April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۶۶۳
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
یکی از شگرد‌های مجرمین سایبری، ایجاد فروشگاه‌های جعلی در بستر شبکه‌های اجتماعی است.

جولان کلاهبرداران در فضای مجازی/ به دام نیفتید!

فضای مجازی این روز‌ها آنقدر مورد توجه مردم از کودک و نوجوان تا افراد مسن قرار گرفته که به نوعی خیلی بیشتر از فضای حقیقی جدی گرفته می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد؛ امروزه حدود ۴.۸ میلیارد نفر، یعنی به عبارتی ۶۱ درصد انسان‌های روی کره خاکی عضو این فضا بوده و به تناوب از خدمات آن استفاده می‌کنند و به تبادل افکار و ارتباط می‌پردازند. بسیاری از افراد از طریق همین بستر کسب و کار راه انداختند و آمار‌ها نشان می‌دهد که از آن رضایت کافی دارند.

اما در این میان سودجویانی وجود دارند که به صورت کاملا حرفه ای، کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی را پیشه خود کردند و آنقدر در کارشان خبره شدند که در نگاه اول شاید کاربر فضای مجازی اصلا متوجه کلاهبرداری نشود؛ ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای می‌گوید که هر کس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا … محکوم خواهد شد.

همچنین یکی از شگرد‌های مجرمین سایبری، ایجاد فروشگاه‌های جعلی در بستر شبکه‌های اجتماعی است؛ با توجه با امکان کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی، تا جایی که امکان دارد برای خرید‌های اینترنتی از فروشگاه‌های آنلاین معتبر خرید کنید و به تبلیغات فریبنده شبکه‌های اجتماعی توجه نکنید، زیرا هیچ تضمینی برای تحویل دادن کالا به مشتری وجود ندارد.

سرهنگ گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت در این باره متعقد است که گاهی کلاهبرداری در فضای مجازی با مبالغ بسیار اندک رخ می‌دهد و کاربران فضای مجازی با توجه به ارزش ریالی کم مبلغ کلاهبرداری از اعلام شکایت منصرف می‌شوند، هر چند که جمع شدن این اندک‌ها برای فرد کلاهبرداری مبلغ هنگفتی در پی دارد. در چنین شرایطی که امکان مراجعه حضوری برای کاربران فضای مجازی وجود ندارد، کاربران این فضا می‌توانند از طریق وب سایت پلیس فتا به نشانی www.CyberPolice.ir شکایت خود را ثبت و خواستار تحقیقات پلیسی باشند.

وی با بیان اینکه افزون بر این، جرایم سایبری در دنیای امروز به یکی از مهمترین چالش‌های امنیتی جهان تبدیل شده است، گفت: با توسعه فناوری و استفاده گسترده از اینترنت، جرایم سایبری نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است، از این رو لازم است که مردم نحوه مواجهه با آن را بدانند تا در دام سودجویان این فضا گرفتار نشوند. برای مثال در برخی اپلیکیشن‌هایی همچون دیوار، کالا و اجناسی به فروش می‌رسد که شما در نگاه اول شوک می‌شوید مثلا در یک مورد کاربر ادعا کرده بود که شجره نامه بسیار قدیمی از دوره قاجار دارد و تنها تلفن خریدار واقعی را جواب می‌دهد! واقعا این مدل تبلیغات و... شک برانگیز است و لازم است شما مخاطبان با دقت بیشتری در این برنامه‌ها فعالیت و خرید کنید.

با افزایش نفوذ گسترده اینترنت در جوامع و افزایش تعداد کاربران فضای مجازی، کلاهبرداران و مهاجمان اینترنتی نیز با استفاده از روش‌های خلاقانه و ناآشنا شهروندان را به دام انداخته و به راحتی از آن‌ها سرقت می‌کنند. عدم شناخت دقیق ابزار‌های پرداختی آنلاین سبب افزایش تعداد کلاهبرداری‌های اینترنتی شده است؛ کلاهبرداری پیامک‌های جعلی حاوی لینک آلوده که در حال حاضر پیامک جعلی سامانه ثنا و سهام عدالت بیشترین شکایت و پرونده را در پلیس فتا دارد.

حواسمون باشه...!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: