April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیرکل انجمن هم‌افزایی اجتماعی اقوام نسبت به خالی شدن روستا‌ها هشدار داد
کد خبر: ۳۹۹۲۰۲
۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
0
دبیرکل انجمن هم‌افزایی اجتماعی اقوام کشور مشکلات کشاورزان تسوج شبستر را تشریح کرد و نسبت به خالی شدن روستا‌ها هشدار داد.

رنج کشاورزان تسوج از بی توجهی و سومدیریت

جواد کلاهدوزان دبیرکل انجمن هم‌افزایی اجتماعی اقوام کشور با اشاره به برخی مشکلات کشاورزان بخش تسوج شهرستان شبستر از نمایندگان مجلس، استاندار و مسئولان جهاد کشاورزی خواست به داد قشر زحمتکش کشاورز این منطقه برسند تا شاهد خالی شدن روستا‌ها نباشیم.

در نامه جواد کلاهدوزان خطاب به نمایندگان مجلس، نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، خرم استاندار آذربایجان شرقی و فتحی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی آمده است: اکثر اراضی کشاورزی شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی، حاصلخیز می‌باشند که بخش تسوج شهرستان شبستر هم نه تنها از این امر مستثنی نیست بلکه در تنوع تولیدات کشاورزی در کشور کم نظیر و حتی بی‌نظیر است، به طوری که به عنوان مرکز خشکبار و پایتخت آلبالوی ایران شناخته می‌شود.

دبیرکل انجمن هم‌افزایی اجتماعی اقوام کشور در ادامه افزوده است: متاسفانه کشاورزان دلسوز و رنج کشیده‎ای که با هزاران رنج و مشقت و با پرداخت بیش از ۴۰۰ تومان در ساعت بابت شش اینچ آب و قیمت سرسام آور سموم و پرداخت هزینه‌های جانبی، رغبتی به برداشت محصولات خود ندارند، چرا که دسترنج آن‌ها عاید سودجویان و دلالان مى‎شود. با این اوصاف چطور می‌توان انتظار داشت که جوانان روستایی راهی کلان شهر‌ها نشوند و کشاورزی و اقتصاد نحیف روستایی کشور بیش از پیش رو به قهقرا نرود؟

وی با طرح سوالاتی ادامه داده است: سوال این است که چرا وزارت جهاد کشاورزى از یک سال قبل برنامه‎ریزى مناسبی براى حل این مشکل نمی‌کند و سازمان تعاون روستایى کل کشور کجاى کار قرار گرفنه است؟ نمایندگان مجلس چرا دستور به خرید تضمینی نمی‌دهند؟

کلاهدوزان آورده است: در شرایطی که شربت آلبالو از گران‌ترین محصولات در دنیا به شمار می‌رود، چرا مدیران صادراتى برنامه‌ای برای صادرات این محصول باارزش به بازارهاى بین‌المللی نمى‌کنند؟ مدیران استانى چقدر پیگیر حل موضوع بوده‌اند و چه تدبیرى اندیشیده‌اند؟ مگر مى‌شود قیمت هر کیلوگرم آلبالو نسبت به سال قبل ارزان‌تر باشد؟

وی تاکید کرده است: در شرایطی که تغییرات اقلیمی و کاهش روزافزون بارش‌ها و منابع آبی، سال به سال عرصه را بر کشاورزان تنگ‌تر می‌کند مسئولان امر چه اصراری دارند که روند نابودی کشاورزی در خطه سرسبز شمال غرب کشور را شتاب بخشند؟

دبیرکل انجمن هم‌افزایی اجتماعی اقوام کشور ابراز امیدواری کرد: انشاء‌الله تا فرصتی باقی است لااقل برای نجات کشاورزی در پایتخت خشکبار و آلبالوی کشور راهکار عاجلی اندیشیده شود که فردا مطمئنا بسیار دیر خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: