April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۷۶۶
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
0
داور بخش کاریکاتور سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران گفت: ما هنگام داوری، به قدرت قلم و ایده‌پردازی هنرجو توجه زیادی کردیم.

قدرت قلم و ایده‌پردازی؛ دو ملاک مهم در بخش کاریکاتور جشنواره هنر‌های تجسمی

کاریکاتور، یکی از شاخه‌های جذاب و در عین حال پرمفهوم رشته هنر‌های تجسمی است که علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده است چراکه از جمله هنر‌هایی است که می‌تواند همزمان لبخند‌ها و تلخند‌های زیادی را به همراه داشته باشد و به سوژه کاریکاتوریست مفهوم عمیقی دهد و به نوعی، مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند.

یکی از موضوعاتی که کاریکاتوریست در بیان اثر خود باید به آن توجه کند خلاقیت و ظرافت است؛ به طوری که بتواند با این دو ویژگی مهم، سوژه را به خوبی به مخاطب خود ارائه کند.

بهمن عبدی، داور و استاد کارگاه بخش کاریکاتور سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران درباره انتخاب آثار هنرجویان راه‌یافته به این رویداد هنری گفت: هنگام داوری به آمار مربوط به این که شرکت‌کنندگان از کدام شهر و استان بوده یا متشکل از چه تعداد خانم و آقا بوده‌اند دسترسی نداشته و جز در موارد خاص، اصلاً به این که هنرجو چه کسی بوده و از کجا آمده است، کاری نداشتیم. بلکه به قدرت قلم و ایده‌پردازی هنرجو توجه کردیم.

امسال، سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران با رویکرد جوان‌گرایی و شعار «ایران دوست‌داشتنی» متفاوت‌تر از همیشه برگزار خواهد شد.

به رسم هر ساله، کاریکاتور یکی از بخش‌هایی است که شرکت‌کنندگان مختلف از سراسر کشور آثارشان را برای حضور در این بخش ارسال می‌کنند. ازجمله تفاوت‌های مهم جشنواره سی‌ام نسبت به دوره‌های قبلی این است که علاوه بر جوانان، گروه سنی نوجوان نیز این فرصت را یافته‌اند تا آثار هنری خود را به دبیرخانه این رویداد هنری ارسال کنند.

امسال در بخش کاریکاتور، بهمن عبدی به عنوان داور و استاد کارگاه این دوره از جشنواره حضور دارد. در این بخش، آثار میترا کاوه و یاسمن مرادی در گروه سنی نوجوان و همچنین، آثاری از حسین قربانی، فرزین امیرحسینی، حسین احمدی، صائب ضیایی و علی زندیان سفید دشتی در گروه سنی جوان به سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران راه پیدا کرده‌اند.

در این زمینه، به سراغ بهمن عبدی، کاریکاتوریست و گرافیست موفق کشورمان رفتیم و نظرات او را درباره برگزاری سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، جویا شدیم.

او درمورد ارزیابی خود از آثار ارسالی توسط هنرجویان بخش کاریکاتور به این دوره از جشنواره و سطح کیفی آن‌ها بیان کرد: بدون شک، سطح کیفی آثار به دلیل این که نوجوانان در کنار جوانان قرار گرفته بودند، تفاوت‌های زیادی نسبت به هم داشت. چرا که نوجوانان تازه در این راه قدم گذاشته‌اند، اما جوانان مدتی است که راه افتاده‌اند و بالطبع، باید تفاوت‌های آشکاری با یکدیگر داشته باشند. شرکت در جشنواره، تجربه‌ای جدید برای نوجوانان است که برای اولین بار صورت می‌پذیرد. زیرا ما قبلاً شاهد بودیم که جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران به شکل دیگری برگزار می‌شد و دو گروه سنی نوجوان و جوان به شیوه کنونی در این رویداد هنری حضور نداشتند. از این‌رو، امید دارم که جشنواره سی‌ام برای تازه‌واردان، مفید و پُربار باشد.

این کاریکاتوریست با اشاره به مهم‌ترین تکنیک‌های به کار رفته توسط شرکت‌کنندگان بخش کاریکاتور این دوره از جشنواره مطرح کرد: تکنیک‌های موجود در آثار ارسالی، هم دستی و هم دیجیتال بود. آثار دستی شامل کار‌هایی با مداد، خودکار، ماژیک، آبرنگ و... بودند. یعنی شرکت‌کنندگان در زمینه دستی، تقریباً از هر آن چه در اختیار داشتند، استفاده کرده و برای خلق آثار خود به کار برده بودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: