April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

اگر در بانک سپرده کوتاه‌مدت یا بلندمدت دارید، بهتر است محاسبه سود بانکی را یاد بگیرید. با یادگیری نحوه محاسبه سود بانکی می‌توانید سود سپرده و حساب‌های پس‌انداز را حساب کنید. در این مطلب، راجع به سود تسهیلات بانکی صحبت می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم سود حساب بانکی و سود وام را حساب کنید.

محاسبه انواع سود بانکی

انواع سود سپرده بانکی در سال ۱۴۰۲

برای اینکه بین سپرده‌ها و سودهای مختلف سردرگم نشوید، ما انواع سپرده‌ها و سودهای آن‌ها را دسته‌بندی کردیم. توجه کنید که سودهای کوتاه‌مدت ۱۲ و ۱۷ درصد معمولا از طریق بانک‌ها ارائه نمی‌شوند.

  • سپرده‌های کوتاه‌مدت کارت‌های بانکی با ۵ درصد سود
  • سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه، به مدت ۳ ماه با سود ۱۲ درصد
  • سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه، به مدت شش ماه، با سود ۱۷ درصد
  • سپرده‌های بلندمدت یک ساله، با سود ۲۰.۵ درصد
  • سپرده‌های بلندمدت ۲ ساله با سود ۲۱.۵ درصد
  • سپرده‌های بلندمدت ۳ ساله با سود ۲۲.۵ درصد

اگر می‌خواهید در کمترین زمان ممکن سود مناسبی بگیرید، سپرده‌های کوتاه‌مدت با سود ۵ تا ۱۷ درصدی مناسب شما هستند. این سپرده‌ها به شما اجازه می‌دهند که در زمان کم سرمایه‌تان را از بانک خارج کنید و با سودتان در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنید. 

در مقابل، سپرده‌های بلندمدت با سودهای ۲۰.۵، ۲۱.۵ و ۲۲.۵ درصدی محبوبیت بیشتری دارند. البته همه بانک‌ها نمی‌توانند این سودها را ارائه کنند و شرایط متفاوتی دارند.

نحوه محاسبه سود بانکی

برای محاسبه سود بانکی، اول از همه باید نوع سپرده را مشخص کنید. به‌طور کلی دو نوع سپرده کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود دارد.

محاسبه سود سپرده کوتاه‌مدت

اگر پول شما کمتر از یک سال در بانک باشد، سپرده کوتاه‌مدت است. در این حالت، پولتان را در درصد سود بانک ضرب می‌کنید و بعد حاصل ضرب را بر ۱۰۰ تقسیم می‌کنید. عدد به دست آمده سود یک سال شما است. 

بعضی از سایت‌ها امکان محاسبه آنلاین سود بانکی را فراهم کرده‌اند. برای محاسبه آنلاین، مبلغ پس‌انداز و سود بانک را یادداشت کنید و بعد با استفاده از فرمول‌های سایت سود دقیق روزانه، ماهانه و سالانه را ببینید. در محاسبه سود یک ماهه سپرده کوتاه‌مدت، باید کمترین مبلغ حسابتان را درنظر بگیرید.

محاسبه سود سپرده بلند‌مدت

درصورتی‌که پول شما بیشتر از یک سال در بانک است و به آن دست نزده‌اید، در دسته سپرده بلندمدت قرار می‌گیرد. سود این حساب‌ها از حساب‌های کوتاه‌مدت بیشتر است. اگر حساب شما بلندمدت باشد و بخواهید پولتان را قبل از موعد از حساب خارج کنید، بخشی از سود کم می‌شود. 

برای اینکه بیشترین سود به حساب شما تعلق بگیرد، بهتر است قبل از افتتاح حساب در بانک، مدت‌زمان آن را مشخص کنید (مثلاً یک ‌ساله یا دو ساله). برای محاسبه سود سپرده بلند‌مدت، مبلغ سپرده را در درصد سود بانکی ضرب کنید و عدد به دست‌آمده را بر ۱۰۰ تقسیم کنید. حاصل تقسیم عدد سود یک ساله شما است. برای محاسبه مبلغ سود ماهانه، کافی است مبلغ سود سالانه را در ۱۲ تقسیم کنید.

سود بانکی چیست

محاسبه سود سپرده بانک ملی

درصورتی‌که بانک ملی سپرده کوتاه‌مدت دارید، ۱۰ درصد سود به شما تعلق می‌گیرد و سود حساب‌های بلندمدت هم ۲۰.۵ درصد است. مبلغ سود به طور سالانه تغییر می‌کند، بنابراین قبل از افتتاح حساب حتما مبلغ سود سپرده ماهانه و سالانه را از بانک بپرسید.

به‌طور کلی، برای دریافت سود سپرده بانک ملی باید حداقل یک ماه بعد از افتتاح حساب صبر کنید. حداقل مبلغ برای بازکردن حساب کوتاه‌مدت، ۵۰ هزار تومان است. با افتتاح این حساب می‌توانید در مدت‌زمان سپرده‌گذاری از حسابتان برداشت کنید. سپرده بلندمدت هم با ۵۰ هزارتومان افتتاح می‌شود و سودش بین ۲۰.۵ تا ۲۲.۵ متغیر است. نکته مهم این است که سود سپرده بلندمدت به صورت ماهیانه به حساب شما واریز می‌شود. 

محاسبه سود روزشمار بانکی

به‌طور کلی، سود حساب‌های بانکی به صورت ماه‌شمار محاسبه می‌شود، اما بعضی از بانک‌ها سود روزشمار را هم به مشتری‌ها پرداخت می‌کنند. در محاسبه سود روزشمار، کمترین مبلغ حساب در روز درنظر گرفته می‌شود. 

یعنی اگر کمترین مبلغ موجود در حساب در طول روز ۵۰ هزار تومان باشد، بانک این مبلغ را برای محاسبه سود روزشمار درنظر می‌گیرد. بانک مرکزی از فرمول زیر برای محاسبه سود روزشمار بانکی استفاده می‌کند.

سود سپرده کوتاه‌مدت= (مبلغ سپرده‌گذاری × نرخ سود علی‌الحساب × مدت‌زمان براساس روز) ÷ ۳۶۵۰۰

فرمول محاسبه سود بانکی

برای اینکه بتوانید سود سپرده را حساب کنید، طبق فرمول‌های زیر پیش بروید:

  • مبلغ اصلی سرمایه ضرب‌ در سود سالانه سپرده= مبلغ سود سالانه
  • مبلغ اصل سرمایه ضرب در درصد سود سالانه تقسیم بر ۳۶۵ = مبلغ سود روزانه
  • مبلغ سود روزانه ضرب در تعداد روزهای ماه = مبلغ سود ماهانه

وام گردش حساب بانک ملی چیست؟

یکی از جدیدترین طرح‌‌های بانک ملی، طرح صدف یا وام گردش حساب بانک ملی است. این وام سود کمی دارد و شما می‌توانید با میانگین حساب ۶، ۹ و ۱۲ ماهه تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان از تسهیلات استفاده کنید. سود طرح صدف بانک ملی ۱ تا ۱۸ درصد و با توجه به شرایط زیر به افراد مختلف داده می‌شود. 

نحوه دریافت گردش حساب بانک

شرایط طرح صدف بانک ملی

بانک ملی با توجه به مبلغ وام و شغل شما تسهیلات بانکی می‌دهد. مثلا اگر پزشک، وکیل، قاضی و عضو هیئت علمی دانشگاه باشید، می‌توانید با ۲ ضامن معتبر تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام بگیرید. سقف وام برای کارمندها و مدیرهای شرکتی ۲۵۰ میلیون تومان است. 

اگر کارمند یا مدیر هستید، می‌توانید با معرفی یک ضامن رسمی و معتبر از بانک ملی وام بگیرید. درصورتی که جزو هیچ‌کدام از این گروه‌ها قرار نمی‌گیرید، تا سقف ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان به شما وام تعلق می‌گیرد. برای اینکه وام ۵۰ میلیون تومانی بگیرید، به یک نفر ضامن احتیاج دارید. تعداد ضامن وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون‌ تومانی ۲ نفر است و دریافت وام ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی هم به ۳ ضامن معتبر احتیاج دارد. 

محاسبه سود طرح صدف بانک ملی

سود وام گردش حساب بانک ملی با توجه به مدت‌‌زمان ماندگاری پول در حساب شما، نسبت تسهیلات به میانگین مانده حساب و مدت تسهیلات مشخص می‌شود. محاسبه عدد دقیق این سود کار پیچیده‌ای است، بهتر است قبل از افتتاح حساب در بانک ملی، از کارمند بانک بخواهید که نرم وام دریافتی و درصد سود آن را به شما بگوید. 

محاسبه سود تسهیلات بانکی

بعضی از بانک‌ها از فرمول آنلاین برای محاسبه سود تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند. در این حالت، کافی است مبلغ تسهیلات، تعداد قسط و نرخ سود را داشته باشید و به سایت بانک خودتان مراجعه کنید. در نهایت، قسط ماهانه و سود کل به دست می‌آید. اگر می‌خواهید خودتان سود تسهیلات بانکی را حساب کنید، طبق فرمول زیر پیش بروید:

سود تسهیلات = ۲۴۰۰ ÷ ((مدت زمان بازپرداخت ماهانه +‌ ۱) × نرخ × اصل وام)

قسط = مدت به ماه ÷ (اصل وام + سود)

با یک مثال، فرمول بالا را بهتر درک می‌کنید. اگر مبلغ وام شما یک میلیون ریال، بهره ۱۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ماهه باشد. مبلغ سود به شکل زیر حساب می‌شود.

۸۱۲۵۰ = ۲۴۰۰ / ((۱۲+۱) × ۱۵ × ۱۰۰۰۰۰۰)

نکته آخر

فرمول‌ها و نکته‌های این مقاله برای راحتی کار شما معرفی شده‌اند. برای اینکه در محاسبه سود بانکی اشتباه نکنید، بهتر است از فرمول‌های آنلاین بانک‌ها استفاده کنید. در نهایت، به منظور انتخاب سپرده مناسب، حتما شرایط و نرخ سود بانک را درنظر بگیرید.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: