April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
فیروزی از به صفر رسیدن تقلب خبرداد
کد خبر: ۴۰۱۳۷۶
۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
رییس کل اداره اطلاعات داده صندوق بیمه کشاورزی از نقش آفرینی داده‌های درست و سامانه خبر داد و گفت: در حد امکان جلوی تقلب را گرفته ایم چرا که چندین مرحله رصد می‌کنیم تا خسارت یک بیمه‌نامه پرداخت شود.

خسارت پردازی به کشاورزان در اوج دقت

محمدحسین فیروزی با تاکید بر اهمیت داشتن اطلاعات و استفاده از فضای مجازی گفت: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که کار بر اساس اطلاعات و داده‌ها انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه دسترسی به اطلاعات در گذشته به صورت دستی بود گفت: تفاوتی نمی‌کند که داده‌ها به صورت دستی با از طریق سامانه باشد، بلکه مهم داشتن داده هاست.

رییس کل اداره اطلاعات داده صندوق بیمه کشاورزی به تشریح نقش داده‌ها و اطلاعات پرداخت و گفت: داده‌ها به ما کمک می‌کند که بتوانیم بخش را خوب بشناسیم و سرویسی که می‌خواهیم به بخش کشاورزی بدهیم، به صورت کاملاً دقیق باشد. البته نمی‌توانیم بگوییم صددرصد، ولی حداقل می‌توانیم ادعا کنیم تا ۹۵ درصد در داده هایمان دقت داریم و مطمئن هستیم اگر محصول را بیمه کردیم و پرداخت خسارت می‌کنیم، تا ۹۵ درصد اطلاعات مربوط به بیمه درست است و خطا را به پنج درصد کاهش دادیم.

وی با اعلام اینکه اطلاعات بخش‌های کشاورزی موجود بود گفت: وزارت کشاورزی به عنوان متولی، اطلاعات زیادی از کشاورزی، دامداری، اراضی و مراتع دارد، اما برای اینکه بتوانیم خسارت را پرداخت کنیم، باید با دقت بالایی کار را انجام می‌دادیم.

فیروزی با تاکید بر اینکه دولت صندوق بیمه کشاورزی را مکلف به حمایت از بخش کشاورزی کرد گفت: تاکید دولت برای آن بود که کشاورزی زمین نماند؛ در نتیجه برای اینکه بتوانیم کار را درست انجام بدهیم، لازم بود خودمان اطلاعات کسب کنیم. گرچه از وزارت کشاورزی، ستاد اجرایی فرمان امام و جی. تی. سی کمک گرفتیم؛ ولی لازم بود اطلاعاتی دقیقی بدست بیاوریم تا بدانیم چه کار باید کرد.

وی با اعلام اینکه کارشناسان به صورت میدانی کار جمع آوری اطلاعات را تا سه سال گذشته انجام دادند گفت: از سه سال گذشته شروع به جمع‌آوری اطلاعات ماهواره‌ای کردیم تا آن‌ها را کنار اطلاعات میدانی بگذاریم و ببینیم دقت به کجا می‌رسد. اگر تخلف یا اشتباهی بوده، جلوی آن گرفته شود.

رییس کل اداره اطلاعات داده صندوق بیمه کشاورزی با تاکید بر اینکه به همت خودمان و کمک سازمان‌های دولتی دیگر توانستیم به اینجا برسیم که با قاطعیت می‌گوییم سطح زیر کشت کشور تا نود و پنج درصد یقین داریم که درست است گفت: پنج درصد خطایی هم که داریم به دلیل اینکه بارندگی امسال نسبتاً خوب بوده و خط سبزینه بالاست و اختلاف بین محصول دیم و آبی است که پنج درصد اختلاف داریم.

وی افزود: ممکن است جایی دیم بوده؛ ولی، چون بارندگی خوب بوده و به‌موقع هم کاشته بودند، خط سبزینه آن‌قدر زیاد باشد که آن را کشت آبی تشخیص بدهیم، وگرنه اختلافی که بگوییم بین اطلاعات ماهواره‌ای و اطلاعات کارشناسان انطباق وجود ندارد، به هیچ عنوان مطرح نیست و هیچ اختلافی وجود ندارد.

فیروزی با اعلام اینکه نقشه‌های گوگل هر شش ماه یک‌بار آپدیت می‌شود گفت: سازمان اراضی هم نقشه‌ها را آپدیت می‌کند و ما نیز نقشه را آپدیت می‌کنیم و نسبت به آپدیتی که شده، از حاشیه روستا‌ها و شهر‌ها مطلع می‌شویم تا اختلافی به وجود نیاید.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از سامانه برای پرداخت خسارت است که اهمیت پیدا می‌کند گفت: زمانی که می‌خواهیم یک محصول کشاورزی را بیمه کنیم، کشاورز به صورت خوداظهاری اعلام می‌کند که مثلا ۱۰ هکتار زیر کشت دارم و محصول هم تفاوتی نمی‌کند.

رییس کل اداره اطلاعات داده صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه یک کشاورز اظهار می‌کند محصول گندم دارد و صندوق بیمه کشاورزی هم بیمه می‌کند گفت: وقتی بیمه اتفاق افتاد، قسمت فنی کار شروع می‌شود که چه محصولی بوده؟ چه زمانی کاشته شده؟ و مراحل داشت را رصد می‌کنیم تا برسیم به نقطه‌ای که خسارتی وارد شود، در این شرایط داده‌ها به درد می‌خورد که بر اساس آن تعیین می‌کنیم کشاورز چند درصد در مدیریت ضعیف بوده، چند درصد آب‌وهوا تأثیر داشته و چه عوامل دیگری دخیل هستند و اینجاست که داده به کار می‌آید.

وی افزود: علت اینکه داده‌ای دقیق جمع می‌کنیم، این است که وقتی می‌خواهیم خسارت بدهیم، بدانیم آیا حق کشاورز را پرداخت کرده ایم، گرچه حق کشاورز ممکن است بیش از این حرف‌ها باشد.

 

بیشتر بخوانید:



فیروزی در خصوص میزان تقلب و اظهارات غیر واقع کشاورزان گفت: تا زمانی که سیستم دستی بود، اظهارات غیر واقع و تقلب زیاد اتفاق می‌افتاد که البته در بعضی اوقات جلوی آن گرفته می‌شد؛ اما یک سری نشتی‌ها هم داشته که غیر قابل انکار بود.

وی با تاکید بر اینکه باید سامانه صندوق بیمه کشاورزی ایجاد می‌شد گفت: اگر تخلفی هم صورت‌گرفته و کسی متوجه نشده، اسناد آن‌ها موجود است؛ یعنی هر لحظه که به خسارت پردازی مشکوک شوند، می‌توانند دنبالش بروند. اما در شرایط کنونی و با استفاده از سامانه، تقلب به حداقل ممکن و حتی به صفر رسیده که اگر با صندوق بیمه همکاری بکنند، با سامانه‌های ماهواره‌ای می‌تواند دقت را بالاتر از این‌ها برد.

رییس کل اداره اطلاعات داده صندوق بیمه کشاورزی به نقش آفرینی بالای سامانه پرداخت و گفت: کیفیت و کارایی سامانه به اندازه‌ای بالاست که نمی‌توانند ایرادی از آن بگیرند. البته نه اینکه سامانه ایراد نداشته باشد، به هر صورت هر سامانه‌ای یک سری باگ‌ها دارد که در طول کار باید رفع شود.

وی از وجود برخی تفکرات تقلب گونه اشاره کرد و گفت: انسان همین است، از تولد تا پیری، تغییرات زیادی در او اتفاق می‌افتد؛ ولی کشاورز تقلب نمی‌کند و به نان حلال معتقد است، اما عده‌ای نقش دلال را بازی می‌کنند که بدنبال تقلب هستند.

فیروزی با تاکید بر اینکه دقت به اندازه‌ای بالاست که دلال‌ها نیز نمی‌توانند در سامانه تقلب کنند گفت: فقط در صورتی که بخواهند رانت کنند یا با ارزیاب و کشاورز تبانی کنند، تقلب اتفاق می‌افتد که طبیعی است و هر جایی می‌افتد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: