April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۹۹۶۱
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
0
امروزه هر کالایی که به صورت وارداتی وارد کشور می‌شود و حتی کالاهای داخلی، باید این لیبل اصالت کالا را داشته باشند

مهمترین دغدغه بشریت همواره به موضوعات سلامتی مربوط می‌شده است و بر همین اساس، تمام جوامع در سراسر دنیا تلاش خود را می‌کنند تا سلامت تک تک افراد حفظ شود. به همین ترتیب است که توجه و تاکید روی ساخت محصولات باکیفیت و مرغوب مخصوصا توسط شرکت‌های تولیدکننده در زمینه آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی همیشه پررنگ بوده است.

همین امر موجب رقابت بین تولیدکنندگان و برندهای مختلف شده است و همه آن‌‌ها سعی دارند تا مشتری را متقاعد کنند که محصول آن‌‌ها را به عنوان یک کالای باکیفیت و با استاندارد بالا خریداری کنند.

زمانی که یک تولیدکننده بتواند رضایت مشتری را با ارائه همان محصولی باکیفیتی که ادعا دارد جلب نماید، می‌تواند به موفقیت و هدف تجاری خود برسد. در غیر این صورت این ضرر است که پشت سر ضرر می‌آید و خسارات جبران ناپذیری وارد می‌شود. در این جا است که وجود برچسب و یا لیبل اصالت کالا اهمیت پیدا می‌کند.

لیبل اصالت کالا چیست؟

این لیبل در واقع یک نوع برچسب کاغذی با پس زمینه سفید و حاشیه زرد و متن مشکی است که حاوی اطلاعات مهم و ضروری می‌باشد. شما می‌توانید این لیبل اصالت کالا را در اندازه‌های مختلفی بر روی کالاهای دارویی و غذایی و ورزشی مشاهده کنید. اما فرقی ندارد که چه اندازه‌ای داشته باشد، در هر صورت وجود برچسب اصالت کالا اصلی و غیر تقلبی نشان دهنده این است که محصول مورد تایید سازمان غذا و دارو بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است و مصرف‌کننده با خیالت راحت می‌تواند از آن استفاده کند.

شاید در گذشته با علامت سیب سلامت و شماره پروانه بهداشت روی کالاها آشنایی داشتید. اما از زمانی که ورود کالاهای وارداتی افزایش یافت و به دنبال آن می‌بایست کیفیت و سلامت آن‌‌ها مورد تایید سازمان و غذا و دارو قرار می‌گرفت، اهمیت وجود برچسب اصالت کالا مطرح شد و سپس به صورت یک قانون درآمد.

امروزه هر کالایی که به صورت وارداتی وارد کشور می‌شود و حتی کالاهای داخلی، باید این لیبل اصالت کالا را داشته باشند، مگر این که کالای مورد نظر زیر 50 هزار تومان قیمت داشته باشد.

اطلاعات روی برچسب اصالت کالا شامل چه مواردی است؟

  • GTIN یا شناسه تجاری فرآورده: این شناسه شامل یک عدد 14 رقمی است و بر اساس استانداردهای سامان GS1 مشخص می‌گردد.
  • Lot Number یا شماره سری ساخت
  • Exp Date یا تاریخ انقضا
  • UID شناسه رهگیری: این شناسه نیز یک عدد 20 رقمی است که برای هر کالای مصرفی، اختصاصی است.
  • شناسه اصالت: این شناسه نیز شامل 16 رقم است که یک لایه اسکرچ شده آن را پوشانده است. در نهایت مصرفکننده باید آن را بخراشد تا کد 16 رقمی مشاهده شود. این شناسه برای هر واحد تولیدی منحصر به فرد است و نشان می‌دهد که کالا اصالت دارد یا خیر.
  • بارکد دو بعدی: زمانی که این بارکد را اسکن کنید، اطلاعاتی که در بالا بیان کردیم، نمایان می‌شوند و نشان می‌دهند که آیا می‌توانید به آن کالا اعتماد کنید یا خیر.

داشتن لیبل اصالت کالا برای چه محصولاتی ضروری است؟

تمام واردکنندگان و تولیدکنندگان محصولات در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی باید این لیبل اصالت کالا را روی کالاها یا محصولات خود داشته باشند.

وجود برچسب اصالت کالا نشان دهنده چه چیزی است؟

هر شرکت یا واحد تولید داخلی و خارجی دارای یک برچسب اصالت است که اطلاعات خاص و منحصر به فردی را شامل می‌شود. تمامی این اطلاعات و کدها مورد تایید سازمان غذا و داروی کل کشور و هم چنین سازمان جهانی GS1 است، به همین دلیل به وضوح نشان می‌دهد که کالا مجاز بوده و به صورت قاچاقی وارد کشور نشده است.

برای کمک به ردیابی کالاهای قاچاقی خواهشمندیم هر گونه مغایرت در اطلاعات و عدم وجود این لیبل روی کالای وارداتی و تولیدی در حوزههایی که در بالا بیان کردیم را به سازمان غذا و دارو گزارش دهید.

روشهای رهگیری لیبل اصالت کالا

شما می‌توانید یکی از چند روش زیر را برای استعلام برچسب اصالت کالای مورد نظر خود انتخاب کنید:

  • پیامک کد 16 رقمی به سامانه 20008822
  • استعلام از سایت ir
  • تماس با شماره 0216185
  • نصب و مراجعه به اپلیکیشن رسمی سازمان غذا و دارو

وقتی اطلاعات درخواستی را در هر یک از روش های بالا ارائه کردید، پیامی برای شما می‌آید و یا ارسال می‌شود که نشان می‌دهد آیا اصالت این کالا یا فرآورده مورد تایید است یا خیر.

در چه مواردی نباید کالای مورد نظر را استفاده کنیم؟

  • وجود هر گونه خدشه روی پوشش اسکرچ شده در برچسب اصالت
  • عدم تطابق در ویژگی های ظاهری لیبل اصالت
  • عدم وجود برچسب اصالت کالا روی محصول
  • مخدوش بودن لیبل اصالت به هر دلیلی
  • تکراری بودن شناسه اصالت کالا
  • پیام هشدار دهنده‌ای که بعد از استعلام اصالت کالا به روش های بالا مشاهده می‌کنید

کژال عالیان نو انواع لیبل اصالت محصولات دارویی و غذایی را در کوتاهترین زمان و بهترین قیمت چاپ می کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: