April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۳۷۵
۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: درست است که لوکس بودن خودرو با قیمت تعیین می‌شود، اما اگر قیمت پایین‌تر بود هم قیمت پایین مبنای لوکس بودن خودرو قرار می‌گرفت.

ملاک اخذ مالیات از خودروهای لوکس چیست؟

خیلی از افرادی که توانایی مالی کافی دارند، ترجیح می‌دهند از خودرو‌های خارجی برای رفت‌وآمد استفاده کنند. طبیعی است که این خودرو‌ها قیمتی چندین برابر خودرو‌های تولید داخل داشته باشد. در سال‌های گذشته فقط تعداد کمی خودروی لوکس در خیابان‌ها دیده می‌شد، اما چند سالی است که تعداد آن‌ها افزایش چشمگیری داشته است. باتوجه‌به این موضوع، دولت اقداماتی برای دریافت مالیات خودرو لوکس انجام داده که از سال ۱۴۰۱ اجرایی شد.

قانون مالیات خودرو لوکس در انتهای سال ۱۳۹۹ تصویب شد و در سال ۱۴۰۰ هم به اجرا درآمد. مطابق این قانون، خودرو‌هایی لوکس محسوب می‌شوند که ارزش کلی آن‌ها در هر سال از یک مبلغ مشخص بیشتر باشد. بر طبق این قانون، اگر فردی بیشتر از یک خودرو داشته باشد و مجموع ارزش تمامی خودرو‌های او بیشتر از سقف مشخص شده برای خودرو‌های لوکس باشد، باید برای پرداخت مالیات اقدام کند.

 

محمدهادی سبحانیان با بیان اینکه اراده دولت بر حمایت تولید است، اظهار داشت: به پیشنهاد دولت در ۲ سال گذشته، نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی ۲ واحد درصد در سال جاری و ۵ واحد درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است، اگرچه این اقدام بخش قابل توجهی از درآمد‌های مالیاتی دولت را از بین می‌برد، اما به جهت حمایت از تولید پیگیری‌های لازم برای کاهش مالیات واحد‌های به طور جدی تولیدی دنبال می‌شود.



۵۰ درصد درآمد‌های مالیاتی کشور از ارزش افزوده است

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: رویکرد سازمان امور مالیاتی کشور کاهش فشار بر تولید و رفتن به سمت مالیات بر مصرف است. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از درآمد‌های مالیاتی کشور مبتنی بر مالیات بر ارزش افزوده است.

وی در رابطه با لایحه مالیات بر مجموع درآمد گفت: هدف ما از این لایحه این است که بار مالیاتی را از تولید به سمت اشخاص ببریم، این لایحه تدوین شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر نهایی شود و به به صحن مجلس برود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از دلایل تورم، کسری بودجه‌ای است که از منابع بانکی تأمین می‌شود. البته این اتفاق مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه دهه‌هاست که این مشکل وجود دارد، هرچند مسیر به سمت اصلاح است، اما من معتقدم این اصلاح باید ۱۵ سال پیش رقم می‌خورد.

اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس

وی با بیان اینکه اگر به سمت تأمین مالی غیر تورمی بودجه برویم قطعاً تورم کاهش پیدا می‌کند، درباره مالیات خودرو‌های لوکس هم گفت: درست است که لوکس بودن خودرو با قیمت تعیین می‌شود، اما اگر قیمت پایین‌تر بود هم قیمت پایین مبنای لوکس بودن خودرو قرار می‌گرفت.

رئیس سازمان مالیاتی کشور مطالبه فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه دولت باید در مدیریت هزینه‌های خود اراده جدی داشته باشد را مطالبه به حقی دانست و گفت: دولت در همین مسیر در حال حرکت است و می‌توان گفت در حال حاضر رشد هزینه‌های دولت محدود است و قابل توجه نیست، در واقع اداره دولت بر کاهش مخارجش است.

بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، وی گفت: بر این باور هستیم که مالیات را باید از کسانی اخذ کنیم که توان پرداخت بیشتری دارند، وصول مالیات باید منطبق بر قانون باشد و معتقدیم اگر این قوانین رعایت و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود می‌توانیم به تکالیف خود عمل کنیم و لازم نیست برای رسیدن به اهداف وصولی بر مؤدی فشار بیاوریم.

 

مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ برای خودرو‌هایی تعیین شد که ارزش آن‌ها بیشتر از ۳ میلیارد تومان است. در این قانون، ارزش خودرو‌هایی که متعلق به یک فرد و فرزندان زیر ۱۸ سال و حتی فرزند محجور هم باشد، محاسبه خواهد شد. محاسبه آنلاین مالیات خودرو توسط سایت‌های مختلفی انجام می‌شود. در محاسبه آنلاین مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ آمده که فقط ارزش نهایی خودرو در محاسبه درصد مالیات مؤثر نخواهد بود؛ بنابراین غیر از ارزش نهایی خودرو، عوامل دیگری مانند سال تولید هم در نظر گرفته می‌شود.

 

شرایط و قوانین مالیات خودرو‌های لوکس

شرایط و قوانین پرداخت مالیات خودرو‌های لوکس به شرح زیر است.

مالیات خودرو‌های لوکس بر اساس تاریخ ساخت آن‌ها یا تاریخ واردات و همین طور بر اساس قیمت روز خودرو محاسبه خواهد شد؛
مبلغ مالیات ماشین‌های لوکس هر سال تا پایان فروردین ماه و توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود؛
مالیات ماشین‌های لوکس تنها طبق نام مالک اصلی تعیین می‌شود. نام مالک باید در شناسنامه خودرو درج شده باشد؛
خودرو‌های سواری و وانت‌های ۲ کابینه دارای مالک حقیقی و حقوقی و شماره انتظامی که قیمت آن‌ها بیشتر از ارزش تعیین‌شده باشد، مشمول مالیات ۱ درصدی می‌شوند؛
تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی موظف هستند تا پایان بهمن ماه هر سال، مالیات خودرو‌های تحت تملک خود و فرزندان زیر ۱۸ سال را پرداخت کنند؛
دولت باتوجه‌به شرایط اقتصادی کشور می‌تواند هر ۳ سال یک بار، قیمت پایه مشخص شده را افزایش یا کاهش دهد؛
کسانی که قصد نقل و انتقال خودرو‌های مشمول مالیات را دارند، باید ابتدا بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنند؛
مجموع ارزش خودرو‌های لوکس تحت تملک یک فرد، مبنای اخذ مالیات خودرو نخواهد بود؛
افرادی که چندین خودرو با ارزش کمتر از سقف تعیین‌شده دارند مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد؛
افرادی که چندین خودرو با ارزش بیشتر از سقف تعیین‌شده در سال ۱۴۰۲ را داشته باشند، مشمول مالیات خواهند بود.

قانون جدید مالیات خودرو در سال جدید

در سال ۱۴۰۱، مالیات خودرو‌های لوکس شامل خودرو‌هایی می‌شد که ارزش آن‌ها بیشتر از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود. طبق قانون بودجه در سال ۱۴۰۲، مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۲ تعیین شده است. بر اساس قانون بودجه، خودرو‌های لوکسی که ارزش آن‌ها بیشتر از ۳ میلیارد تومان است، مشمول ۱٪ مالیات خواهد شد؛ بنابراین اگر ارزش خودرویی زیر ۳ میلیارد تومان باشد، خودروی لوکس نیست و مشمول مالیات نمی‌شود.

 

خودرو‌های مشمول مالیات در سال ۱۴۰۲

مطابق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، کلیه خودرو‌های سواری و وانت‌های ۲ کابینه که دارای شماره انتظامی و مالک حقوقی یا حقیقی هستند و بیشتر از ارزش تعیین‌شده اصلی قیمت‌گذاری شده‌اند، مشمول مالیات خواهند شد. نرخ سالانه مالیات این خودرو‌ها ۱ درصد است.

 

لیست مالیات خودرو‌های لوکس

لیست مالیات خودرو‌های لوکس در سال ۱۴۰۲ هنوز تعیین نشده است. اما باتوجه‌به لایحه بودجه در این سال، می‌توان گفت که خودرو‌هایی با ارزش ۳ میلیارد تومان و کمتر از آن، مشمول مالیات نخواهند شد. اگر ارزش خودرویی بیشتر از ۳ میلیارد تومان باشد، مانند سال ۱۴۰۱ باتوجه‌به بازه قیمتی خودرو و سال ساخت، مالیات آن می‌تواند از ۱ تا ۴ درصد باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: