April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۸۱۷
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
0
وزیر نیرو گفت: ظرفیت منصوبه تولید نیروگاه‌های کشور اکنون ۹۱ هزار و ۲۹۲ مگاوات است که بیش از ۷۷۴۵ مگاوات آن در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده است.

بیش از ۷۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور در دولت سیزدهم اضافه شد

علی اکبر محرابیان با اشاره به میزان تولید برق، اظهار کرد: این میزان تولید شامل ۵۷۸۴ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۳۴۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت یا ارتقای راندمان نیروگاه‌های گذشته، ۲۰۳ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ۳۵۸ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده است که در نقاط مختلف کشور نصب هستند.

وی با بیان اینکه این ظرفیت منصوبه است، گفت: امسال در نقطه پیک مصرف بیش از ۷۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات مصرف داشتیم که بالاترین مصرفی بود که در سال جاری به ثبت رسیده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه امیدواریم این پیک مصرفی در روز‌های باقی مانده تکرار نشود، اظهار کرد: به طور کلی سه مدل کولر شامل آبی، گازی و دستگاه‌های تبدیل متمرکز داریم، در مورد کولر‌های آبی قبلا طرحی را در حد تحقیقاتی کار کرده بودند که نمونه سازی موتور‌های «بی ال دی سی» بود که این نوع موتور‌ها افزایش قابل توجهی در بهره وری و راندمان کولر‌های آبی ایجاد می‌کند و مصرف را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

محرابیان با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت‌های استاندارد، این موتور از نظر استاندارد به رسمیت شناخته و تولید آن در کشور شروع شده است، افزود: سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار کولر آبی تولید می‌کنیم که اغلب تولید کنندگان امروز با این فناوری کولر تولید می‌کنند.

به گفته وی امیدواریم تا پایان سال استاندارد این نوع کولر به عنوان استاندارد اجباری معرفی شود و همه کولر‌های تولیدی کشور با موتور‌های بی ال دی سی تولید خواهند شد.

وزیر نیرو با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، در مصرف آب هم صرفه جویی قابل توجهی صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: این فناوری ۵۰ درصد صرفه جویی در برق و ۳۰ درصد صرفه جویی در آب برای ما ایجاد می‌کند

محرابیان با بیان اینکه در کولر‌های گازی نیز با ارتقای استاندارد و با حذف رده‌های مصرف پایین، امکان افزایش بهره‌وری و راندمان وجود دارد، گفت: این موارد در ستور کار قرار دارد و با همکاری سازمان استاندارد انجام می‌شود.

حداقل کردن اثر ناترازی‌ها با برنامه‌ریزی دولت سیزدهم بر سه پایه

وزیر نیرو با بیان اینکه ناترازی را باید بر پایه نحوه مدیریت برق معرفی کرد، در سال ۱۴۰۰ که دولت کار خود را شروع کرد بیش از ۱۵ هزار مگاوات ناترازی داشتیم، گفت: نتیجه آن ناترازی، خاموشی‌های سراسری در همه بخش‌ها از جمله خانگی و صنایع بود.

محرابیان ادامه داد: از ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور، خاموشی‌های بسیار جدی داشتیم؛ یک نوبت، بعدا شد دو نوبت و در انتها به سه نوبت رسید، رسانه‌ها جدول‌های ماهیانه و هفتگی از نوبت خاموشی منتشر می‌کردند، در بخش صنعت نیز کاهش چشمگیر تامین برق را داشتیم.

وی با بیان اینکه برنامه که دولت بر سه پایه بود؛ در وهله نخست، توسعه نیروگاه‌ها، در وهله دوم، مدیریت مصرف و در وهله سوم، بهینه‌سازی را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: در توسعه نیروگاه‌ها حدود ۷۷۴۵ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ۵۰ درصد ناترازی را بر پایه مصرف ۱۴۰۰ کاهش دادیم، گفت: همچنین در این دو سال عملکرد دولت سیزدهم ۲ میلیون مشترک جدید به شبکه برق کشور افزوده شده است.

به گفته محرابیان با روش‌های مدیریت مصرف این ناترازی را مدیریت کردیم و اثرات منفی آن را به شدت کاهش دادیم.

محرابیان درباره چگونگی مدیریت عدم خاموشی در بخش خانگی گفت: برای مدیریت مصرف برق باید برق مورد نیاز مردم را در همه بخش‌ها اعم از خانگی و صنعت تامین کنیم؛ استفاده از فناوری‌های جدید، روش‌های آماری و ظرفیت‌های سخت افزاری صنعت برق این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانیم مدیریت صحیحی را صورت دهیم و از ظرفیت نیروگاهی کشور حداکثر انرژی مورد نیاز را تامین کنیم.

همراهی ۸۵ میلیون ایرانی در مدیریت مصرف برق خانگی با طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی

وی با بیان اینکه سال گذشته و امسال با مدیریت مصرف حداکثر انرژی مورد نیاز کشور تامین شد، اضافه کرد: برای نمونه کاهش ساعت کاری ادارات به این منظور اعمال شد که اوج مصرف ادارات با اوج مصرف خانگی همزمان نشود. در بخش خانگی نیز مدیریت مصرف را به دست مردم دادیم، به عبارت دیگر ۸۵ میلیون ایرانی در مدیریت مصرف خانگی با طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی مشارکت و همراهی کردند. در این طرح گفته شد که هر ایرانی به هر میزان که کاهش مصرف داشته باشد ضمن کمک به تامین برق پایدار برای همه اقشار جامعه، می‌تواند از پاداش صرفه‌جویی استفاده کند.

وزیر نیرو افزود: سال گذشته به ازای هر یک کیلووات، ۵۰۰ تومان و امسال تا ۲۰۰۰ تومان پاداش صرفه‌جویی مصرف برق برای مشترکان در نظر گرفته شد که با نتایج بسیار خوبی همراه شد. بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ رشد مصرف خانگی به صورت سالانه حدود ۷ درصد و رشد مصرف صنعتی حدود ۴ درصد بوده است. با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار ۲.۳ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی رخ داد. این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، چهار ماه خاموشی اعمال شد.

محرابیان با اشاره به گرمای بی سابقه تابستان امسال، بیان کرد: گنبد حرارتی در منطقه ما مستقر و تقریبا تمام نقاط کشور گرم شد؛ تابستان امسال به ویژه مرداد تمام نقاط کشور گرم بود و اعداد رکوردی را به ثبت رساند. علی رغم گرمای بی سابقه و اضافه شدن یک میلیون مشترک جدید نسبت به سال ۱۴۰۰ فقط یک درصد رشد مصرف خانگی به ثبت رسید این درحالی است که با احتساب شرایط گذشته باید ۱۴ درصد با رشد مصرف برق مواجه می‌شدیم.

وی تصریح کرد: در بخش صنعتی سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۶ درصد رشد مصرف برق ثبت شد و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد به رشد مصرف اضافه شده است به طور کلی ۳۰ درصد به مصرف صنعتی کشور اضافه شد این امر به معنای مدیریت توسط مردم است و اگر مردم همراهی نمی‌کردند حتما با مشکل روبرو می‌شدیم.

وی یادآور شد: در تابستان سال ۱۴۰۰ به رغم وجود کرونا در کشور، پروژه‌های عمرانی کشور رکود داشت و در اثر نبود برق برای صنایع، سیمان کشور ۴۳۳ درصد با رشد قیمت مواجه شد و موجودی انبار اغلب کارخانجات به شدت کاهش یافت؛ اما در یک مرداد امسال، قیمت این محصول پنج درصد نسبت به شروع فصل گرما کاهش یافت، علاوه بر آن موجودی ذخیره کلینکر کارخانجات سیمان نسبت به شروع تابستان تقریبا دو برابر شد. البته برخی از صنایع با محدودیت روبرو شدند، اما ما تلاش می‌کنیم انرژی مورد نیاز صنایع را با تغییر زمان مصرف انرژی تامین کنیم.

محرابیان با بیان اینکه عموما در روز‌های جمعه با کمترین میزان نیاز به مصرف برق مواجه هستیم، گفت: تابستان امسال در منطقه خوزستان اکثر اوج مصرف در روز‌های جمعه رقم می‌خورد چرا که صنایع در این روز از هفته بیشترین بار را دریافت می‌کردند این به معنای مدیریت مصرف است.

توسعه و تقویت طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی برای تابستان ۱۴۰۳

وزیرنیرو درباره برنامه وزارت نیرو برای مدیریت ناترازی در سال آینده بیان کرد: نتیجه این دو سال نشان داد که با همکاری مردم و با برنامه منسجم، حساب شده و کاملا اقتصادی در کنار مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی همه ما و جامعه می‌توانیم در یک حرکت ملی مصرف انرژی کشور را مدیریت کنیم. در سال آینده طرح پاداش صرفه‌جویی را گسترش می‌دهیم و شامل بخش‌های دیگر هم خواهیم کرد. به عبارت دیگر در بخش اداری، تجاری، کشاورزی و ... می‎توانیم از این ظرفیت به نحوی استفاده کنیم که مردم خودشان تصمیم بگیرند و مدیریت کاملا مردمی صورت گیرد.

وی بیان کرد: در ماده ۴ قانون مانع‌زدایی این صنعت برق پیش‌بینی شده است که صنایع بزرگ کشور ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند؛ این مهم از ابتدای دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است و حدود ۱۵ هزار مگاوات مجوز برای صنایع صادر شد که طبق قانون ساختگاه‌های ۱۰ هزار مگاوات مشخص شد و ساخت بالغ بر ۵۶۰۰ مگاوات نیروگاه صنایع آغاز شد و از این میان تاکنون دو واحد به بهره‌برداری رسیده است، دو واحد نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد؛ پیش‎‌بینی شده تا پایان سال حداقل ۱۴۰۰ مگاوات از این نیروگاه‌ها افتتاح و به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی گفت: طبق این برنامه سالانه بخشی از مدیریت و تامین برق را موکول به صنایع می‌شود. البته در گذشته زمانی که بنده در وزارت صنایع حضور داشتم این اقدام را انجام دادیم که بسیار اثربخش و مفید بود که باعث تامین برق پایدار شد.

وزیر نیرو در تشریح تجدیدپذیر‌ها افزود: انرژی‌های تجدیدپذیر بهترین نوع برق است چرا که در کنار رفع ناترازی برق، به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی کمک شایانی می‌کند و از نظر حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف آب بسیار حائز اهمیت است. در این راستا نیروگاه‌های متعددی را در کشور در چارچوب قوانین متعدد آغاز کرده‌ایم که عمدتا توسط بخش خصوصی و نیز بخشی توسط صنایع اجرایی می‌شود.

بهره‌برداری از بیش از ۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم

محرابیان تصریح کرد: احداث نیروگاه‌های بزرگ تجدیدپذیر در کشور آغاز شده است و مرحله به مرحله شاهد افتتاح این نیروگاه‌ها هستیم. بیش از ۲۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در همین دولت به بهربرداری رسیده است. نیروگاه ۵۰ مگاوات بادی میل نادر در منطقه سیستان را داریم که به صورت آزمایشی در حال بهره‌برداری و آماده افتتاح رسمی است. نیروگاه‌های خورشیدی ۱۰، ۲۰ مگاواتی و نیروگاه‌های کوچک مقایس پنج کیلوواتی که باعث تامین درآمد پایدار برای خانواده‌ها می‌شود و تسهیلات قرض‌الحسنه برای آن پیش‌بینی شده است از دیگر مورد است.

میزان دسترسی به آب شرب شهری در کشور ۹۹.۸ درصد است

وزیر نیرو در ادامه صحبت‌های خود به اقدامات وزارت نیرو برای رفع تنش آبی در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش اخیر بانک جهانی میزان دسترسی به آب شرب شهری در کشور ۹۹.۸ درصد است که متوسط آن در جهان ۸۵ درصد و در خاورمیانه و غرب آسیا ۸۳ درصد است. همچنین میزان دسترسی به آب شرب روستایی در کشور ۸۲ درصد است که متوسط جهان ۵۹ درصد و متوسط منطقه ۶۹ درصد است.

طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور ۴۲ درصد پیشرفت داشته است

گروه‌های جهادی و پیمانکاران را پیش‌بینی کردیم. عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در حال حاضر حدود ۴۲ درصد با پیشرفت فیزیکی این طرح روبرو هستیم و آبرسانی ۳۵۰۰ روستا به طور قطعی تمام شد و آبرسانی به سایر روستا‌ها با پیشرفت‌های ۸۰ – ۹۰ درصد در حال انجام است و برخی از روستا‌ها نیز در انتظار آغاز اجرای این طرح هستند. به عبارت دیگر برنامه‌ریزی شده تا پایان دولت ۱۰ هزار روستای با مشکل تامین آب، آبرسانی شود.

۲۳ درصد روستا‌ها در طرح جهاد آبرسانی سهم سیستان و بلوچستان است

محربیان درباره آبرسانی به روستا‌های استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان به دلیل محدودیت‌ها و ضعف آبرسانی در سال‌های گذشته بیشترین سهم ۱۰ روستا برای این استان پیش‌بینی شده است؛ بالغ بر ۲۳ درصد کل این طرح در استان سیستان و بلوچستان متمرکز شده است. امید است با تامین به موقع اعتبار این طرح‌هاف تا پایان دولت سیزدهم ۱۰هزار روستا و سهم استان سیستان و بلوچستان به اتمام برسد.


وی درباره حق‌آبه هیرمند بیان کرد: اخیرا همکاران ما بازدیدی از ایستگاه آبسنجی دهراود هیرمند صورت دادند. این بازدید نشان داد خشکسالی در افغانستان نیز جدی است، اما به نسبت میزان بارشی که در کشور افغانستان شده در منطقه حوضه آبریز هیرمند ایران دارای سهم بوده و این سهم حق قانونی ما است که مطالبه می‌کنیم و بهتر است که اطلاعات تکمیلی را وزارت امور خارجه بدهد، اما به طورکلی در تامین آب شرب منطقه چه زاهدان و چه سیستان که ۹۰ درصد آن از هیرمند تامین می‌شود، طرح‌های متعددی را با آب هیرمند یا بدون آب هیرمند اجرا می‌کنیم تا در تامین آب شرب این مناطق مشکلی ایجاد نشود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در زمینه انتقال آب دریا، فلات مرکزی و شرق کشور در برنامه اجرایی قرار دارند و عملیات اجرایی طبق برنامه در حال انجام است. پروژه شرق کشور بالغ بر ۱۲ درصد پیشرفت دارد، برنامه‌ریزی شده است که منطقه سیستان و بلوچستان سریع‌تر آبرسانی شود و در ادامه استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی از این طرح بهره‌مند می‌شوند. عملیات اجرایی خط دوم انقال آب دریا به استان یزد و استان کرمان آغاز شده و نیز انتقال آب دریا به استان اصفهان با سرعت خوبی در حال انجام است. در طرح استان فارس نیز از منطقه پارسیان به لامرد آبرسانی می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: