April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۵۰۵
۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
0
معاون حقوقی رئیس جمهور توضیحاتی را درباره اقدامات صورت گرفته درباره بازگرداندن سران و اعضای فراری ساواک به کشورمان ارائه کرد.

چه اقداماتی برای بازگرداندن اعضای ساواک به کشور صورت گرفته است؟

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در مورد اقدامات حقوقی برای بازگرداندن سران و اعضای فراری ساواک، به کشورمان گفت: وزارت اطلاعات متولی شناسایی این افراد است و اسناد به دست آمده در این خصوص را برای دادگستری ارسال می‌کند. یعنی روال اینگونه است که پس از اینکه رونوشت به دست ما برسد در مورد آن اقدام می‌کنیم. ابتکار در دست وزارت اطلاعات است؛ اسناد را می‌فرستند و ما پی‌گیری می‌کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون اقدامی در این زمینه انجام شده است؟، تصریح کرد: بله، اسنادی را که وزارت اطلاعات شناسایی کرده است به دادگستری ارجاع داده‌ایم، انشاالله حکم صادر شود و اقدامات حقوقی بعدی صورت پذیرد.

احمد وحیدی وزیر کشور هم پیش از این در گفت‌وگویی در مورد پی‌گیری حقوقی برای محاکمه سران و اعضای ساواک، گفته بود که جمهوری اسلامی این مساله را دنبال می‌کند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه که این افراد (اعضا و سران ساواک) در پناه دولت‌های غربی زندگی می‌کنند و از آن‌ها حمایت می‌شود، تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی بازگردان این افراد را پی‌گیری کرده و می‌کند، ولی متاسفانه دادگاه‌های غربی در قبال این مسائل، سیاسی برخورد می‌کنند.

مطالبه برای بازگرداندن و محاکمه سران و اعضای ساواک از بهمن ماه سال گذشته جدی‌تر پیگیری شد، یعنی از زمانی که پرویز ثابتی رئیس امنیت داخلی و سرشکنجه‌گر ساواک به‌همراه خانواده‌اش بعد از سال‌ها زندگی در انزوا و دوری از رسانه‌ها در حمایت از اغتشاشاگران در تجمعات ضدانقلاب در لس‌آنجلس، شرکت کرد.

ثابتی از چهره‌های معروف ساواک و رئیس اداره سوم این سازمان به‌شمار می‌رفت که زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری (موزه عبرت فعلی) هم از زیرمجموعه‌های آن به‌شمار می‌رفت و شکنجه زندانیان و مبارزان پیش از انقلاب زیر نظر وی صورت می‌گرفت.

حضور سرشکنجه‌گر ساواک در تجمع ضدانقلاب موجب شده تا جمعی از مردم از مسئولان بخواهند تا اقدامات حقوقی لازم را برای بازگرداندن این افراد انجام دهند.

گفتنی است ساواک پس از کودتای ۲۸ مرداد برای حفظِ تاج و تخت پهلوی به واسطه همکاری‌های سازمان اطلاعاتی اسرائیل، سازمان سیا (CIA) و اف. بی. آی (FBI) ایجاد شده بود.

یکی از اقداماتی که ساواک به وسیله آن مخالفت‌ها را سرکوب می‌کرد و قصد داشت در میان مردم رعب ایجاد کند، شکنجه مخالفین بود.

منبع: فارس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: