حمایت مالی از پروژه تصفیه پساب پتروشیمی کارون نشان می‌دهد
کد خبر: ۳۹۹۸۹۳
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
حمایت مالی از پروژه تصفیه پساب پتروشیمی کارون نشان داد که بانک ملت در تولید پاک و اشتغال پایدار نقش موثری ایفا می کند.

نقش آفرینی بانک ملت در تولید پاک و اشتغال پایدار

صنعت و محیط زیست در یک پارادوکس جدی قرار گرفته اند. از یک سو بر تولید، سرمایه گذاری در بخش تولید، مقابله با خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی، بی تاثیرکردن تحریم و... تاکید می‌شود و از سوی دیگر بدلیل مشکلاتی همچون آلوده کردن هوا، مصرف آب و برق که در ذات صنایع وجود دارد، از فعالیت صنایع جلوگیری می‌شود. به همین دلیل نیازمند بررسی شرایط و ارایه راهکار‌هایی هستیم که هم تولید آسیب نبیند و هم چالش‌های زیست محیطی و کمبود آب و برق را مدیریت کنیم.

رفع مشکلات به جای توقف

در شرایط تحریم و مشکلاتی که تحریم برای اقتصاد به وجود آورده، بسیاری از اقدامات پیشگیرانه یا رفع مشکلات در عمل با چالش رو به رو می‌شود. اما قرار نیست درجا بزنیم، بلکه باید با هر روشی بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم. این مشکلات به صورت کلی در دو بخش مهندسی و تامین مالی تعریف می‌شود که باید به صورت همزمان مدیریت شود تا بتوان از مانع بزرگ تحریم و تهدید‌ها عبور کرد.

 

بیشتر بخوانید:

سود خالص وبملت در سه ماهه، بیش از سه برابر شد



نقش آفرینی پتروشیمی‌ها

سالهاست بر فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی تاکید می‌شود، اما منظور فروش نفت خام است و هدف از این تاکید، ایجاد صنایع پایین دستی صنعت نفت و تبدیل به ارزش افزوده است. یکی از مهمترین بخش‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، پتروشیمی‌ها هستند. اما پتروشیمی‌ها نیاز به آب دارند که با توجه به قرار داشتن کشورمان در منطقه گرم و خشک و بروز خشکسالی، دادن مجوز احداث پتروشیمی باید با دقت صورت بگیرد. از سوی دیگر بسیاری از پتروشیمی‌ها از قبل احداث شده و تعطیل کردن آن‌ها مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل باید مدیریت درستی برای این پتروشیمی‌ها اعمال شود تا بتوان از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد.

نقش آفرینی بانک ملت در تولید پاک و اشتغال پایدار

اهمیت پساب در پتروشیمی

اگرچه مشکلات تامین آب همچنان چالشی جدی است، اما استفاده از پساب‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد که نمونه برجسته آن را در پتروشیمی کارون شاهد هستیم، به نوعی که پتروشیمی کارون برای مدیریت پساب‌های فرآیندی و صنعتی و رواناب‌های واحد‌های بهره برداری، دو واحد پیش تصفیه پساب احداث کرده است. سیستم مدیریت پساب‌ها کاملا بسته و به صورت روش «فنتون پیشرفته» است که در آن پرسولفات آمونیوم بعوان ماده اکسید کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از عملیات پیش تصفیه، جهت انجام تصفیه نهایی، لجن‌های آب گیری شده حاصل از عملیات تصفیه، تحت مجوزات محیط زیستی، به روش اصولی در لندفیل بندر امام (ره) دفن می‌شود.

ضرورت تصفیه بیشتر

با توجه به گسترش پتروشیمی کارون، نیاز به سرمایه گذاری بیشتر و تصفیه بیشتر بشدت احساس می‌شود. بدین منظور قرارداد احداث واحد تصفیه پساب صنعتی بین پتروشیمی کارون و شرکت آبسان پالایش امضا شد. در این مراسم مدیرعامل پتروشیمی کارون با تاکید بر اینکه با پیشرفته‌ترین و به روزترین روش‌ها به مدیریت پساب تولیدی پتروشیمی کارون خواهیم پرداخت گفت: نوع پساب تولیدی پتروشیمی کارون خاص و تصفیه پساب پتروشیمی کارون در طرح تصفیه خانه جامع پساب با استفاده از روش شیمیایی اکسیداسیون پیشرفته (AOP) و همچنین استفاده از اشعه Uv و ازن است.

بانک ملت در کنار تولید

بی شک یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که صنایع را درگیر می‌کند، تامین مالی است، به نوعی که بار‌ها شاهد بوده ایم صنایع بدلیل مشکلات مالی، نه تنها زمینگیر شده بلکه تا مرز ورشکستگی پیش رفته اند، به همین دلیل لازم است برای هر مهمی، تامین مالی صورت پذیرد. اگرچه پتروشیمی کارون از پشتوانه مالی قابل توجهی برخوردار است، اما برای طرح‌های توسعه‌ای به تامین مالی بیشتری نیاز دارد و، چون تصفیه پساب از طرح‌های توسعه‌ای مهم و تاثیرگذار است، اما بازگشت و سودآوری مستقیم ندارد، سرمایه گذاری در آن‌ها فقط جنبه محیط زیستی دارد به همین دلیل لازم است از ظرفیت بانک‌ها برای تامین مالی این پروژه استفاده شود که بانک ملت در این عرصه به صورت مستقیم ورود کرد و مدیرعامل بانک ملت از حمایت مالی این بانک از پروژه تصفیه پساب شرکت پتروشیمی کارون خبر داد. رضا دولت ابادی در سفر به استان خوزستان با صدیقی زاده مدیرعامل پتروشیمی کارون دیدار کرد و گفت: بانک ملت تا پایان مسیر راه اندازی و اجرای پروژه تصفیه خانه جامع پساب پتروشیمی کارون که طرحی زیست محیطی و حایز اهمیت است در کنار این شرکت خواهد بود.

افزایش تعامل پتروشیمی و بانک ملت

مدیرعامل پتروشیمی کارون هم در این دیدار گفت: این شرکت به زودی عملیات اجرایی پروژه تصفیه پساب را شروع خواهد کرد و امیدواریم در طول این پروژه همچون پروژه هایکو از حمایت‌های بانک‌های کشور بهره‌مند شویم. صدیقی زاده تاکید کرد: در جواب تمامی تعاملات بانک ملت در پروژه‌های در دست اقدام، ما نیز تعامل مالی شرکتمان را با این بانک افزایش خواهیم داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: