April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۱۱۸
۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
0
همزمان با آغاز ماه صفر مرز بین المللی شلمچه با تمام زیرساخت‌های موجود میزبان زائران اربعین حسینی است.
دلتنگی یک ساله خاک شلمچه برای قدم‌های زائران/ از آمادگی مواکب تا خروجی بدون معطلی

هر چه روز‌ها می‌گذرد و موعدش نزدیک می‌شود، نامش بیشتر بر زبان‌ها جاری می‌شود. با شنیدن نامش تپش قلب مشتاقان بیشتر می‌شود که آیا امسال دیدار یار سهمشان می‌شود یا خیر؟ کمی آنطرف‌تر عده‌ای کوله‌ی خود را هم آماده کرده اند و منتظر یک اشاره هستند تا لبیک گویان خود را به مقر برسانند. پای در آن مسیر که بگذاری سایه بیرق‌ها بر سر رهگذران و غرق شدنشان در دود اسپند و صدای نوحه‌ها با زبان‌های مختلفی که از مواکب ایرانی و بین المللی نشات می‌گیرد بعید است هوایی ات نکند. شلمچه هنوز هم حس عجیبی در دل آدمی می‌اندازد سال‌ها قبل به هوای شهادت و حالا به شوق جا نماندن از خیل عاشقان و دیدار سید شهیدان.

سال‌ها از آغاز حرکت همایش اربعین حسینی می‌گذرد و آمار‌ها نشان می‌دهد هر سال بیشتر از سال قبل زائران مرز بین المللی شلمچه را به عنوان پایانه عزیمت به کربلای معلی را انتخاب می‌کنند، البته این مرز نه تنها مسیر خروج و ورود زائران ایرانی به کشور عراق است که همواره محور اصلی تردد اتباع خارجی به این کشور نیز بوده است و همین مسئله ازدحام و تردد‌ها در مسیر شلمچه را ۲ چندان می‌کند.

خروج اتباع خارجی

احمد وحیدی وزیر کشور در بازدید از مرز‌های جنوبی از جمله مرز شلمچه از هماهنگی‌ها با مقامات عراقی خبر داده و گفته طبق مصوبات نشست مشترک وزرای کشور ایران و عراق، اتباع خارجی غیرمقیم ایران در ایام اربعین امسال از مرز چذابه و اتباع خارجی مقیم کشور از مرز شلمچه تردد خواهند کرد.

البته او این نکته را هم گفته که به اتباع پاکستانی که قصد ورود به خاک عراق را داشته باشند ویزای دسته جمعی داده می‌شود چراکه طرف عراقی از دادن ویزای انفرادی به دلیل ماندگاری این اتباع در کشورشان، خودداری می‌کند.

تردد زائران از مرز شلمچه

تمدید خودکار گذرنامه‌ها

سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور در بازدید اخیری که از مرز شلمچه داشت با اشاره به تسهیل تردد زوار برای عبور از مرز‌ها از مردم خواست تمدید یا دریافت گذرنامه‌ها را به روز‌های آخر موکول نکنند.

او همچنین گفت: برای کاهش حجم ترافیک تمدید گذرنامه‌ها با طرف عراق به توافق رسیدیم که روی گذرنامه‌های افرادی که اعتبار گذرنامه‌هایشان از سال ۱۴۰۰ به پایان رسیده و تمایل به حضور در سفر اربعین حسینی دارند، لیبلی قرار دهیم که به مدت شش ماه اعتبار خواهند داشت و اینگونه حجم زیادی از زائران که اعتبار گذرنامه‌شان تمام شده نیاز به تهیه گذرنامه ندارند.

از آنجا که همایش اربعین حسینی با فصل تابستان و گرمای جنوب همراه شده مسئولان نیز زیرساخت‌های موجود در مرز شلمچه را توسعه دادند که زائران با رفاه و سلامت بیشتری بتوانند از مرز خارج شده و به سوی عراق رهسپار شوند.

موکب اربعین

یکی از اقدامات صورت گرفته به نقل از  ولی اله حیاتی معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان نصب پنج هزار و ۵۰۰ متر سایبان در محل تردد زائران در مرز شلمچه است.

البته ایستگاه پمپاژ تقویتی بین مواکب نیز راه اندازی شد که بتواند میزان آب مواکب در مرز بین المللی شلمچه را تا ۲۰ برابر نسبت به سال گذشته افزایش دهد.

امکانات رفاهی

مکی یازع رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین حسینی در مرز شلمچه نیز گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده ۴۵۰ موکب در مسیر رفت و ۵۰ موکب در مسیر برگشت زائران اربعین حسینی در این مستقر شده و از آغاز صفر فعالیت خود را آغاز کردند.

او با بیان اینکه سرویس بهداشتی و حمام و مکان برای استقرار موقت چند ساعته در مواکب مسیر شلمچه تعبیه شده گفت: به دلیل گرمای هوا ۳۵ حسینیه و ۱۰ مدرسه در شهرستان خرمشهر و ۱۸ مدرسه در شهرستان آبادان برای اسکان اضطراری زائران اربعین حسینی نیز پیش بینی شده است.

آنطور که فرهاد آریادوست مدیر اجرای طرح‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند هم می‌گوید با هزینه‌ی اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی پارکینگ ۹۰ هکتاری شلمچه امسال گنجایش پارک ۳۰ هزار خودرو را دارد.

پارکینگ 90 هکتاری شلمچه

سرهنگ نجم الدین سهرابی فرمانده انتظامی خرمشهر نیز در این باره می‌گوید: با برنامه ریزی و تقسیم کار دقیق امنیت پارکینگ شلمچه نسبت به سال قبل بیشتر شده و با توجه به اینکه این پارکینگ درست در مسیر زائران قرار دارد تدابیری هم برای کنترل ترافیک در آن نقطه نیز اندیشیده شده است.

بهداشت و سلامت

عین الهی وزیر بهداشت هم در نشستی با بیان اینکه بخش زیادی از تردد زائران در مرز شلمچه انجام می‌شود گفت: با راه اندازی بیمارستان شهید سلیمانی در این پایانه و استقرار نیرو‌های با تجربه به منظور توجه به مراقبت‌های بهداشتی با توجه به ورود زائران افغانستانی و پاکستانی، اگر زائران علائم مشکوکی داشته باشند آزمایش‌های مربوطه انجام خواهد شد و پایانه‌ها موضوعات اینچینی را رصد خواهند کرد.

استقرار هفت اتوبوس آمبولانس، ۴۰ آمبولانس‌ها، ۲ بالگرد‌های اورژانس و همچنین فعالیت مستمر پایگاه‌های ثابت و سیار هلال احمر در روز‌های همایش اربعین حسینی برای ارائه خدمات درمانی به زائران در مسیر تردد زائران در جاده‌های منتهی به مرز شلمچه و در این پایانه مرزی نیز از دیگر اقدامات مسئولان حوزه بهداشت و درمان در این زمینه است.

استقرار نیروهای اورژانس در شلمچه

البته در این میان مسئولان از  آمادگی برای پوشش حوادث احتمالی به ویژه آتش سوزی‌ها هم غافل نشده اند و بنا بر گفته‌های منوچهر تبریزی سرپرست سازمان آتش نشانی خرمشهر با کمک نیرو‌های پشتیبان که از استان شیراز و شهر‌های دور و نزدیک استان خوزستان اعزام شده اند و با آغاز تردد زائران ماموریت آن ها نیز آغاز شده و حالا هشت دستگاه خودروی عملیاتی آتش نشانی در مسیر شلمچه تا نقطه صفر مرزی مستقرشده اند که هر شیفت ۲۰ آتش نشان در این منطقه حضور دارند.

توسعه ارتباطات

رحیم فلاح زاده مدیر مخابرات منطقه خوزستان هم از نصب ۲ دستگاه پرتابل متحرک همراه اول در محل تردد زائران در پایانه مرزی شلمچه برای توسعه پوشش دهی این اپراتور خبر داد و گفت: پرسنل فنی این مجوعه نیز در مواکب شهدای مخابرات ایران در این مرز مستقر شده  تا در صورت بروز مشکلات احتمالی اقدامات لازم را به سرعت انجام دهند.

حسین قانعیان مدیر توسعه فرهنگی هنری سازمان منطقه آزاد اروند می‌گوید: ماجرا تنها به توسعه زیرساخت‌های مرز شلمچه ختم نمی‌شود و در مسیر این پایانه در قالب نذر هنری برنامه‌های فرهنگی متنوعی از جمله رویداد روایت راویان، تعزیه، پرده خوانی، نمایش خیابانی، شعرخوانی، مقتل خوانی، نماهنگ و فیلم کوتاه نیز در محوطه ۲ هکتاری در ۱۵ شب نخست از ماه صفر ۱۴۰۲ اجرا شود.

خدمات رسانی به زائران در مر شلمچه

آنچه روشن است این است که دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف و حتی گروه‌ها و مواکب مردمی از اربعین سال قبل تا اربعین امسال کمر همت بستند تا شرایط را برای تردد زائران حسینی از مرز شلمچه هموارتر کنند و گرما نیز زیاد نتواند آسیبی به جسم این افراد برساند، مسئولان امنیتی نیز مدعی هستند امسال با افزایش چند برابری گیت‌های ورود و خروج، زائران کمترین توقف و معطلی را خواهند داشت.

حالا همه چیز آماده است تا باری دیگر موج زائران و خدمت رسانی مواکب در مسیر شلمچه در صفحه تاریخ اربعین ۱۴۰۲ ثبت شود و دلتنگی یکساله خاک شلمچه برای قدم‌های زیارت کنندگان امام حسین (ع) برطرف شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: