April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۴۷۹
۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
0
مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ماشین انباشت (Stacker) در پارک‌های جدید انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی خبر داد.

راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ماشین انباشت (Stacker) در پارك‌های جدید انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی

رضا خادم کیمیایی، مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه، در تشریح نقش ماشین انباشت (Stacker) در پارک‌های جدید انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی گفت: این پروژه که با رعایت کامل موارد ایمنی و مطابق برنامه با موفقیت انجام شد، به‌منظور تغذیه مگامدول‌های واحد احیا مستقیم شماره ۲ (شهید خرازی) ایجاد شده و مطابق طرح، مشتمل بر دو پارک جدید به عرض حدود ۴۷ متر و طول حدود ۱۰۰۰ متر است.

وی در خصوص عملکرد این تجهیز گفت: گندله تخلیه‌شده توسط واگن برگردان شماره ۱ به‌وسیله نوار نقاله‌های موجود به مخزن

(Buffer bin) انتقال می‌یابد و از طریق دو فیدر با ظرفیت‌های تخلیه ۱۵۰۰ تن بر ساعت و با کمک نوار نقاله‌های تعبیه‌شده توسط ماشین انباشت جدید (Stacker) به ظرفیت ۱۵۰۰ تن بر ساعت در پارک‌های ۱ و ۲ ذخیره می‌گردد. با انجام این پروژه، ظرفیت انباشت مکانیزه به میزان یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

به گفته مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه، ماشین انباشت مذکور با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا طراحی و با رویکرد استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، در شرکت آذرطیف سپاهان ساخته شد و بدون حضور سوپروایزر خارجی و با کمک متخصصان داخلی، تست و با موفقیت هم‌زمان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شد.

خادم کیمیایی تصریح کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های این ماشین انباشت و برداشت می‌توان به این موارد اشاره کرد: افزایش ظرفیت انباشت گندله در ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه به میزان ۱۵۰۰ تن بر ساعت؛ بهره‌مندی از سیستم آنتی‌کولوژن برای جلوگیری از برخورد با دستگاه‌های مجاور و دپوی مواد؛ استفاده از سیستم ترمز هیدرولیک بین ریل و بوژی جهت پایداری ماشین در مواقع اضطراری؛ ارتقای ایمنی ماشین به‌علت استفاده از دو جک هیدرولیک جهت تغییر زاویه بوم.

وی گفت: ماشین انباشت (Stacker) از قسمت‌های اصلی زیر تشکیل شده است:

سازه اصلی (Superstructure) به وزن حدودی ۳۶ تن است. این سازه بر روی چرخنده اصلی (Slew Ring) نصب می‌شود و به‌واسطه دو محور انتقال قدرت که پینیون‌ها را می‌چرخانند، موجب گردش کل سازه حول محور خود می‌شود.

سازه زیرین (Sub-Structure) به وزن حدودی ۴۶ تن است. این سازه بستر اصلی ماشین جهت قرار دادن چرخنده اصلی (Slew Ring) است و دارای ۴ ستون است که به سیستم راهبر متصل می‌شوند.

بوم وزن تعادل (Counter Weight Boom) به وزن حدودی ۱۳۴ تن است. این سازه بر روی سازه اصلی قرار گرفته و بر روی یک طرف آن وزنه‌های بتنی تعادل نصب می‌شود و طرف دیگر به بوم تخلیه و جک‌های هیدرولیک متصل می‌شود. همچنین دکل ارتباطی بوم وزن تعادل و بوم تخلیه، بر روی این سازه نصب می‌شود.

شوت تخلیه (Discharge Boom) به وزن حدودی ۳۸ تن است. بر روی این سازه نوار نقاله تخلیه نصب می‌شود و مواد پس از بارش بر روی نوار این بوم از سمت تریپر کار، در محل مربوطه تخلیه می‌شوند.

دکل (Masts and Bracing Boom) به وزن حدودی ۱۲ تن است. بخش‌های بوم تخلیه و تعادل به‌واسطه دکل نسبت به یکدیگر پایدار و صلب می‌شوند.

راهبر‌های دو طرف لغزان و ثابت (Travel Gear. Fixed and Float Sides) به وزن ۲۸ تن است. کل سازه بر روی این راهبر‌ها قرار گرفته و وظیفه آن حرکت دادن ماشین برروی ریل‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۲۰۰ تن اسکلت فلزی در ساخت این ماشین به کار رفته است، گفت: عمده متریال استفاده شده برای ساخت این قطعات، ورق فولادی S۳۵۵J۲+N است. این قبیل ورق‌ها یک فولاد سازه‌ای با کربن کم و مقاومت کششی بالاست که دارای قابلیت جوشکاری و فرم‌دهی مناسب است. برش‌کاری متریال این قطعات با بهره‌گیری از برش لیزر و پلاسما انجام گرفته و موجب دست‌یابی به دقت بالای فیت‌آپ و مونتاژ و ارتقای کیفیت جوش گردیده است.

خادم کیمیایی در اهمیت طراحی و ساخت این تجهیز گفت: با توجه به حساسیت ماشین و لزوم رعایت تلرانس‌های هندسی و انطباقات، حداکثر دقت در ماشین‌کاری تجهیزات صورت گرفته است. با توجه به شرایط سایت و با در نظر گرفتن توالی نصب قطعات، پیش‌مونتاژ و جوشکاری در محل انجام و کنترل‌های کیفی و نقشه‌برداری صورت گرفت.

مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی در پایان از زحمات کارکنان واحد اجرای پروژه‌ها و بهره‌برداری ناحیه آهن‌سازی، دستگاه نظارت، حمل‌ونقل، تعمیرات مرکزی، قرارداد‌های خرید، مدیریت شهری، شرکت آذرطیف سپاهان، شرکت برق آرا و تمامی همکارانی که در برنامه‌ریزی، اجرا و راه‌اندازی این پروژه مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: