April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۰۸۴
۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
0
معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:آموزش عمومی با کیفیت تا دوره متوسطه دوم و حتی تا سال‌های آخر متوسطه دوم باید برای همه فراهم باشد.

نظام‌های سرمایه‌داری هم مدارس را از هم تفکیک نمی کنند

رضوان حکیم زاده، معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تهران بیست درباره این که آیا اقشاری که در مدارس خاص تحصیل می‌کنند، سهم بیشتری در قبولی رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر دارند یا خیر؛ گفت: روز به روز فاصله کیفیت فرصت‌های یادگیری که در اختیار فرزندان طبقات کم‌تر برخوردار در جامعه قرار می‌گیرد، بیشتر می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: این شکل در هیچ کدام از نظام‌های آموزشی دیگر حتی در جوامع سرمایه داری که شباهت‌هایی بین نظام آموزشی ما با آن‌ها وجود دارد هم وجود ندارد. تنوعی که در مدارس ما وجود دارد و سیاست‌های غلطی که منجر به اعتماد زدایی از مدارس دولتی شده اند، منجر به این نتیجه شده اند که اقشار مرفه سهم بیشتری در قبولی در رشته و دانشگاه‌های برتر دارند.

حکیم زاده ادامه داد: یک باور نادرست و انگاره غلط در کشور ما شکل گرفته است که تصور می‌شود اگر عده‌ای از دانش آموزان را از سایرین جدا کنیم و آن‌ها را به صورت گلخانه‌ای پرورش دهیم، مشکل جامعه را حل می‌کنیم. مثل جدا سازی در مدارس سمپاد، خصوصی، شاهد و نمونه دولتی از جمله این مدارس هستند.

این مقام مسئول سابق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تصور می‌کنیم برای رسیدن به جامعه‌ای که به پیشرفت همه جانبه دست پیدا می‌کند، باید نسلی را به عنوان مدیران و سرآمدان تربیت کنیم و برایمان مسئله همه دانش آموزان مهم نباشد.

حکیم زاده گفت:در حالی که وقتی روند‌های توسعه را در دنیا رصد می‌کنیم، متوجه می‌شویم امکان ندارد جامعه‌ای به پیشرفت دست پیدا کند، مگر این که برای همه دانش آموزان این فرصت را فراهم کند؛ زیرا ما جامعه جدا نداریم. درست است که قرار نیست همه در مدرسه دانشمند شوند، ولی قرار است همه موفق شوند.

حکیم زاده افزود: آموزش عمومی با کیفیت تا دوره متوسطه دوم و حتی تا سال‌های آخر متوسطه دوم باید برای همه فراهم باشد. ما قرار نیست آموزش‌های دانشگاهی را به آموزش‌های عمومی بیاوریم. جداسازی دانش آموزان هیچ معیار علمی درستی ندارد. یکی از سیاست‌های غلط ما آموزش گلخانه‌ای و جدا سازی دانش آموزان است؛ زیرا از جهت روان شناختی اعتبار را از مدارس دولتی می‌گیرد.

وی افزود: آیا در پایه ششم تحصیلی ما برای دانش آموز ۱۰ تا ۱۲ ساله استعداد شیمی مطرح است؟ پس چرا ما یک بخش از دانش آموزان را جدا می‌کنیم و به سایرین این برچسب را می‌زنیم که شما قابلیت لازم را ندارید. ما بذر ناامیدی و عدم اعتماد به نفس و نادیده گرفتن را با همین سیاست‌های غلط برای ورود به مدارس خاص و خصوصی در دل دانش آموزان می‌کاریم. ما با این شیوه به آن‌ها می‌گوییم که شما پول زیاد تری دارید و به همان نسبت می‌توانید از آموزش برتر استفاده کنید.

خاطرنشان کرد: آزمون ورودی مدارس دولتی بر اساس معیار‌های علمی نیست و کسانی در این مدارس پذیرش می‌شوند که هزینه زیادی برای قبولی در این مدارس می‌دهند. بچه‌های محروم هزینه آماده سازی برای قبولی در این مدارس را ندارند. وقتی عده‌ای از دانش آموزان از سایر دانش آموزان جدا می‌شوند، انگیزه پیشرفت از سایر دانش آموزان گرفته می‌شود و از نظر روان شناسی این دانش آموزان بازنده هستند. سیاست جذب نیروی انسانی یکی از عوامل موثر بر کیفیت بخشی به یادگیری است.

حکیم زاده افزود: ما باید اعتبار و اعتماد را به مدارس دولتی برگردانیم. جدا سازی و سیاست‌های غلط که منجر به بی اعتباری مدارس دولتی شده اند، باید به پایان برسد. این که نیروی خرید خدمت و نهضتی را به مناطق محروم ببریم و یا این که سرباز معلم و نیروی خدمت را به این مناطق بفرستیم، تشدید تبعیض عدالت مالیاتی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: