May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۶۰۲
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
0
به منظور تسهیل زندگی افراد ساکن در شهرهای جدید و حومه کلانشهرها، تکمیل پروژه‌های زیربنایی از جمله بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای و اتصال آزادراه های کشور در دستور کار دولت به ویژه شرکت عمران شهرهای جدید قرار دارد.

ساکنان شهرهای جدید چشم انتظار تکمیل پروژه‌های زیربنایی و آزادراهی

همزمان با افزایش جمعیت در برخی از کلانشهر‌ها و سر ریز جمعیت به شهر‌های جدید، دولت باید برنامه ریزی برای بهبود وضعیت زندگی ساکنان این شهر‌ها را در دستور کار خود قرار دهد تا شهر‌های حومه‌ای تنها تبدیل به خوابگاه برای هم وطنان نشود. با وجود آنکه در بسیاری از این شهر‌ها برنامه ریزی برای احداث قطار‌های حومه‌ای صورت گرفته، اما هنوز بهره برداری نشده است. پرند و پردیس از جمله شهر‌هایی هستند که همچنان در این خصوص با مشکل مواجه اند.

محسنی یکی از ساکنان شهر پرند به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تردد در شهر پرند به دلیل نبود قطار و یا مترو حومه‌ای و همچنین دسترسی نداشتن به آزاد راه برای ساکنان بسیار دشوار است. با وجود آنکه وعده راه اندازی مترو پرند از مدت‌ها پیش داده شده، اما هنوز این طرح اجرایی نشده است.

او گفت: افزایش کرایه تاکسی‌ها و از سوی دیگر کمبود تاکسی و قطار حومه‌ای باعث شده که مردم این منطقه برای تردد با مشکل مواجه شوند.

همچنین حسینی یکی از افراد ساکن در پردیس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دسترسی به قطار در پردیس بسیار ضروری است امیدواریم وعده‌های چند ساله‌ای که در این حوزه به ما داده شده هرچه سریعتر به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد.

ساخت مترو یا قطار‌های حومه‌ای در شهر‌های جدید جزو تعهدات شرکت عمران شهر‌های جدید است که در حال حاضر بخشی از آن را اجرا کرده است. علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید در خصوص اجرای پروژه‌های ریلی در شهر‌های جدید به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: بعد از پروژه گلشهر- هشتگرد که در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید هم اکنون پروژه اتصال اصفهان به بهارستان به طول حدود ۱۵ کیلومتر در برنامه قرار گرفته است.

او نرخ سرمایه گذاری انجام این پروژه را ۱۵۰۰ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: حدود ۳ هزار میلیارد تومان دیگر سرمایه نیاز دارد تا این پروژه تکمیل شود و به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید گفت: در برنامه است تا پایان سال ۱۴۰۳ این قطار حومه‌ای در استان اصفهان بهره‌برداری شود.

به گفته جعفری، تمامی منابع این پروژه از طریق منابع داخلی شرکت عمران شهر‌های جدید تامین می‌شود.

گفتنی است قطار تهران-هشتگرد هم اینک در حال بهره‌برداری است و به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، پروژه قطار حومه‌ای تهران-پرند نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

جعفری همچنین گفت: عملیات احداث بزرگراه تنگ قره پیری که از سال ۱۳۹۹ آغاز شده در حال تکمیل است و تاکنون ۱۱۴ میلیارد تومان برای این بزرگراه که در استان فارس واقع شده هزینه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی پایان عملیات بزرگراه در استان فارس را سال ۱۴۰۳ عنوان و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا این بزرگراه را در سال آتی تکمیل کنیم و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

همچنین محمد وکیلی مدیر کل حمل و نقل شرکت عمران شهر‌های جدید در خصوص مزیت‌های اجرای این طرح استان فارس گفته است: کاهش فاصله از مرکز صدرا تا دروازه قرآن شیراز، کاهش فاصله شهر‌های مستقر در شمال شیراز تا شهر جدید صدرا بخشی از مزیت‌های اجرای احداث بزرگراه تنگ قره پیری است.

به گفته این مقام مسئول، افزایش دسترسی و یکپارچگی با کاربری‌ها در مقیاس فراشهری شیراز، دسترسی به پالایشگاه، شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی بخش دیگری از مزیت‌های اجرای این طرح بزرگراهی به شمار می‌رود.

پیش‌تر معاون وزیر راه و شهرسازی از تعریض و ایمن سازی مسیر صدرا- شیراز جاده دوکوهک با هزینه ۱۱۰ میلیارد تومانی خبر داده و گفته بود: این طرح بزرگراهی در استان فارس طی امسال به طور موقت بهره برداری می‌شود.

کاهش تصادفات جاده‌ای، اتصال فاز ۲ شهر جدید با بیشترین تراکم جمعیتی و بارگذاری جمعیتی به جاده سپیدان از مزیت‌های طرح جاده‌ای به شمار می‌رود.

هم اکنون بخش عمده‌ای از متقاضیان مسکن خواهان زندگی در شهر‌های جدید هستند که بخشی از این تمایل به ایجاد امکانات زیرساختی مرتبط است. همچنین احداث قطار‌های حومه‌ای بخشی از برنامه شرکت عمران شهر‌های جدید برای دسترسی سهل‌تر شهروندان ساکن شهر‌های جدید به کلانشهرهاست، برنامه‌ای که آن شرکت را در کنار ساخت مسکن به تامین خدمات زیربنایی و حمل و نقل شهری و بین شهری مکلف کرده است. اگرچه به گفته کارشناسان انجام این دست از پروژه‌ها زمانبر است، اما برنامه تکمیل حمل و نقل در این شهر‌های ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: