April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۳۰۰
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
0
سیل خرداد ۱۴۰۲ در جاده چالوس، انتقال آب شرب به کرج و تهران را چند روز مختل کرد؛ علت اصلی این اتفاق ایجاد کوهی از گل و لای در دهانه خروجی سد کرج اعلام شد.

سیل جاده چالوس فریبکاری آمریکا در ساخت سد کرج را عیان کرد

سد کرج از اولین پروژه‌هایی است که از محل وام‌ها و اعتبارات اصل چهار کشورِ آمریکا ساخته شد؛ اصل چهار آمریکا در نطق افتتاحیه دور دوم ریاست جمهوری ترومن تبیین و اعلام شد.

ترومن ۲۰ ژانویه ۱۹۴۹ درباره اصل چهارم گفت: ما باید اقدام جدیدی راجع به قابل دسترس کردن مزایای پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور‌های در حال توسعه انجام دهیم. اما این اتفاق متاثر از جنگ سرد آمریکا و شوروی بود.

در این بین ایران نزدیک‌ترین کشور به شوروی بود که باید مورد حمایت آمریکا قرار می‌گرفت تا به طرف جبهه مقابل تمایل نکند؛ به‌همین‌دلیل نماینده اصل چهار ترومن در ایران مشخص و وام‌های خارجی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی به ایران رسید.

پس از آن برای احداث یک نیروگاه و سد کرج از دو شرکت آمریکایی و فرانسوی متقاضی شدند. سازمان برنامه ایران تصمیم می‌گیرد پروژه را به فرانسوی‌ها بسپارد، اما آمریکا از این‌که قرار است سد کرج با پول آمریکا توسط فرانسه ساخته شود ناراحت شد و به شاه اعتراض کرد.

شرکت آمریکایی موریسون ندسن در نامه‌ای به شاه چند ایراد جدی برای ساخت سد کرج در محل فعلی اعلام می‌کند؛ آن‌ها گفتند پایه بتونی سد باید ۵۴متر باشد که در طرح فرانسوی‌ها ۳۰متر پیش‌بینی شده و هم‌چنین برای تولید ۹۰مگاوات برق باید ارتفاع سد ۱۰متر بلندتر باشد.

ایراد دیگر هم محل استقرار دهانه خروجی سد بود، به گفته آمریکایی‌ها ۶ دهانه خروجی باید به جای سمت راست در سمت چپ دیواره قرار بگیرد؛ زیرا با استقرار دریچه در محل ریزش سیلابی فصلی، دریچه مسدود خواهد شد و همین امر می‌تواند سبب ایجاد سیل شود.

در نهایت قرار شد با تغییرات جزئی در طرح فرانسوی‌ها، ساخت سد به آمریکا سپرده شود، اما حالا سیل خرداد درست در محلی روی داد که آمریکایی‌ها به آن ایراد وارد کرده بودند و می‌گفتند نباید اجرا شود.

آمریکا می‌خواست به هرشکل ممکن طرح را از فرانسه ربوده و خودش مجری ساخت پروژه شود و نهایتا هم سد کرج را با همان ایراداتی که به فرانسوی‌ها داشت، ساخت!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: