کد خبر: ۳۹۸۸۵۳
۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
اجرای طرح جایگزینی کارت بانکی با کارت سوخت در فاز مطالعه و فاز توسعه بوده و هنوز اتفاق خاصی در هیچکدام از جایگاه‌ها حادث نشده است.

جایگزینی کارت بانکی با کارت سوخت در فاز مطالعه/ جمع آوری کارت‌های اضطراری سوخت امکان‌پذیر نیست

هدف از ایجاد سامانه هوشمند سوخت از ابتدا این بوده که به ازای هر خودرو، سوختی را به صورت یارانه‌ای تخصیص داده شود، اما اکنون لازم است که با تکنولوژی‌های روز، نحوه توزیع سوخت را تغییر دهند. در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام ۱۰۰ هزار تومان هزینه برای مردم داشته است؛ با این روند نه تنها مردم ناراضی می‌شوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر می‌کند یا واردات تراشه انجام می‌دهد هم متضرر می‌شود.

اکنون کارت‌های سوخت هیچ نقشی به جز نشان دادن یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقی‌مانده) ندارند؛ وقتی هم صحبت از حذف کارت سوخت می‌شود، منظور این است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کارت‌های بانکی که در اختیار افراد است، همان یارانه و سهمیه را بتواند مدیریت کند، اما نیازی به استفاده از دو کارت مختلف نباشد. امکان فنی توزیع سوخت با کارت بانکی در جایگاه‌ها وجود دارد. در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی سهمیه سوختشان را با کارت بانکی می‌گیرند.

 

تعداد کارت سوخت در هر جایگاه چقدر است؟

به گفته مسئولان؛ در طرح ساماندهی کارت‌های مجاری عرضه بر اساس قانونی که امسال به ما ابلاغ شده است، باید تا پایان همین شهریور ماه سال جاری ۹۰ درصد مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند. جایگاه‌ها همچنان کارت سوخت دارند، اما بر اساس میزان فروش، کارت سوخت در اختیار خواهند داشت.

 

علی اکبر نژادعلی با اشاره به اجرای طرح جایگزینی کارت بانکی با کارت سوخت، اظهار کرد: در حوزه‌های نرم افزاری و در حوزه‌های استفاده از تکنولوژی فناوری نیاز به توسعه و گسترش است، در نتیجه گروه‌های توسعه نرم افزار و گروه‌های توسعه فرآیندی باید راهکار‌های ویژه و مناسبی را به عنوان راهکار‌های توسعه‌ای ببینند تا بتوانند فرایند کاری خود را گسترش دهند. در موضوع طرح جایگزینی کارت بانکی با کارت سوخت نیز این موضوع مطرح است.

به گفته وی باتوجه به اینکه تراشه‌های کارت‌های سوخت وارداتی هستند و ارزبری برای کشور دارد به دنبال روش‌های جایگزین که ارزبری ندارد و هزینه‌زا برای کشور نیست، هستیم و هیچ مورد خاصی دیگری نیست، اجرای این طرح در فاز مطالعه و فاز توسعه بوده و هنوز اتفاق خاصی در تو هیچکدام از جایگاه‌ها حادث نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه براساس بند ه تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز، قانون وزارت نفت را مکلف کرده که تا پایان شهریورماه استفاده از کارت شخصی وسیله نقلیه، برای خودرو‌های بنزین سوز تا ۹۰ درصد و برای خودرو‌های نفت گاز سوز تا ۹۵ درصد پیاده سازی شود، ادامه داد: از ابتدای سال جاری براساس ابلاغیه همین بند قانونی، بعد از اطلاع رسانی‌های مناسبی که در شهرستان‌های مختلف انجام شد، تمامی کارت‌های سوختی را که مردم درخواست داده بودند چه به صورت کارت‌های المثنی و چه به واسطه خودرو‌های نو شماره و نوپلاکی که شماره گذاری شده بود کارت‌ها را آماده کردیم و پست نیز آن‌ها را در اختیار مردم قرار داد.

نژادعلی افزود: روی کارت‌های هوشمند سوخت شخصی، هم سهمیه نرخ اول ۱۵۰۰ تومانی و هم سهمیه اعتباری نرخ دوم ۳۰۰۰ تومانی درج شده، اعداد سهمیه نیز تغییری نکرده و همان سهمیه‌هایی که از قبل مردم می‌توانستند استفاده کنند در کارت سوخت موجود است.

به گفته وی این بهبود نظام توزیع بنزین به خاطر این است که هنگامی که شخصی با کارت شخصی خودش سوختگیری می‌کند عملا براساس فرآیند‌های داده‌ای می‌توانیم متوجه شویم که در چه گروه‌های خودرویی، باید چه تمهیداتی را ببینیم، استفاده از کارت جایگاه که به صورت اضطراری فقط در داخل جایگاه‌ها قرار دارد، مشخص نمی‌کند که کدام خودرو سوختگیری کرده، بنابراین موضوع ساماندهی کارت‌های داخل جایگاه مطرح شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگویی رادیویی تصریح کرد: جمع آوری کارت و اینکه جایگاهی کارت اضطراری یا کارت جایگاه نداشته باشد امکان پذیر نیست، در شرایط اضطرار اگر مالک خودرویی کارت شخصی همراه خود نداشته باشد، موظف هستیم که به تعداد مناسب کارت در جایگاه قرار دهیم.

نژادعلی با بیان اینکه از از سال ۱۳۸۶ که سامانه هوشمند سوخت ایجاد شد کارت سوخت جایگاه‌ها فقط برای شرایط اضطرار بود، صراحت این بند قانونی یعنی بند ه تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال نیز همین موضوع است که ۹۰ درصد مردم قدر مسلم کارت‌های سوخت شخصی خودشان را هنگام ورود به جایگاه همراه خود دارند، گفت: با این حال باتوجه به حجم توزیعی در هر جایگاه کارت اضطراری در داخل جایگاه قرار داده شده است و این ساماندهی به تدریج صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: