار کنند.

مسائل مالی و حقوقی از جمله اموری هستند که معمولا برون‌سپاری می‌شوند تا با تخصص بیشتری به تکامل برسند و از طرفی کارفرمایان، زمان و انرژی بیشتری برای رسیدگی به امور راهبردی داشته باشند.

ازاین‌رو موسسه‌های حسابداری شکل گرفتند تا با شناسایی ابزارها، اصطلاحات و محتواهای اطلاعاتی و کاربردی، به پیشروی سریع و بهینه کسب‌وکارها کمکی کرده باشند.

با یک شرکت حسابداری خوب، همواره در کنترل مالی کسب‌وکارتان باشید

راهبردهای کلیدی برای موفقیت در کسب‌وکار با شرکت حسابداری

 رسیدگی به مسائل مالی به‌شکلی صحیح و‌استاندارد، از مهم‌ترین دغدغه‌های کسب‌وکارهای نوین محسوب می‌شود. بنابراین؛ تلاش آنها بر این است با اتکا به‌ دانش متخصصان حسابداری، گره از مشکلات پیچیده مالی بگشایند.

در این صورت احتمال بروز خطا و ایجاد اختلالاتی بزرگتر وجود نخواهد داشت. البته نکته حائز اهمیت، بحث اعتبار و کیفیت خدماتی است که به‌واسطه شرکت حسابداری ارائه می‌شود.

زمانی که کارفرما مسئولیت‌های مالی را به سازمان حسابداری می‌سپارد، خیالش از بابت عدم بروز خطا و دردسرهای استخدام نیروی انسانی جهت انجام این امور راحت است و درنهایت هزینه‌ای برای جذب کارمند صرف نمی‌شود.

حتی فردی که استخدام می‌شود، ممکن است تجربه کافی در امور و قوانین مالیاتی نداشته باشد. بنابراین؛ نه‌تنها باری از روی دوش مشاغل برداشته نمی‌شود بلکه منجر به ایجاد دردسرهای بیشتر خواهد شد.

این دلایل سبب شده کسب‌وکارهای امروزی برای پیشرفت خود از هیچ تلاشی دریغ نکنند و در این مسیر حدالامکان از خدمات بی‌نظیر و تمام‌وکمال شرکت‌های حسابداری بهره‌ ببرند.

شرکت حسابداری، پشتیبانی قدرتمند در موفقیت کسب‌وکار شما

کسب‌وکار گسترده شما نیاز به مجموعه‌ای دارد که دارای مدرک، تخصص و‌ تجارب کافی باشد تا به سیستم‌های پیچیده شرکت شما سروسامانی دهد.

ما در ادامه دلایلی را بیان کرده‌ایم که نشان می‌دهد شما برای پیشرفت شغلی که راه‌اندازی کرده‌اید به خدمت‌رسانی دانش‌آموختگان حسابداری نیاز دارید.

  • یک سیستم حسابداری می‌تواند راهنمای خوبی برای تصمیم‌گیری‌های شغلی مربوط به آینده باشد. آنها با تجزیه و تحلیل سوابق مالی، مسیرتان را برای دستیابی به آینده شغلی بهتر هموار می‌کنند.
  • یک مجموعه حسابداری خوب به شما کمک می‌کند تا صورت‌های مالی باکیفیت و ‌درستی به‌دست آورید. همچنین با تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی، شرکت شما را از معافیت‌های بسیاری برخوردار می‌کند.
  • زمانی که به خدمات یک شرکت حسابداری اعتماد می‌کنید، دیگر نیاز نیست زمان زیادی را صرف سازمان‌دهی اطلاعات کنید چراکه آنها روند مدیریت مالی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند.
  • حسابداری با بودجه‌بندی و‌ پیش‌بینی‌های آینده به مجموعه شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی مفیدی برای سال‌های بعدی داشته باشید.
  • سیستم یکپارچه حسابداری با ارائه اطلاعات مالی، مقایسه گذشته و‌ زمان حال را برایتان آسان می‌کند. در این صورت می‌توانید از سلامت سوابق مالی شرکت خود اطمینان حاصل کنید.
  • استفاده از تجارب یک مجموعه حسابداری، به فعالیت‌های شرکت‌تان نظم می‌بخشد و شما را قادر می‌سازد تا کسب‌وکار خود را در چارچوب قانون حفظ کنید.

بهبود عملکردهای مالی با وظایف شرکت حسابداری

رسیدگی به امور مالی پیچیدگی و دست‌اندازهای مالی بسیاری دارد و واگذاری آنها به افرادی که تجربه کافی در این حوزه ندارند، تنها به‌معنای هدررفتن زمان است.

بنابراین؛ شما 2 راه‌حل برای رفع‌ورجوع این مشکلات دارید. استخدام مدیران مالی یا سپردن کار به شرکت‌ حسابداری.

زمانی که روی همکاری با موسسه مالی حساب باز می‌کنید، خیالتان راحت است که می‌توانید تمام اسناد حسابرسی را به تخصص و تبحر افراد مشغول در این حوزه بسپارید.

ما در ادامه مختصری از وظایف این سازمان‌ها را برایتان شرح داده‌ایم تا بیشتر با جزئیات کار آنها آشنا شوید.

مشاوره مالی

شرکت‌های حسابداری با این سرویس‌دهی، به مشاغل کمک می‌کنند تا با حفظ سوابق مالی خود، در جهت برنامه‌ریزی بهتر، مدیریت سرمایه و همچنین ارزیابی ریسک‌ و سرمایه‌گذاری، محتاطانه عمل کنند.

تحلیل اطلاعات مالی

ارزیابی و بررسی دقیق و‌ بی‌نقص داده‌های مالی توسط شرکت حسابداری، به رشد و توسعه بهتر کسب‌وکارها کمک می‌کند.

ارزش‌گذاری

این خدمات مشمول ارزش‌گذاری دارایی‌های ثابت و ارزش‌گذاری سهام است که به‌واسطه شرکت‌های حسابداری به مشاغل ارائه می‌شود.

حسابرسی و بازرسی

ارزیابی سیستم‌های حسابداری و اطمینان از صحت و درستی کارایی آنها از وظایف این بخش است. در حقیقت با این سرویس‌دهی، اعتبار گزارش‌های مالی و مدیریت سیاست‌های مالی سنجیده می‌شود.

مالیات

سنجش سیستم تهیه و پرداخت مالیات کسب‌وکارها برعهده یک شرکت حسابداری است.

آموزش

موسسه‌های حسابداری افرون‌ بر خدماتی که ارائه می‌دهند، به کسب‌وکار تحت پوشش خود کمک می‌کنند تا ترفندهایی از بررسی مسائل مالی، مالیاتی و حسابداری را فرا گیرند.

نظارت مستمر

 فعالیت‌‌های برخی از شرکت‌های حسابداری در قالب نظارت است، یعنی با کنترل مستمر خود بر امور حسابداری، اسناد و صورت‌های مالی را تحت بررسی‌های مداوم قرار می‌دهند.

آنها با عقد قراردادهای یک ساله یا چند ماهه، پیگیر اظهارنامه‌های مالیاتی هستند. همچنین علاوه‌بر نظارت، خدمات مشاوره‌ای نیز ارائه می‌دهند.

انواع شرکت‌های حسابداری از لحاظ نوع خدمات

راهبردهای کلیدی برای موفقیت در کسب‌وکار با شرکت حسابداری

 حسابداری دربردارنده خدماتی تخصصی است که براساس نوع این خدمات خود به ابعاد مختلفی تقسیم می‌شوند. ما در ادامه شرح کوتاهی از این ابعاد را ارائه داده‌ایم که عبارت‌اند از:

خدمات اداری و‌ پرسنلی

تنظیم و عقد قرارداد کارمندان، ثبت‌نام بیمه‌ای، کارتزنی، حضور و غیاب کارمندان، ثبت و تنظیم کارکرد کارمندان، پرداخت حقوق و مزایا، امور کارگزینی و محاسبه اضافه‌کاری و تعطیلات، همگی جزئی از بعد خدمات اداری و‌ پرسنلی حسابداری به شمار می‌روند.

خدمات حسابداری و‌ مالی

اصلی‌ترین خدمتی که توسط یک سازمان به مشاغل ارائه می‌شود، مربوط به رسیدگی به امور مالی و حسابداری است‌ که به 2 روش برون‌سپاری یا داخلی صورت می‌پذیرد.

بخش حسابرسی به امور مالی یک سازمان حسابداری، وظایفی از قبیل تهیه صورت‌های مالی، افتتاح و بستن حساب، تهیه ترازنامه و بررسی و ارزیابی داده‌های مالی و ایجاد دفاتر قانونی را برعهده دارد.

خدمات مالیاتی

محاسبه و پرداخت مالیات دارای پیچیدگی‌های متعددی است و اگر در این زمینه از افرادی باتجربه کمک نگیریم، قطعا کسب‌وکار ما با جریمه‌های مالیاتی بزرگی مواجه می‌شود.

ثبت اظهارنامه، تهیه و ارسال اظهارنامه، تنظیم گزارش‌های مالی و‌ ثبت گزارش‌های فصلی، از جمله خدماتی هستند که در بعد مالیاتی یک موسسه حسابداری صورت می‌گیرد.

انواع فعالیت‌های حسابداری وابسته به نوع شرکت

شرکت‌های حسابداری، در تقسیم‌بندی‌های متعددی شکل گرفته‌اند. در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

حسابداری در شرکت‌های خدماتی

این شرکت‌ها ساده‌ترین روش کار را دارند و در ازای ارائه خدمات، درآمد کسب می‌کنند. به این معنی که با 2 مسئله هزینه‌ها و درآمد سروکار دارند.

اگر بخواهیم به نمونه‌ای از این شرکت‌ها اشاره کنیم، بیمارستان‌ها، آژانس‌های مسافربری و شهرداری‌ها مثال‌های بارزی از مجموعه‌های خدماتی هستند.

حسابداری در شرکت‌های تولیدی

همان‌طور که از نام این شرکت حسابداری پیداست، در جهت تولید و فروش کالا به کسب درآمد می‌پردازد. حسابداران این مجموعه باید حتما به بحث ورود و خروج مواد، نهاده‌ها و همچنین قیمت نهایی کالای تولیدی مسلط باشند.

حسابداری در شرکت‌های بازرگانی

این حسابداری با مولفه تجارت سروکار دارد. به این معنی که در ازای خرید و‌ فروش کالا و اجناس کسب درآمد صورت می‌گیرد. می‌پرسید چگونه؟

درواقع فروشندگان با اعمال درصدی سود روی کالا، آن را به دست خریدار می‌رسانند. به همین دلیل لازم است که حسابداران این مجموعه به 2 حرفه حسابداری بازرگانی و حسابداری خدماتی مسلط باشند.

حسابداری در شرکت‌های پیمانکاری

پیمانکاران به‌صورت قراردادی و با ارائه خدماتی که به کارفرمایان می‌دهند، حقوق می‌گیرند. پرداخت دستمزد به کارکنان طبق میزان پیشرفت کار انجام می‌شود. بنابراین؛ حسابداران باید توانایی اختصاص درآمد و هزینه‌ها را در مراحل مختلف کار داشته باشند.

حسابداری در شرکت‌های سهامی

درخصوص این نوع حسابداری، باید بگوییم که سرمایه هریک از مالکان به میزان کاملا مساوی تقسیم شده است. آنها براساس همین مقدار سهام، نسبت به وظایف خود تعهد دارند‌.

مدیریت در این شرکت‌ها اندکی سخت و پیچیده و همچنین متفاوت است چراکه امکان دارد تعداد مالکان سهام یک شرکت افزایش یابد، در این صورت مدیریت حساب‌های آن کار آسانی نخواهد بود.

حسابداری در شرکت‌های بازرگانی خارجی

این شرکت‌ها در حوزه تبادل و خرید و فروش کالا با کشورهای خارجی در ارتباط هستند. وظیفه‌ای که آنها دارند، ثبت مبالغ واریزی شرکت‌های خارجی و قیمت نهایی کالاهای وارداتی است.

تعداد و تنوع این شرکت‌ها زیاد است و طبیعتا حسابدارانی که در این مجموعه‌ها فعالیت دارند، باید تخصص کافی در حوزه مد نظر را داشته باشند. به‌عنوان مثال حسابداران شرکت خدماتی قابلیت لازم برای کار در شرکت بازرگانی را نخواهند داشت.

استانداردهای شرکت حسابداری، مبانی قدرتمند در مدیریت مالی و جلوگیری از تقلبات

واگذاری امور مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها به متخصصان حسابداری، حاکی از مدیریت اصولی و پیشرفته سیستمیک آن مجموعه است که سعی دارد با کاهش حداکثری خطاهای احتمالی، خود را به مقصد پیشرفت سوق دهد و علاوه‌بر آن از رخداد ضررهای مالی جبران‌ناپذیر پیشگیری به‌عمل آورد.

گذشته از این مسائل، مواردی وجود دارد که با عنوان استانداردهای حسابداری معرفی می‌شود و سبب شده که این شغل در دیدگاه ما جلوه مفید و موثری داشته باشد. این استانداردها عبارت‌اند از:

  • شیوه ارائه امور مالی
  • ذخایر بدهی و دارایی‌های احتمالی
  • درآمد عملیاتی مصوب
  • دارایی‌های ثابت مشهود
  • سرمایه‌گذاری‌ها
  • رویدادها پس از ترازنامه
  • گزارش عملکردهای مالی
  • شیوه ارائه دارایی‌ و بدهی‌های جاری
  • آثار تغییر در نرخ ارز
  • گزارش‌گری مالی میان‌دوره‌ای
  • فعالیت‌های بیمه عمومی
  • صورت‌های مالی جداگانه
  • صورت‌های مالی تلفیقی
  • ارائه ابزارهای مالی
  • اندازه‌گیری ارزش منصفانه
  • افشای ابزارهای مالی
  • مالیات بر درآمد
  • مزایای بازنشستگی کارکنان
  • ترکیب‌های جاری
  • حسابداری اجاره‌ها

انتخاب یک شرکت حسابداری با نگرش هوشمندانه

راهبردهای کلیدی برای موفقیت در کسب‌وکار با شرکت حسابداری

درحال‌حاضر شرکت‌های حسابداری با انواع خدمات خود نقش پررنگ و هنرمندانه‌ای در توسعه و موفقیت مشاغل ایفا می‌کنند ولی انتخاب درست و معقولانه یک شرکت برای واگذاری امور حسابداری و حسابرسی امر دشواری است که نیاز به حساسیت بالایی دارد.

درحقیقت جزئی‌ترین خطای شما در زمینه انتخاب سبب ایجاد مشکلاتی فراوان برای مجموعه و متقابلا ضررهای مالی و زمانی بسیاری برای کارکنان خواهد شد.

توصیه ما به شما مخاطبان عزیز این است که با دقت بیشتری در این راستا حرکت کنید. به این منظور بهتر است انواع شرکت‌های حسابداری و‌ نوع خدماتی که ارائه می‌دهند را بشناسید و متناسب با نیازی که به کارکنان این مجموعه دارید، دست به انتخاب بزنید.

جهت بهره‌وری بیشتر از خدمات شرکت حسابداری، به این موارد دقت کنید

محول‌کردن امور حسابداری به یک شرکت، نیازمند دقت و توجه به برخی مسائل است تا از شکل‌گیری هرگونه خلل در کسب‌وکارها پیشگیری شود. به این منظور، به مواردی که در ادامه بیان کرده‌ایم توجه کنید:

  • شرکتی که برای واگذاری امورتان انتخاب می‌کنید، ترجیحا سابقه کاری زیادی داشته باشد.
  • خدمات شرکت تنها منحصر به تنظیم و انعقاد قراردادهای مالی نباشد و مشاوره‌های خود را از کسب‌وکار هدف دریغ نکند.
  • تعهد و مسئولیت‌پذیری شرط اول انتخاب یک مجموعه معتبر است.
  • با اطلاعات کافی در حوزه کاری خود، توان پاسخگویی به صاحبان مشاغل، مدیران و‌کارفرمایان را داشته باشد.
  • به قوانین روز بیمه و مالیات اشراف کاملی داشته باشد.
  • به اصول نامه‌نگاری کاملا مسلط باشد.

جمع‌بندی

در دنیای امروز ما پول و ثروت از ارکان اصلی زندگی است و طبیعتا یک شرکت حسابداری جایگاهی ارزشمند و مهم خواهد داشت. به‌ همین خاطر از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ گرفته تا اشخاص مختلف برای رسیدگی بهتر و‌ دقیق‌تر به امور مالی، نیاز به حسابدارانی حرفه‌ای و کارکشته دارند.

از آنجایی که حسابداری شامل گرایش‌ها و زیرمجموعه‌های مختلفی است، افراد می‌توانند بنا به نیاز خود از دانش شاخه‌های مختلف آن بهره ببرند. البته موضوع دیگری که در این راستا اهمیت دارد، شرکتی است که شما امور مالی و حسابداری خود را به آن واگذار می‌کنید.

موسسه حسابداری مشاورین تهران و شرکا، ارائه‌دهنده تخصصی‌ترین خدمات حسابداری، حسابداری مالیاتی و مدیریت مالی است که با پشتیبانی از مجموعه شما، به کسب‌وکارتان در جهت رفع چالش‌های مالی کمک می‌کند.

اگر به رشد و توسعه کسب‌وکار خود می‌اندیشید، مشاورین تهران و شرکا با داشتن متخصصانی با سابقه و ابزارهای مالی نوین، حمایت‌کننده شرکت شما در جهت حفظ سوابق مالی دقیق و‌ به‌روز است.‌

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: