در قالب اهدای جهیزیه به نوعروسان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت
کد خبر: ۳۹۹۰۶۲
۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
اهدای جهیزیه به نوعروسان کهگیلویه و بویراحمد نشان داد که محرومیت زدایی با گام‌های استوار در دستور کار بانک صادرات ایران قرار دارد.

محرومیت زدایی با گام‌های استوار بانک صادرات

یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی کشور، محرومیت است. محرومیت باعث مهاجرت به شهر‌ها می‌شود که همین مساله، بحران‌های بزرگتری را رقم می‌زند. اگرچه عدد دقیقی از تاثیرات بحران مهاجرت وجود ندارد، اما اظهار نظر‌ها حاکی از آن است که از سال ۱۳۳۵ تا دهه ۹۰ حدود ۴۰ هزار روستا کاملاً از سکنه خالی و متروکه شده‌اند؛ به طوری که سهم جمعیت روستایی از ٣٩ درصد در سال ۱۳۷۵ به ٢٩ درصد در سال ۱۳۹۵کاهش یافته است. این مهاجرت‌ها باعث گسترش خشکسالی و نابودی فضای سبز در پهنه کشور می‌شود.

رفع محرومیت نیازمند عزم و هماهنگی

یکی از مهمترین دلایل بحران ها، محرومیت‌های اقتصادی است. برای رفع محرومیت‌ها به عزم ملی و هماهنگی گسترده نیاز است که با کمال تاسف، این عزم و هماهنگی به چشم نمی‌خورد. با این وصف حرکت‌های خودجوش که بر پایه احساس مسوولیت قرار دارد، می‌تواند در رفع محرومیت نقش آفرین باشد. در این زمینه تشکل‌ها نقش موثری دارد که نمونه آن را در انجمن خیرین مدرسه ساز یا سازندگان مراکز درمانی مشاهده می‌کنیم.

مسوولیت اجتماعی

از آنجا که رفع محرومیت به سرمایه‌های کلانی نیاز دارد، امکان تامین این نقدینگی برای تشکل‌ها و افراد امکان پذیر نیست، به همین دلیل سازمانها، نهادها، شرکتها، کارخانه‌های بزرگ، بانک‌ها و... بخشی از بودجه خود را در قالب مسوولیت اجتماعی به جریان می‌اندازند. این حرکت از یک سو باعث رفع محرومیت‌ها می‌شود و از سوی دیگر زمینه فرهنگسازی در بین دیگر بخش‌ها حتی مردم را فراهم می‌کند تا در رفع محرومیت کشورشان نقش آفرین باشند.

شرمندگی نداشتن جهیزیه

در شرایطی که کشور نگران افزایش جمعیت سالمندی است و تبلیغات گسترده‌ای برای تشکیل خانواده و فرزند آوری صورت می‌گیرد، وضعیت اقتصادی روز به روز آشفته‌تر می‌شود و گرانی لجام گسیخته، تهیه وسایل اولیه برای یک زندگی حداقلی را با، اما و اگر رو به رو می‌کند. از سوی دیگر فرهنگ مردمی موانع بسیاری جلوی پای جوانان قرار داده و این مهم به ویژه برای دختران حساس‌تر و جدی‌تر است. جهیزیه اولین و مهمترین مانع برای دخترانی است که می‌خواهند به دعوت تشکیل خانواده پاسخ مثبت بدهند. امروزه دختران بسیاری با وجود داشتن تمامی شرایط برای تشکیل خانواده، بدلیل ناتوانی پدرانشان برای تهیه جهیزیه، ترجیح می‌دهند در خانه پدر ماندن را به شرمندگی دست خالی رفتن به خانه شوهر برگزینند.

 

بیشتر بخوانید:

تفام نامه‌های همکاری بانک‌ها با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) / تامین تسهیلات به کسب‌وکار‌های خرد و مشاغل خانگی


تهیه جهیزیه مناسب.

اما امروزه تهیه جهیزیه به عنوان یک مسوولیت اجتماعی در دستور کار قرار گرفته و نه تنها ستادی با عنوان ستاد جهیزیه تشکیل شده، بلکه نهاد‌هایی که از احساس مسوولیت بالایی برخوردار هستند، به یاری دخترانی می‌شتابند که نگران شرمندگی ناشی از نداشتن جهیزیه هستند. یکی از این ادارات که ردپای موثری در تامین جهیزیه دختران دارد، بانک صادرات ایران است. بانک صادرات ایران در این رابطه اعلام کرد: به منظور اجرای رهنمود‌های مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های جوانی جمعیت، عمل به مسئولیت اجتماعی و حمایت از اقشار محروم منطقه لوداب استان کهگیلویه و بویراحمد، در ایام هفته ولایت (عید قربان تا عید غدیر)، در قالب این جشنواره به نوعروسان جهیزیه اهدا کرد.

مسوولیت اجتماعی در هر زمینه

بانک صادرات ایران در تمامی زمینه‌ها احساس مسولیت اجتماعی داشته و دارد و فعالیت خود را به تهیه جهیزیه محدود نکرده است. در این رابطه بانک صادرات اعلام کرد که پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه، فرزندآوری، بهسازی و نوسازی مناطق روستایی و کمک به اشتغال در بین مناطق محروم کشور، از جمله برنامه‌ها و اهتمام ویژه مدیران و کارکنان بانک صادرات ایران در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی است که طی سال‌های اخیر با جدیت انجام شده است.

اعداد بزرگ در ادای مسولیت اجتماعی

از آنجا که محرومیت ابعاد گسترده‌ای دارد، کمک برای رفع محرومیت باید ابعاد گسترده‌ای داشته و اعداد قابل توجهی تخصیص یابد. در این رابطه بانک صادرات ایران اعلام کرد که با پرداخت ۴۰ هزار و ۱۵۵ فقره وام قرض‌الحسنه و پرداخت ۱۳ هزار و ۲۳۶ فقره تسهیلات حمایتی مجموعاً به ارزش بالغ بر ۹۱ هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال در سه ماه ابتدای سال جاری، موجب بهره‌مندی نزدیک به ۵۳ هزار و ۴۰۰ نفر در اقصی نقاط کشور از برنامه‌های این بانک در قالب مسئولیت اجتماعی، کمک به بهبود معیشت اقشار آسیب‌پذیر کشور، پشتیبانی از تولید و اشتغالزایی و همچنین حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط شده است. در این میان، پرداخت ۳۸ هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه موجب کمک به تشکیل خانواده و تسهیل ازدواج بیش از ۱۹ هزار و ۳۳۲ عروس و داماد در سه ماهه ابتدای سالجاری شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: