کد خبر: ۴۰۰۶۴۶
۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
0
معاون امور جنگل گفت: تولید و کاشت سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال یک مرحله از کار است و مراقبت از آنها به عنوان یک اقدام اساسی باید از سوی منابع طبیعی برنامه‌ریزی شود.

مراقبت از کاشت نهال ها مستلزم برنامه ریزی است

حسن وحید شرایط اقلیمی کشور را خشک و نیمه‌خشک برشمرد و گفت: وجود این شرایط سبب ایجاد عرصه‌های بیابانی، کانون بحرانی گرد و غبار و افزایش مراتع ضعیف شده است، که برای عبور از این شرایط سخت و دشوار، باید با مدیریت صحیح بر روی منابع موجود، سازگاری بیشتری با این شرایط اقلیمی ایجاد کنیم.

وحید به اجرای بیش از ۴۰ میلیون هکتار طرح مرتعداری در کشور اشاره کرد و افزود: نگاه به مرتع و جنگل در گذشته صرفاً تولید علوفه و برداشت چوب بود، این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد ارزش جنگل و مرتع، زیست‌محیطی و غیربازاری است که اصلاً به حساب نمی‌آید و همین دیدگاه تخریب‌های زیادی را در این دو بخش از سنوات گذشته ایجاد کرده است.

او بودجه تخصیصی به مراتع را ناچیز دانست و یادآور شد: بودجه‌ای که برای مراتع کشور در نظر گرفته شده برای هر هکتار ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است، حتی اگر کل اعتباراتی که به منابع طبیعی تعلق می‌گیرد برای مراتع هزینه شود، با توجه به مشکلات اجتماعی و اقتصادی که دامن‌گیر مراتع کشور شده، این میزان ناچیز است.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور با بیان این که منابع طبیعی تنها با مشارکت و همراهی مردم به اهداف خود دست پیدا می‌کند، از تهیه طرح مردمی‌سازی عرصه‌های منابع طبیعی خبر داد و گفت: این طرح در قالب شیوه‌نامه به زودی به منابع طبیعی استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

او به عرصه‌های بیابانی و کانون‌های بحرانی ریزگرد در کشور نیز اشاره کرد و گفت: وجود ۳۲ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی و ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی ریزگرد نشان می‌دهد که وضعیت مناسبی در این زمینه بر سرزمین ما حاکم نیست، بیشترین کانون بحرانی ایجاد شده در بخش بیابان به دلیل مدیریت نادرست از منابع آبی است، اما باید دیگر عواملی که موجب ایجاد این کانون‌ها شده‌اند، مورد بررسی قرار گیرد.

مسیر کاشت یک‌میلیارد درخت بی وقفه ادامه دارد

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی نیز در کارگاه آموزشی معاونین فنی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با این که عمده دولت‌های دنیا درباره منابع طبیعی شعار می‌دهند، اما براساس آمار‌های ارائه شده، وضعیت منابع طبیعی در دیگر کشور‌ها نیز چندان مناسب نیست.

شعبانیان افزود:در گذشته اهداف مدیریت جنگل، ارتقای شاخص‌های اکولوژیکی بود، اما وقتی می‌توان از پایداری مدیریت جنگل سخن گفت که در کنار شاخص‌های اکولوژیکی، موضوعاتی مهم همچون مسایل اقتصادی و اجتماعی را در نظر گرفت و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

معاون امور جنگل با اشاره به تولید سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور، گفت: کاشت این نهال‌ها یک مرحله از کار است و اقدام اساسی در این زمینه که باید از سوی منابع طبیعی برنامه‌ریزی شود مراقبت از این نهال‌هاست.

وی از حمایت تمام قد وزیر جهاد کشاورزی از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت خبر داد و گفت: نوبخت اعلام کرده است که مسیر کاشت یک میلیارد درخت بی برگشت ادامه دارد.

پیشنهاد نامگذاری روز ملی مرتع و عشایر

ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز در این مراسم، اقدام به تبیین رویکرد و سیاست‌های دفتر امور مراتع در سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم در بخش‌های مختلف شامل ممیزی، تهیه و احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری تلفیقی، مدیریت چرا، کنترل پروانه و ساماندهی کوچ، نحوه بهره‌برداری از گیاهان دارویی، بارگذاری اطلاعات در سامانه سمطا، اقدامات اجرایی پروژه‌های بیولوژیک و بیومکانیک و وظایف ناظرین پرداخت.

او ضمن تاکید بر اهمیت مراتع در حفظ آب و خاک، توسعه پایدار و امنیت غذایی و زیستی، از ادارات کل خواست تا به اتمام ممیزی مراتع به عنوان زیربنای مدیریت مراتع و در راستای آن تهیه، تصویب و احاله و اجرای طرح‌های مرتعداری با نگرش تلفیقی در چارچوب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع اهتمام ورزند.

بهزاد با اشاره به چهل و دومین کنفرانس فائو که سال ۲۰۲۶ را به عنوان "سال جهانی مرتع و عشایر" نامگذاری کرده است، پیشنهاد داد به منظور توسعه پایدار در مراتع با توجه به وضعیت حساس و شکننده اکوسیستم مرتعی، روز ۲۵ اردیبهشت ماه هر سال به عنوان "روز ملی مرتع و عشایر" نامگذاری شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: