April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۸۹۸
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
0
رحیمی جهان آبادی گفت: کشیدن دیوار مرزی در استان سیستان و بلوچستان کاملا غیرکارشناسی و برخلاف امنیت کشور است.

دیوار مرزی در سیستان و بلوچستان برخلاف امنیت کشور است

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره مشکلاتی که دیوار مرزی در استان سیستان و بلوچستان ایجاد کرده است، گفت: طرح امنیت در شرق کشور در استان سیستان و بلوچستان در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ اجرا شد که یک دیوار بتنی را طراحی کردند.

وی ادامه داد: اصل ماجرا برای این بود که تردد قاچاقچیان و اشرار را در آنجا مانع شوند، اما در اجرا و طراحی آن اشتباه خیلی بزرگی شده که نمی‌دانم به چه دلیل است. مسئولین آن زمان در شورای عالی امنیت ملی، وزارت کشور و استاندار هر کسی که بوده باید پاسخگو باشد.

نماینده مردم باخرز، تایباد و تربت جام در مجلس بیان کرد: دیوار را طوری طراحی کردند که با نقطه صفر مرزی فاصله دارد و چند هزار هکتار از زمین‌های ایران پشت دیوار افتاده است و الان کشاورز ما که می‌خواهد از دیوار رد شود و به سمت زمین خود برود طالبان تیراندازی و مزاحمت ایجاد می‌کند و می‌گویند شما وارد خاک افغانستان شدید.

رحیمی جهان آبادی گفت: این مسئله را وزارت خارجه باید به طور جدی پیگیری کند و با دولت طالبان صحبت کند. مقامات محلی ما باید برای این دیوار فکری کنند و اگر می‌خواهند دیوار را تخریب و یا جابجا کنند این امر باید اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: سال گذشته با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بازدیدی از این دیوار داشتم؛ متاسفانه طرح کاملا غیرکارشناسی، غیرحرفه‌ای و برخلاف امنیت کشور است و نمی‌دانم به چه دلیل و توجیهی این کار را انجام دادند. الان در مرز‌های استان خراسان هم دارند همین کار را می‌کنند و سیم خاردار می‌کشند و مرز را می‌بندند آن هم با فاصله از نقطه صفر مرزی لذا الان هم در آنجا بخشی از مراتع مردم پشت سیم خاردار می‌افتد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: نمی‌دانم مرزبانی به چه دلیل این کار را کرده و مسئولین سیاسی و امنیتی ما به چه دلیل تصمیم به انجام چنین کاری گرفتند. این کاری که در استان خراسان و قبلا در استان سیستان و بلوچستان در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ برای طرح امنیت در شرق کشور شده هزینه عظیمی از بیت‌المال صرف آن شده و آسیب‌های امنیتی برای ما ایجاد کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: