May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۸۶۹۷
۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد از انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث مجتمع تولید شمش منیزیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد خبر داد.

جذب سرمایه گذار و توسعه زیرساخت ها؛ سیاست ایمیدرو در مناطق ویژه اقتصادی

یکی از راهکار‌های اساسی برای ایجاد مزیت‌های رقابتی در صنعت تولید، انتخاب مناطق بالقوه و مستعد به نام ' منطقه ویژه اقتصادی ' در نقاط خاصی از کشور است که در آن بتوان شرایط مناسب را برای فعالیت واحد‌های اقتصادی در جهت حضور فعال در بازار‌های جهانی و رقابت با کالا‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های خارجی ایجاد نمود.


از جمله مواردی که در برنامه توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته نقش و اهمیت مناطق ویژه اقتصادی در گسترش صنعت و صادرات است که به تبع آن توسعه اجتماعی و فرهنگی را بدنبال دارد. اگر چه سمت و سو و خروجی مناطق ویژه اقتصادی بیشتر اهداف منطقه‌ای را مدنظر دارد، اما به واقع گامی مهم در راستای توسعه کلان کشور به شمار می‌رود.


از طرفی نقش این مناطق و تسهیلات قانونی آن‌ها در توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان مبنای اساسی توسعه اقتصادی کشور است و مناطق ویژه اقتصادی در صورتی که به درستی جانمایی شوند، می‌توانند فضای مناسبی را برای صادرات شرکت‌های تولیدی فراهم نموده و با جذب عوامل سرمایه به عنوان یک منبع صادراتی عمل نمایند.


مناطق ویژه اقتصادی فارغ از مشکلات، موانع و محدودیت‌های داخلی، می‌توانند راه را برای توسعه صادرات هموار کنند و در نتیجه وجود این مناطق در کشور باعث جذب و انتقال مرکز فعالیت تجاری بین المللی به داخل کشور می‌شود. به طور کلی در تعریفی روان مناطق ویژه اقتصادی اهدافی از قبیل جذب سرمایه‌های خارجی، ارتقای تکنولوژی، کسب دانش‌های مدیریتی و صادرات را انجام می‌دهند.


با این مقدمه از فلسفه چرایی شکل گیری مناطق ویژه اقتصادی فرصت برگزاری نهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری کشور در قالب رویدادی بزرگ و اقتصادی با عنوان کیش اینوکس ۲۰۱۷ را مغتنم شمرده و در گفتگو با مدیران، صاحبنظران و کارشناسان منطقه ویژه اقتصادی لامرد، به واکاوی دلایل حرکت رو به رشد این میدان پویای اقتصادی به عنوان مهمترین منطقه اقتصادی در جنوب کشور پرداختیم.

 

منطقه ویژه اقتصادی لامرد، در راستای بسترسازی و ایجاد زیرساخت‌ها، با اهتمام و جدیت، تمام ظرفیت خود را در راستای تحقق این مهم به کار بسته و با تلاش مجموعه مدیریتی، علیرغم همه مشکلات و تنگناها، با توسعه زیرساخت‌ها، شاهد گسترش حضور سرمایه‌گذاران است.

 

ارزش تقریبی ۲۰ هزار میلیارد ریالی قرارداد‌های توسعه زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، با این میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساخت منطقه صورت گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به عملیات اجرایی احداث زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد اشاره کرد.

 

از جمله سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، انعقاد قرارداد احداث دو مجتمع پتروپالایشگاهی با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام و حضور دو پتروشیمی دیگر تا پایان سال است. با احداث و ایجاد پتروشیمی‌ها در منطقه شاهد تحول و رونق در تولید و ایجاد اشتغال پایدار خواهیم بود.

 

با مشارکت ایمیدرو مراحل اولیه اجرای پروژه دو بانده کردن جاده روبروی منطقه ویژه به منظور کاهش خطرات و حوادث جاده‌ای آغاز شده است. همچنین کمک و حمایت از روستا‌های مجاور آسیب دیده از سیل را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این منطقه است.

کورش فتاحی افزود: سرمایه گذاری این پروژه افزون بر ۷ هزار میلیارد به صورت ریالی و بیش از ۱۳ میلیون یورو به صورت ارزی خواهد بود.

به گفته وی، پیش بینی شده میزان اشتغال طرح در دوران بهره برداری به هزار نفر می‌رسد.

فتاحی ضمن قدردانی از ایمیدرو به سبب نگاه ویژه و حمایت‌های مستمر از منطقه ویژه اقتصادی لامرد تصریح کرد: شکوفایی و رشد و توسعه معدن و صنایع معدنی کشور نیازمند برنامه‌ریزی، تدبیر و سرمایه‌گذاری قابل توجهی است که ایمیدرو با استفاده از ظرفیت‌های قانونی به دنبال هم افزایی، رشد تولید و توسعه پایدار است.

وی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد با توجه به ظرفیت‌های متعدد و متنوع خود، فرصتی مغتنم برای فعالان صنعتی و اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی نظیر آلومینیوم، پتروشیمی، فولاد، سیمان و سایر صنایع پایین دستی به‌شمار می‌رود.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر لامرد از مجموعه‌های تحت پوشش ایمیدرو محسوب می‌شود که در جنوب استان فارس واقع شده است. ایمیدرو جذب سرمایه گذار و توسعه زیرساخت‌ها در مناطق ویژه اقتصادی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: