April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۸۳۵
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
0
بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که اجرای کشت قراردادی علاوه بر تضمین بازار فروش و افزایش درآمد کشاورزان در خودکفایی محصولات استراتژیک تاثیر بسزایی دارد.

کشت قراردادی چه مزایایی برای کشاورزان دارد؟

اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی طرح مهم دولت برای ارتقای جایگاه کشاورزی بویژه در محصولات اساسی و استراتژیک است که با عملیاتی شدن آن بسیاری از دغدغه‌های کشاورزان به پایان می‌رسد.

وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزی قراردادی را به عنوان راهکار نهایی برای اجرای مصوبه الگوی کشت، خودکفایی محصولات استراتژیک و ارتقای ضریب امنیت غذایی به اجرا در آورده است، اما آمار‌ها حاکی از آن است که تنها یک درصد از کشاورزی کشور ما بصورت قراردادی انجام می‌شود که قابل مقایسه با دیگر کشور‌ها نیست درحالیکه اجرای طرح کشاورزی قراردادی منجر به توسعه و رونق تولید می‌شود.

آقای نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، کشت قراردادی را ابزاری برای حمایت و پشتیبانی از کشاورز دانست و گفت: در سال زارعی آینده سعی داریم کشت قراردادی را ۲ برابر کنیم.

نیکبخت می‌گوید: از آنجایی که تأمین سرمایه برای کشاورز دشوار است، کشت قراردادی برای حمایت از زارعان بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

در همین رابطه هادربادی سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی از آمادگی کامل این سازمان و شبکه تحت پوشش برای کشت قراردادی محصول گندم و کلزا خبر داده است.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی، توزیع به موقع نهاده‌ها و نظارت فنی بر مراحل کاشت، داشت و برداشت را از مزایای ورود سازمان تعاون روستایی در موضوع کشت قراردادی عنوان کرد.
اجرای کشت قراردادی عاملی موثر در ارتقای امنیت غذایی

مسعود اسدی رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: در راستای تحقق کشت قراردادی نهاده‌های مورد نیاز برای کشت بهینه محصولات باید تامین شود.

به گفته او، اگر از بذور و کود مناسب استفاده نشود، با کاهش تولید مواجه می‌شویم که این امر به ضرر کشاورزان و کشور است.

اسدی ادامه داد: در سال نخست کشت قراردادی بدرستی اجرا شد و در ۲ سال گذشته بدلیل آنکه دولت تعهدات خود را در تامین بذور مورد نیاز کشاورزان کاهش داد، دچار انحراف شده است.

رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: اگر از کشت قراردادی به عنوان آماری استفاده شود، در عمل سودی ندارد. اما اجرای واقعی آن در افزایش و ارتقای سطح محصولات استراتژیک و تحقق شعار سال نقش بسزایی دارد.

بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی اذعان می‌کنند که فراهم شدن الزامات کشت قراردادی همچون نهاده‌های کشاورزی، بیمه، تسهیلات و ثبت نام در سامانه می‌تواند در خودکفایی محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی داشته باشد.
ابزار‌های تشویقی کشاورزان را به اجرای کشت قراردادی ترغیب می‌کند

آقای سیدجعفر حسینی مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: اگر تمامی زیرساخت‌های کشت قراردادی فراهم شود، امکان رسیدن به خودکفایی محصولات استراتژیک وجود دارد.

به گفته او، کشت قراردادی سال گذشته را قبول نداریم چراکه در اجرای کشت قراردادی دولت یک سری وظایف باید انجام دهد که متاسفانه در تعهدات و وظایف خود کوتاهی کرده است.

حسینی با بیان اینکه دولت اهرم تشویقی برای کشت قراردادی در نظر نگرفته است، گفت: گندم تولیدی مربوط به کشت قراردادی نیست چراکه هیچ تشویق و مزیت برتری نسبت به کشت معمولی گندم نداشتیم.

مشاور اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: برای اجرای کشت قراردادی مزیت و پاداش‌هایی باید در نظر گرفته شود تا کشاورزان به کشت محصولات استراتژیک ترغیب شوند.

به گفته او، الگوی کشت بوسیله اجرای کشت قراردادی محقق می‌شود، اما شرط اجرایی شدن آن فراهم شدن زیرساخت هاست.

با توجه به آنکه پتانسیل خودکفایی محصولات استراتژیک در کشور وجود دارد، بنابراین دولت باید زیرساخت‌های مورد نیاز را برای تحقق خودکفایی و ارتقای ضریب امنیت غذایی در داخل فراهم کند.
کشت قراردادی در گرو ایجاد سازوکار‌های لازم

آقای قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه کشت قراردادی سازوکار‌های خاص خودش را دارد، گفت: اگر یکی از پارامتر‌ها در زنجیره اتفاق نیفتد، کشت قراردادی محقق نمی‌شود.

به گفته او، در برخی محصولات فساد پذیر همچون کلزا، دانه‌های روغنی و چغندرقند که پس از مدتی دچار آسیب می‌شوند، داشتن کارخانه فرآوری امری ضروری است.

پیشه ور ادامه داد: زیرساخت‌های لازم در بحث تامین نهاده‌های کشاورزی، آموزش، منابع مالی و نظارت بر حین انجام کشت باید فراهم باشد تا برنامه کشت قراردادی محصولات استراتژیک محقق شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: اگر در مدت زمان ۶ ماه نتوانیم در کشت قراردادی تورم را کنترل کنیم، کشاورزان استقبالی نمی‌کنند.

او با بیان اینکه افزایش خدمات در کشت قراردادی تاثیر بسزایی در استقبال کشاورزان دارد، گفت: در برخی مواقع قیمت نهاده‌های کشاورزی پس از انعقاد قرارداد افزایش می‌یابد، این درحالی است که قیمت خرید محصول از کشاورزان تغییری نمی‌کند که این موضوع آسیب جدی به تولید می‌زند.

با توجه به آنکه اجرای کشت قراردادی راهکار موثر در تثبیت قیمت، مقابله با واسطه گری و دلال بازی، افزایش درآمد کشاورزان و جلوگیری از زیان کشاورزان محسوب می‌شود، انتظار می‌رود که زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن فراهم شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: