April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

امروزه، تکنولوژی‌های مدرن حفاری و تخریب، تبدیل به روش اصلی حفاری و استخراج منابع شده اند. بنابراین همکاری کارشناسان و نیروهای متخصص در حفاری، تخریب و انفجار، استخراج از معدن، شکست سنگ، و کار با ماشین‌آلات و ابزارآلات مورد استفاده در این زمینه ها مورد نیاز است. توسعه تکنولوژی‌های مربوط به حفاری و مته‌های حفاری که عمر طولانی داشته باشند چالشی مهم بوده و هست. همه چیز انواعی دارد، حتی تنگستن نیز به انواع مختلفی از جمله تنگستن توخالی و تنگستن توپر تقسیم می شود، و متهه ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند. از مته های حفاری مختلف در صنایع و زمینه های مختلف از جمله معادن، ساخت راه آهن،‌ ساخت بزرگراه ها، بنادر، نیروگاه ها و غیره استفاده می شود. در این مقاله که به تلاش کارشناسان مجموعه نیکاوند نوشته شده، می خواهیم به انواع مته های حفاری و عواملی که روی طول عمر آنها تاثیر می گذارند بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع مته‌های حفاری و عوامل موثر بر عمر آن‌ها بدانید

  • انواع مته سنگ
  • مته دریل دکمه ای

این نوع از مته حفاری برای حفاری خشک و تر در سنگ های متوسط و سخت مناسب است. از این نوع از مته برای انواع معدن، حمل و نقل، سدسازی، حفاره تونل،‌ جاده سازی، و ساخت و ساز شهری و ... استفاده می شود. توجه کنید که ابزارآلات صنعتی باید با دقت بالایی ساخته شوند و به خاطر همین ممکن است استفاده موارد مختلفی از جمله فنر هلی کویل را در آنها مشاهده کنید.

  • مته مربع زن (Chisel)

این مدل مته برای حفاری سنگ سبک، ایجاد سوراخ‌هایی با قطر کمتر از ۵۰ میلی متر در سنگ، و به شکل کلی سنگ هایی که سختی پایینی دارند استفاده می شود. از این مته برای انواع معدن ها از جمله معادن ذغال سنگ، آهن، طلا، مس و روی و سرب، و همچنین حفر تونل در راه آهن، بزرگراه، و ساخت سد استفاده می شود. از مزایای آن می توان به طول عمر طولانی، راندمان بالا و قیمت مناسب اشاره کرد.

  • مته ۴ شیار

این نوع مته برای حفاری سنگ و به کل حفاری سنگین بسیار مناسب است و می توان از آن در حفاری های پیچیده و در ترک سنگ ها و ... استفاده کرد. این مته در برابر سایش شعاعی مقاومت زیادی دارد. همچنین علاوه بر قیمت مناسب، راندمان این نوع مته در کار بالاست.

  • مته ۳ شیار

این نوع مته برای کارهای پیچیده و سنگین شما کارآمد خواهد بود. توانایی حفاری این نوع مته نسبت به انواع دیگر بالاست. معمولا از آن در ساخت بزرگراه ها، راه آهن، سدسازی، معادن ذغال سنگ، آهن، و طلا و دیگر انواع استخراج از معدن استفاده می شود.

  • سرمته چکش بادی

این نوع مته برای انواع و اقسام صنایعی که با فولاد سر و کار دارند و در دماهای بالا مناسب است. ویژگی اصلی آن سرعت کار با آن و همچنین کنترل راحت عمق و زاویه حفاری است. استفاده از این مته پیچیدگی چندانی نداشته و می تواند در صرفه جویی در منابع انسانی برای شما مفید باشد.

انواع مته‌های حفاری و عوامل موثر بر عمر آن‌ها بدانید

عوامل موثر بر عمر مته های حفاری

عوامل مختلفی باعث کوتاه تر یا طولانی تر شدن عمر مته های حفاری می شوند که از جمله ی آنها می توان به نحوه استفاده، میزان استفاده، جنس مته، کیفیت تولید آن و موارد دیگر اشاره کرد. اما کارهایی نیز هست که می توانید برای افزودن بر طول عمر مته و سالم ماندن آن انجام دهید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • مته را به شکل مداوم تمیز کنید: بعد از هر بار استفاده بهتر است مته را تمیز کنید تا در صورتی که رسوبات، کثیفی یا تکه سنگی در مته گیر کرده باشد، بیرون بیاید. عدم تمیز کاری مناسب در مته می تواند باعث صدمه دیدن آن و تاثیر منفی روی عملکرد و طول عمر آن شود.
  • حواستان به مته باشد و آن را بررسی کنید: به شکل مناسب مته را بررسی کنید تا ببینید علائمی از آسیب و خرابی در آن هست یا نه؛ علائمی از جمله: ترک‌ها، دفرمه شدن، یا فرسودگی بیش از حد. در صورتی که هر یک از این علائم را دیدید، احتمالش هست که زمان تعویض مته رسیده باشد.
  • مته را چرب نگه دارید: چرب کردن مته می تواند در عملکرد درست آن بسیار کمک کننده باشد. حواستان باشد که از مواد درست و مناسب برای این کار استفاده کنید و درست آنها را اعمال کنید.
  • مته را به شکل درست نگهداری کنید: زمانی که از مته استفاده نمی کنید، آن را در شرایط مناسب نگه دارید. این شرایط شامل عدم تماس مستقیم با نور آفتاب و همچنین رطوبت است. این کار به جلوگیری از زنگ زدگی و آسیب دیدن مته کمک می کند.
  • مته را تیز کنید : استفاده از مته ای که کند شده است، می تواند علاوه بر پایین آوردن راندمان در کار با مته، باعث شکستگی و ترک و آسیب دیدن و فرسودگی آن شود. حتما مته را با سنگ مناسب و به روش مناسب تیز کنید تا از آسیب دیدن آن جلوگیری کنید و بهترین عملکرد را از آن بگیرید.
  • به شکل درست از مته استفاده کنید: این که استفاده درستی از مته داشته باشید می تواند مستقیما روی طول عمر مته تاثیرگذار باشد. حتما از تکنیک و حالت درست از مته استفاده کنید و فشار مناسبی بر آن اعمال کنید، در غیر این صورت احتمال شکستگی و آسیب دیدن مته وجود دارد.

انواع مته‌های حفاری و عوامل موثر بر عمر آن‌ها بدانید

سخن آخر

امیدواریم از این مقاله استفاده کرده باشید. با استفاده از تکنیک هایی که گفته شد، می توانید مطمئن باشید که طول عمر مته شما بالاتر می رود و همچنین بهترین عملکرد را از آن خواهید گرفت. توصیه ما برای تهیه ابزارآلات و ماشین آلات، از کولیس گرفته تا ابزارهای تراشکاری و برشکاری، مجموعه بزرگ ابزار تراش درم بخش است، چرا که می توانید به شکل آنلاین خرید کنید و در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید، و همچنین ابزار مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و قیمت بسیار مناسب تهیه کنید. برای مشاوره رایگان و سفارش می‌توانید با وبسایت ابزار تراش درم بخش در تماس باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: