April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
بدهی دولت به بخش خصوصی انگیزه تولید برق را گرفته است
کد خبر: ۳۹۸۷۲۲
۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی زمینگیر شدن صنایع را باعث متضرر شدن کشور از نظر درآمدی دانست و گفت: باید به چالش قطع برق به چشم یک تهدید نگاه کنیم.

قطع برق تهدیدی برای تولید و اقتصاد

چند سالی است که تابستان برای مردم و صنعت بیانگر خاموشی‌های گاه و بی‌گاه است. اگرچه این خاموشی‌ها در تمامی بخش‌ها بحران آفرین است، اما وقتی گریبان‌گیر صنعت می‌شود، تاثیرات غیر قابل جبران بر اقتصاد کشور می‌گذارد. دولت نیز که همچون سال‌های گذشته تا پیش از این وعده مدیریت انرژی به ویژه برای صنایع را در تابستان می‌داد، در عمل گام موثری برنداشته و اکنون که فصل گرما شروع شده و مصرف برق روند فزاینده‌ای دارد، نگرانی از قطع برق به ویژه برای صنایع بیش از پیش باعث نگرانی صنایع شده است.

در این رابطه با قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان و هویزه و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم. وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون انرژی قطع برق را به هیچ عنوان جایز نمی‌داند گفت: در طول این سال‌ها جلساتی با مسئولان برق کشور مانند وزیر نیرو و معاون وزیر برگزار کرده و چالش‌های قطع برق را با جدیت مورد بررسی قرار داده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از اقدامات اخیر کمیسیون انرژی خبر داد و گفت: یکی از جلسات تخصصی، با سندیکای صنعت برق کشور بود که نقش برجسته‌ای در تولید و توزیع برق دارند، اما در این جلسه مشخص شد که بخش خصوصی سندیکای برق یک سری مطالباتی دارند که رفع آن‌ها می‌تواند موثر باشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه وزارت نیرو هنوز نتوانسته بدهی خود را به بخش خصوصی تولید برق پرداخت کند گفت: این تاخیر در پرداخت مطالبات باعث شده بخش خصوصی روحیه‌ای برای ادامه کار نداشته باشد، در نتیجه خیلی از آن‌ها پیشنهاد داده‌اند که نیروگاه خود را واگذار کنند و این یک زنگ خطری بزرگ برای کشور و دولت است.

 

بیشتر بخوانید:

سایه بحران قطع برق بر فولاد سازی‌ها


ساعدی با اشاره به شدت گرفتن گرما و تبعات آن و نیاز توجه دولت به این چالش گفت: با توجه به اینکه فصل گرما شروع شده و نوسان‌های برق در اکثر مناطق کشور شدت گرفته، انتظار از دولت این است که صنعت برق را در اولویت تصمیم‌گیری‌های خود قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی‌ها از شدت گرما و به تبع آن افزایش مصرف برق حکایت دارد گفت: تحلیل‌گران، دست اندرکاران و نمایندگان مجلس معتقد هستند که سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اوج بحران انرژی در کشور خواهد بود.

نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به اینکه بحران انرژی باعث خاموشی صنعت کشور می‌شود گفت: اگر نتوانیم نیاز کشور به برق را تامین کنیم و در راستای تامین مصرف، بخش‌های تولید برق را تقویت کنیم، صنایع زمینگیر و اقتصاد کشور فلج می‌شود.

ساعدی با ابراز تاسف از اینکه وزارت نیرو، دولت و بانک‌ها نتوانسته‌اند به تعهدات خود در صنعت برق عمل کنند گفت: به نظر می‌رسد بخش‌های تصمیم گیر و تامین سرمایه نتوانسته‌اند اعتماد سرمایه‌گذار‌ها و سندیکای برق کشور را جلب کنند و در نتیجه بخش خصوصی تولید برق در اوج بی اعتمادی به سر می‌برد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی جلسه اخیر کمیسیون با تمام طرف‌های صنعت برق را تشریح کرد و گفت: جلسه کمیسیون انرژی با حضور وزارت نیرو، توانیر، سندیکا و بخش خصوصی تولیدکننده برق برگزار شد و وقتی گلایه‌های بخش خصوصی را شنیدیم، متوجه شدیم که حق با آنهاست و دولت باید به فکر رفع مشکلات آن‌ها باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: