April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۸۵۵
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
روزگاری ساقی‌ها در پارک‌ و یا خرابه‌های شهر برای فروش مواد مخدر مشت گره کرده خود را در دست دیگری می‌گذاشتند اما امروزه خود را با عصر ارتباطات وفق داده‌اند.

پرسه سوداگران مرگ در فضای مجازی

کافی است؛ واژه شیره، تریاک و یا گُل را در تلگرام و یا دیگر شبکه‌های اجتماعی جست و جو کنید تا با حجم انبوهی از کانال‌ها و گروه‌هایی مواجه شوید که به راحتی مشغول خرید و فروش مواد مخدر هستند.

این دست از قاچاقچیان دیگر در پارک‌ها و اطراف مدارس برای پیدا کردن مشتری پرسه نمی‌زنند بلکه با بهره گیری از فضای مجازی، دکانی امن برای معاملات سیاه خود دست و پا کرده اند.

ساقی‌هایی که با راه‌اندازی یک کانال تلگرامی و یا یک صفحه اینستاگرام مشتری قرن بیست و یکمی خود را از کف خیابان به فضای مجازی آورده اند.

این ساقی‌های به روز، انواع موادمخدر را به همراه عکس و قیمت آن در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی خود قرار می‌دهند و مشتری‌های هم می‌توانند با پرداخت اینترنتی ماده مخدر را خریداری و در کمترین زمان دریافت کنند.

جدای از عکس و قیمت‌های مواد مخدر حتی در فضای مجازی کلیپ‌های تبلیغاتی نیز تولید می‌کنند تا مشتریان بیشتری جذب و بازار خود را گسترش دهند.

همچنین گاهی اوقات مطالب و یا محتوا‌هایی در قالب فواید مواد مخدر در این کانال‌ها بارگذاری می‌کنند تا به شکلی آرام قُبح مصرف مواد در جامعه برداشته شود و بازار فروش آن‌ها روز به روز گسترش یابد.

وارد فضای مجازی می‌شوم و ابتدا در تلگرام کلمه تریاک را جستجو می‌کنم، تعدادی کانال در این خصوص نمایش داده می‌شود و عضو یکی از کانال‌ها می‌شوم و به راحتی با چند پیام قیمت و نوع جنس برای من ارسال می‌شود، ولی تهیه مواد مخدر در اینستاگرام بسیار جذابتر و آسان‌تر از تلگرام است و عکس‌های با کیفیت همراه با قیمت‌های متفاوت در این پلتفرم به سهولت دست یافتنی است.

مصرف مواد در فضای مجازی

قبح زدایی از مصرف مواد در فضای مجازی

این سوال در ذهن من ایجاد می‌شود که چرا باید سوداگران مرگ در این فضای ولنگار، آزادانه و بدون هیچ ترسی دست به چنین اقدامی بزنند و جوانان ما را گرفتار این بلای خانمانسوز کنند.

یکی از کارشناسان جامعه شناسی در این خصوص به خبرنگار ایرنا می‌گوید: دیگر زمان آنکه یک نفر به شکل سنتی اقدام به فروش مواد مخدر کند، گذشته است و قاچاقچیان نیز با استفاده از فضای گسترده مجازی به دنبال سود بیشتر خود هستند.

احسان غفاری مقدم می‌افزاید: آن‌ها کاملا با برنامه وارد شبکه‌های اجتماعی شده اند و جدای از بارگذاری قیمت‌ها و عکس مواد، با تولید کلیپ‌ها و یا محتوا‌هایی به جوانان و نوجوانان القا می‌کنند که شیشه، ماری‌جوانا و یا دیگر انواع مواد مخدر مضر نیست.

وی ادامه می‌دهد: کافی است برخی از محتوا‌های این کانال‌ها را بررسی کنید تا ببینید چگونه آسمان و ریسمان می‌بافند که مواد‌هایی که آن‌ها با عناوین مختلف ارایه می‌دهند، کسی را معتاد نمی‌کند.

این کارشناس جامعه شناسی با اشاره به نقش خانواده‌ها در پیشگیری و مراقبت از نوجوانان تصریح می‌کند: خانواده با اقدمات قهری نمی‌توانند موجب دوری فرزندان خود از آسیب‌های فضای مجازی شوند، زیرا که این کار آنان را حریص‌تر می‌کند.

غفاری مقدم می‌افزاید: خانواده‌ها باید با درک هوشمندانه ویژگی‌های جوانان به آن‌ها اجازه دهند در چارچوب قواعد خانواده از فضا‌های مجازی استفاده کنند.

وی تصریح می‌کند: فرزندان باید در خانواده حد و مرزی داشته و والدین نیز برای انواع رفتار‌های آنان قواعد و ضوابطی داشته باشند.

ساقی مجازی

معرفی سه ساقی مجازی به مراجع قضایی

کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در این خصوص می‌گوید: ۱۵ مورد عامل فروش مواد مخدر در فضای مجازی استان در سالجاری با همکاری پلیس فتا شناسایی شد.

سروان مهدی ناصری مقدم می‌افزاید: پس از بررسی و صحت سنجی سه مورد از گردانندگان این صفحات فضای مجازی به مراجع قضایی استان معرفی شدند.

وی ادامه می‌دهد: تجهیزات این افراد توقیف و مقداری مواد نیز از آن‌ها کشف شد.

ناصری مقدم با اشاره به به گسترش استفاده از فضای مجازی در طول سال‌های اخیر تصریح می‌کند: پلیس مبارزه با مواد مخدر جدای از رصد و پایش فضای مجازی برای جلوگیری از گسترش فعالیت عاملان فروش مواد مخدر از جنبه ایجابی نیز به این مسئله توجه کرده و سعی کرده با اقداماتی فرهنگی خانواده‌ها را از آسیب آن آگاه کند.

وی یادآور می‌شود: برابر ماده ۱۵ قانون جرایم رایانه‌ای و ماده ۷۴۳ قانون مجازات اسلامی، ترویج به مصرف، خرید و فروش و آموزش تولید مواد مخدر در فضای مجازی مصداق بارز جرم است؛ پس به افرادی که در فضای مجازی اقدام به اشاعه و ترویج مصرف مواد مخدر می‌کنند، هشدار می‌دهیم که به طور قطع پلیس، فضای مجازی را رصد می‌کند و مواردی که برخلاف قانون باشد و جرم محسوب شود، برابر قوانین موضوعه، برخورد خواهد شد.

کمیته مقابله با مواد مخدر

راه اندازی کمیته مقابله با مواد مخدر در فضای مجازی

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز در این خصوص از راه اندازی کمیته فضای مجازی مقابله با مواد مخدر با هدف کاهش میزان شیوع و دسترسی به این بلای خانمان سوز در استان خبر می‌دهد.

ابوالحسن نجفی می‌گوید: مردمی سازی و دستیابی به مشارکت حداکثری برای پیشگیری از اعتیاد، دسترسی سریع و آسان جامعه هدف به آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و جرم انگاری آموزش، تولید و توزیع مصرف مواد در فضای مجازی از اهداف تشکیل این کمیته در خراسان شمالی است.

وی می‌افزاید: مقابله با فروش و توزیع مواد روان‌گردان‌ها و دارونما‌های درمان اعتیاد در فضای مجازی، شناسایی فعالیت‌های شبکه‌ها و باند‌های قاچاق مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و انهدام شبکه‌های توزیع و عرضه از دیگر اولویت‌های این کمیته است.

نجفی با بیان اینکه دبیر شورای فضای خراسان شمالی ریاست این کمیته را بر عهده دارد، ادامه می‌دهد: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع)، مدیرکل فناوری و ارتباطات، مدیرکل دفتر فناوری استانداری، مدیرکل اطلاعات، نماینده دادستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی، مدیرکل بهزیستی، مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل آموزش و پرورش و رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از اعضای اصلی این کمیته است.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده در فضای مجازی برای ترغیب جوانان به مواد مخدر می‌گوید: برخی افراد سودجو با سو استفاده از این فضا به دنبال تبلیغ و عرضه مواد مخدر به جوانان و نوجوانان هستند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی تصریح می‌کند: این افراد سودجو با ارائه اطلاعات نادرست سعی در تشویق جوانان به استفاده از مواد مخدر و به دنبال شکستن قُبح و تابو موادمخدر در بین خانواده‌ها هستند.

میزان شیوع اعتیاد در خراسان شمالی نسبت به جمعیت فعال استان ۷.۲۱ درصد است که یک و نیم درصد این جمعیت فعال درگیر اعتیاد را بانوان استان تشکیل می‌دهند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: