علی آبادی در سمنان وعده کاهش ناترازی برق را داد
کد خبر: ۴۰۰۵۰۸
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
در حالی وزیر صمت در سمنان وعده کاهش ناترازی برق را داد که این وعده با توجه به عملکرد چشمگیر فولاد مبارکه در ساخت نیروگاه بوده است.

پزدادن وزیر صمت با نیروگاه فولاد مبارکه

سال هاست با مشکل کمبود برق رو به رو هستیم. عده‌ای این مشکل را ناشی از صادرات برق می‌دانند، عده‌ای دیگر معتقد هستند ساخت نیروگاه همزمان با توسعه مصرف صورت نگرفته، عده دیگر عقیده دارند صدور مجوز‌های بی ظابطه مشکل آفرین بوده، برخی نیز تحریم‌ها را عامل معرفی می‌کنند و خلاصه آنکه هر کسی از ظن خود نسبت به ناترازی و کمبود برق اظهار نظر می‌کند. اما مشکل اینجاست که کمبود برق صدای مصارف خانگی را درآورده و بدتر اینکه دولت ناچار است برای ساکت کردن صدای مردم، برق کارخانه‌ها را قطع کند که زیان‌های غیر قابل جبرانی به تولید و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

صنایع در صدر زیاندیدگان برق

از آنجا که صنایع در صدر زیان دیدگان قرار دارند، عزم خود را جزم کرده اند تا در قالب احداث نیروگاه اختصاصی به صورت سیکل ترکیبی یا انرژی‌های تجدیدپذیر، برق مصرفی خودشان را تامین کنند. بی شک فولاد مبارکه در صدر این صنایع قرار دارد به نوعی که با کلنگ زنی و پیشرفت سریع، بنا دارد برق مصرفی خود را به دو روش ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی و خورشیدی، با بیشترین بازدهی تامین می‌کند.

فاز اول تولید برق با قدرت

سرعت در انجام کار به همراه پیگیری و نظارت، این مژده را می‌دهد که بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه آغاز شده است. این نیروگاه در نوع خود بالاترین راندمان را دارد و یکی از پروژه‌های بزرگ برای تأمین انرژی پایدار است. بی شک این نیروگاه در فاز اول می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات برق کشور را حل کند و با تکمیل فاز‌های بعدی، می‌توان به رفع مشکل کمبود برق رسید. البته نکته مهمتر این است که فولاد مبارکه دیگر با کمبود و قطعی برق رو به رو نخواهد شد، زیرا در یک اقدام تاثیرگذار، چاره‌ای اساسی برای تولید و درآمدزایی بنگاه اقتصادی خود برداشته است.

 

بیشتر بخوانید:

بهینه‌سازی كوره قوس شماره یك و خطوط تولید مجتمع فولاد سبا



اعتراف به افتخارآفرینی

احداث نیروگاه برق فولاد مبارکه و تاثیرات آن بر تامین برق مورد نیاز کشور به اندازه‌ای اهمیت دارد که وزیر صمت در سفر به سمنان از افزایش تولید برق در کشور با مشارکت بخش صنعت خبر داد و گفت: به‌زودی نیروگاه‌های برق فولاد مبارکه و نیروگاه آلومینیوم المهدی وارد مدار شبکه سراسری برق می‌شود که سهم بسزایی در کاهش ناترازی برق خواهد داشت. عباس علی‌آبادی که باور دارد با راه اندازی این نیروگاه ها، از فشار مضاعف بر وزارت نیرو، صنایع و البته دولت کاسته می‌شود، اعلام کرد که به‌کارگیری تجهیزات تمام‌ایرانی در ساخت نیروگاه‌ها مهم‌ترین رویداد در صنعت برق کشور است. وی تأکید کرد: برای رسیدن به وضعیت پایداری برق، برنامه‌ریزی شده است تا ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شود و برای تحقق این امر به ۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز است.

تاخیر‌های بحران ساز

یکی از بزرگترین مشکلات و چالش‌های صنایع، تاخیر در اجرای پروژه هاست که به دلایل گوناگون صورت می‌گیرد. تاخیر به اندازه‌ای زیان آور است که تا قبل از پایان پروژه، قیمت قطعات و دستگاه‌ها تا چندین برابر بالا می‌رود و همین امر باعث می‌شود که اعتبار اولیه پاسخگوی افزایش هزینه‌ها نباشد و تامین اعتبار نیازمند، مصوبه جدید باشد که همین روند باعث طولانی‌تر شدن پروسه تولید می‌شود، اما نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه با سرعت پیش رفت و تکمیل شد به نوعی که یک رکورد در زمینه ساخت نیروگاه در ایران به شمار می‌رود.

سرعت در ساخت نیروگاه

قرارداد نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه از اسفند۱۴۰۰ ابلاغ و عملیات اجرایی آن هم‌زمان با تجهیز کارگاه پیمانکار مپنا آغاز شد. عملیات احداث این نیروگاه به‌صورت شبانه‌روزی و زودتر از برنامه زمان‌بندی پیش رفت که همین امر باعث شد رکورددار سریع‌ترین زمان احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور بشود. برای آنکه بتوانیم عملکرد فولاد مبارکه را با دقت بررسی کنیم، باید بهترین نمونه‌ها را ملاک مقایسه قرار دهیم. عملکرد گذشتگان کشورمان نشان می‌دهد که احداث چنین نیروگاه‌هایی کمتر از ۲۴ ماه و دو واحد گازی کمتر از ۲۸ ماه عملیاتی نشده، در حالی که در فولاد مبارکه پروژه واحد گازی اول ۱۶ ماه و واحد گازی دوم کمتر از ۲۰ ماه اجرا و راه‌اندازی می‌شود. این نیروگاه از دو واحد گازی و یک واحد بخار به‌صورت سیکل ترکیبی بهره می‌برد. به‌لحاظ واحد‌های نیروگاهی گازی کلاس F و از نظر نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F با چنین ظرفیتی در حال حاضر در کشور منحصربه‌فرد است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: