April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۲۵۱
۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
0
رئیس تحقیقات علف‌های هرز موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی گفت: در دنیا علف‌های هرز منجر به افت ۳۰ درصدی عملکرد تولیدگندم شده، اما در کشور ما این افت ۱۸ تا ۲۶ درصد است.

علف های هرز عاملی برای کاهش ۳۰ درصدی عملکرد گندم

فرهاد سعیدی رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: با توجه به افزایش جمعیت نماتدها، خاک ۱۰۰ درصد مرکبات ایران به نماتد‌ها و انگل گیاهی دچار هستند.

به گفته او، با وجود شرایط تحریم، شرکت‌ها نماتدکش به ما ندهند. ما یک نماتدکش از عصاره آویشن تهیه کرده‌ایم که نماتدهارا از بین نمی‌برد، اما از گسترش آن‌ها جلوگیری می‌کند و جمعیت آن‌ها را کاهش می‌دهد.

رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان حفظ نباتات اقدامات بسیاری انجام شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم در تمام حوزه‌ها بر اساس عصاره‌های گیاهی مختلف نماتدکش تهیه کنیم تا جمعیت نماتد‌ها را کاهش دهند.

سعیدی با بیان اینکه مرکبات جنوب ایران در حال نابودی است، گفت: یکی از دلایل مهم آن نماتد است. همچنین گزارش‌هایی رسیده که در مشکین شهر در محصولات هلو و شلیل نماتد‌ها پیشروی کرده‌اند.

کنترل آفات و علف‌های هرز امری ضروری است

در ادامه نوشین نظام آبادی رئیس بخش تحقیقات علف‌های هرز موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی گفت: از زمانی که کشاورزی شروع شده است، علف‌های هرز همراه گیاه بوده و آب و مواد غذایی را جذب می‌کند. این مسئله باعث افت عملکرد و افزایش خسارت می‌شود همچنین کیفیت محصول را تحت شعاع قرار می‌دهد.

او افزود: در دنیا علف‌های هرز موجب ۳۰ درصد افت عملکرد برای گندم می‌شوند، اما در کشور ایران بر اساس ۲۶ اقلیم مختلف کشور ۱۸ تا ۲۶ درصد افت عملکرد را شامل می‌شوند.

نظام آبادی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی نمی‌توانیم سطح کشت را افزایش دهیم، اما می‌توانیم عملکرد را افزایش دهیم و یکی از اهم موضوعات، کنترل آفات و علف‌های هرز است؛ بنابراین اقدامات گیاه پزشکی بسیار اهمیت دارد.

او گفت: منطقه به منطقه مقاومت به علف‌کش‌ها بررسی شد و مقرر شده است این بررسی‌ها به صورت یک سامانه طراحی شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: