کد خبر: ۳۹۹۶۵۳
۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
0
رحیم‌پور ازغدی به نقل از شیخ عباس قمی گفته بود، گاهی در ذکر مصیبت امام حسین (ع) ۳ جنایت رخ می‌دهد، که شامل نقل‌های بی‌سند، مداحی‌های آهنگین و ریاست.

آسیب‌های عزاداری که شیخ عباس قمی متذکر شده بود

حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی به نقل از شیخ عباس قمی درباره ۳ آسیب مهم عزاداری‌های امام حسین (ع) گفته بود، باوجود اینکه حاج شیخ عباس قمی روحانی روشنفکر و مدرنی نبود، ولی در آن زمان گفته بود گاهی در ذکر مصیبت امام حسین (ع) ۳ جنایت رخ می‌دهد. صحبت‌های ایشان درباره آن زمان بوده و تازه الان را ندیده است. اولین آسیب غناست.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: موسیقی‌ها و آهنگ‌هایی در عزاداری‌ها گذاشته می‌شود، که غناست. یعنی با آن آهنگ‌ها نوحه می‌خوانند، ولی آدم از شنیدن نوحه رقصش می‌گیرد. الان با شنیدن بعضی از نوحه‌ها می‌توان رقصید. دومین آسیب ریاست، که خیلی رایج است. یعنی عزاداری‌ها به دکانی تبدیل شده، که عده‌ای بگویند «اینجا هیئت ماست»، «ایشان مداح ماست»، «این علم ماست»؛ یعنی امام حسین (ع) وسیله است و هدف ما هستیم. شیخ عباس قمی گفته بود، ریا در عزاداری و عبادت مانند ربا در معامله است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی به نقل از شیخ عباس قمی بیان کرد: ایشان در زمان خودش گفته بود که در بعضی از مداحی‌ها و سخنرانی‌های اهل بیت (ع) سخنانی گفته می‌شود که به نفع تکفیری‌ها و دشمنان شیعه است. اگر این سخنان را آقایان بهشتی یا مطهری می‌زدند، به نوعی می‌گفتیم آن‌ها تجدد‌زده هستند. اما چرا شیخ عباس قمی که نه متجدد بود، نه تجدد‌زده این حرف را زده بود؟ الان هم آسیب‌های اصلی همین‌هاست. نقل‌های بی‌سند، دروغ، مبالغه و غلو، مداحی‌های آهنگین و ریا جزو آسیب‌های عزاداری است. شیخ عباس قمی مفصل درباره ریا صحبت کرده است. حتی تعبیر عجیبی از ایشان دیده بودم که گفته بود من تقریباً مجلس بی‌ریا ندیدم!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: