کد خبر: ۳۹۹۱۱۱
۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

مصوبه واردات خودرو‌های کارکرده تائید شد

با توجه به عدم پایداری اقتصاد کلان و تورم‌های بالا، خودرو به یک دارایی سرمایه‌ای تبدیل شده است. افزایش کمیت و کیفیت دلالان در این حوزه، عدم پاسخگویی تقاضای انباشته و ممنوعیت واردات در سال‌های اخیر باعث افزایش قیمت خودرو‌های داخلی، خارجی و مونتاژ شده در سال‌های قبلی شده است. هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب جلسه بیست و هشتم خرداد ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 

آزادسازی واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده همواره یکی از مطالبات مردم بوده است. اگر با اولویت خودروهای صفر کیلومتر خارجی و پس از آن خودروهای کارکرده، تقاضای سال‌های اخیر را می‌توانستیم با پاسخ روبه‌رو کنیم و از التهابات اخیر بازار جلوگیری کنیم. البته، در حال حاضر که زمزمه واردات خودروهای کارکرده مجدداً مطرح شده است، بررسی قیمت انواع خودرو کارکرده در 4 کشور آلمان، فرانسه، امارات و عربستان نشان می‌دهد که قیمت برخی خودروها، حتی با در نظر گرفتن جهش‌های ارزی اخیر کشور، در بازه معقول و ارزان‌تر از خودروهای دست دوم داخلی میان‌رده قرار دارد.

به علاوه، مدل‌های بسیار قدیمی‌تر خودروهای کارکرده در بازار داخل گاه تا چند برابر مدل‌های جدیدتر در بازار خارج قیمت‌گذاری می‌شوند که نشان از شتاب بی‌جهت خودروهای کارکرده مستهلک داخلی به سبب انسداد مسیرهای واردات خودروهای نو و کارکرده دارد. در این موقعیت، عاقلانه‌ترین راهبرد حداقل در این بخش، افزایش تولید داخل و آزادسازی واردات خودروهای خارجی در هر دو نوع صفر کیلومتر و کارکرده است.

 

در جداول زیر گزینه‌های خودرو کارکرده با امکان واردات به ایران آورده شده است.

 

جدول قیمت خودروهای کارکرده وارداتی از مبدا فرانسه

برند خودرو کشور تولید کننده سال تولید قیمت (یورو) قیمت (تومان)
سیتروئن C1 فرانسه 2018 8,000 463,000,000
رنو کلیو فرانسه 2022 8,700 505,860,000
تویوتا آیگو ژاپن - 9,600 557,280,000
پژو 208 فرانسه - 11,100 644,580,000
هیوندای I20 کره جنوبی 2018 11,400 661,320,000
فیات تیپو ایتالیا 2022 23,300 1,351,540,000
فولکس واگن تیگوآن آلمان - 22,000 1,276,400,000
سوزوکی ویتارا ژاپن - 21,000 1,218,240,000
فولکس واگن تی کراس آلمان - 21,000 1,218,240,000

 

جدول قیمت خودروهای کارکرده وارداتی از مبدا امارات

برند خودرو کشور تولید کننده سال تولید قیمت (درهم) قیمت (تومان)
رنو سیمبل فرانسه 2020 12,900 181,260,000
فورد فیگو آلمان 2019 18,500 259,000,000
کیا ریو کره جنوبی 2018 19,000 266,000,000
تویوتا یاریس ژاپن 2018 19,000 266,000,000
نیسان ورسا ژاپن 2018 19,500 273,000,000
میتسوبیشی میراژ ژاپن 2020 26,000 364,000,000
نیسان ماکسیما ژاپن 2017 - 741,000,000
کیا اسپورتیج کره جنوبی - - 1,192,000,000
نیسان آلتیما اس آر ژاپن - - 1,192,000,000
جک S3 چین - - 842,000,000

 

جدول قیمت خودروهای کارکرده وارداتی از مبدا آلمان

برند خودرو کشور تولید کننده سال تولید قیمت (یورو) قیمت (تومان)
دایهاتسو تریوس ژاپن 2020 7,800 452,400,000
میتسوبیشی اسپیس استار ژاپن 2021 7,842 455,928,000
فیات پاندا ایتالیا 2018 - 467,040,000
نیسان میکرا ژاپن 2019 - 469,080,000
سیتروئن C1 فرانسه 2018 - 469,080,000
تویوتا آیگو ایکس ژاپن 2019 - 567,120,000
سیتروئن C1 فرانسه 2020 - 565,680,000
رنو توئینگو فرانسه 2019 - 545,640,000

 

جدول قیمت خودروهای کارکرده وارداتی از مبدا عربستان

برند خودرو کشور تولید کننده سال تولید قیمت (ریال عربستانی) قیمت (تومان)
هیوندای اکسنت کره جنوبی 2017 28,000 395,400,000
هیوندای الانترا کره جنوبی 2020 28,000 395,400,000
تویوتا هایلوکس ژاپن 2018 29,000 409,800,000
هیوندای اکسنت کره جنوبی 2021 30,000 423,000,000
نیسان سانی ژاپن 2019 34,000 479,400,000
تویوتا یاریس ژاپن 2019 34,000 479,400,000

 

تیر ۱۴۰۲: هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، در اولین دستور جلسه فوق العاده روز ۱۱ تیرماه، لایحه دوفوریتی و مصوبه مجلس در خصوص «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» از نظر عدم مغایرت با سیاست‌های کلی نظام را بررسی کرد.

کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع به این الحاقیه که مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده است، چند مغایرت و ابهام از جمله مغایرت با جز ۷ و ۳ ماده ۹ سیاست‌های کلی قانونگذاری، بند ۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بند ۷ سیاست‌های کلی تولید ملی و بند ۲ سیاست‌های کلی برنامه هفتم را تشخیص داده و گزارش کرده بود. پس از این گزارش، اعضای هیئت عالی نظارت، وارد بحث و تبادل نظر شدند. آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره برخی استدلال‌های اعضای هیئت عالی نظارت و مجمع در موضوع رسیدگی به موضوع واردات خودرو، اظهار کرد با توجه به موافقت کلی مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو و نیز آمار‌های موجود از میزان نیاز به خودرو، کسری بازار خودرو حتی با واردات تامین نمی‌شود. واردات موجب ایراد لطمه به تولید داخلی نمی‌شود. از سوی دیگر، تعیین اولویت تامین ارز با دولت و بانک مرکزی است. این مصوبه نکته جدیدی ندارد و مغایر سیاست‌های کلی نیست. قرار نیست همه کسری نیاز داخل از محل واردات تامین شود. همانگونه که در مورد واردات دارو و تجهیزات پزشکی، اختیار به دولت داده شده است، در مورد خودرو هم می‌توان اختیار را به دولت داد. مجمع در خصوص واردات خودرو نظر مساعد داد، در این مورد هم می‌تواند موافقت کند.

برخی از اعضای هیئت عالی نظارت بر مغایرت این مصوبه با برخی از سیاست‌های کلی تاکید نموده و به تبعات ارزی و مشکلات فنی و خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی کارکرده اشاره کردند. دکتر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر مجاز بودن دولت برای واردات خودرو تاکید کرد و گفت نیاز به لایحه‌ای برای واردات خودروی کارکرده نبود. غیر از ابهام مربوط به «انتقال فناوری» سایر ایرادات کمیسیون نظارت دبیرخانه وارد نیست. اکنون دو میلیون متقاضی در سامانه خرید خودرو ثبت نام کرده اند و از آن طرف، ۲۵ درصد تولیدات داخلی به جایگزینی خودرو‌های فرسوده و ۵۰ درصد آن به طرح جوانسازی جمعیت تعلق می‌گیرد؛ بنابراین تولید داخلی با ظرفیت حداکثر ۱.۲۰۰ میلیون واحدی به هیچ وجه تکافوی نیاز را نمی‌کند، مضاف بر اینکه در این مصوبه، ضوابط منطقی و دقیقی برای تامین ارز، ملاحظات فنی، زیست محیطی و شرایط واردکنندگان خودروی کارکرده، ذکر شده است.

سرانجام پس از بحث و تبادل نظر اعضای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، واردات خودرو‌های کارکرده را مغایر سیاست‌های کلی ندانستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: