کد خبر: ۴۰۱۷۸۴
۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
0
سفیر سابق انگلیس در سوریه معتقد است فرانسه در حال حاضر دچار انحطاط شدید سیاسی در جهان شده و فشار به جامعه اسلامی یکی از نشانه‌های این انحطاط است.

ایجاد محدودیت برای مسلمانان، نشانه انحطاط سیاسی فرانسه در جهان است

تصمیم جنجالی دولت فرانسه درباره ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس و مؤسسه‌های آموزشی این کشور، در شورای دولتی فرانسه به عنوان بالاترین دادگاه اداری این کشور تصویب شد. این در حالی است که انجمن اقدام برای حقوق مسلمانان (ADM) درخواستی فوری به شورای دولتی به عنوان بالاترین دادگاه اداری فرانسه برای شکایت از مقامات دولتی ارائه کرده بود تا حکمی علیه ممنوعیت استفاده از عبای زنانه و پیراهن بلند مردانه صادر کند.

دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ماه گذشته میلادی با منع دانش‌آموزان دختر از پوشیدن عبا، اعلام کرد که پوشیدن عبا قوانین مربوط به سکولاریسم در آموزش را نقض می‌کند. دولت فرانسه از سال ۲۰۰۴ پوشیدن روسری را در مدارس دولتی این کشور به این دلیل که نشان‌دهنده وابستگی مذهبی است، ممنوع کرده است.

از همین رو، «پیتر فورد»، سفیر سابق انگلیس در سوریه که مشروح آن در ذیل از نظر می‌گذرد.

-چرا علی رغم ادعای آزادی در جامعه فرانسه مسلمانان با محدودیت پوشش مواجه هستند؟

پیتر فورد: مباهات به آزاد بودن جامعه و جلوگیری از پوشیدن لباس مسلمانان به دلخواه نفاق محض است. اگر مقامات فرانسوی در مورد پوشیدن لباس زنانه برای مردان مشکلی ندارند، جای تعجب است که چرا با پوشش اسلامی مسلمانان در جامعه مشکل دارند در صورتی که این هم یک انتخاب است و در راستای آزادی‌های ادعا شده در جوامع غربی است.

-هدف دولت امانوئل مکرون از ایجاد محدودیت برای مسلمانان چیست؟

پیتر فورد: دولت مکرون بی شک در حال حاضر در مشکلات زیادی گرفتار شده است. این امر تا حد بسیاری برای دولت فرانسه ناراحت کننده است، زیرا پیروی برده‌وارانه فرانسه از دستورات ناتو در مورد تحریم‌ها علیه روسیه نتیجه معکوس بدی بر اقتصاد فرانسه داشته است. به دلیل موج عظیمی از مشکلات داخلی و گرفتاری‌های خارجی خیلی بعید است که دولت مکرون بتواند با بهره برداری از احساسات ضد اسلامی، محبوبیتی به دست آورد.

-آیا پیروان سایر ادیان هم با محدودیت‌های مشابهی در جامعه فرانسه مواجه هستند؟

پیتر فورد: به هیچ عنوان. سایر ادیان در فرانسه آزادند که هر طور که صلاح می‌دانند لباس بپوشند، مثلا یهودیان در تمام اعیاد و مناسبت‌های مذهبی خود می‌توانند هر طور که دوست دارند لباس بپوشند و وارد جامعه شوند. این قوانین فقط در نظر دارد مسلمانان را در جامعه محدود کنند.

-به طور کلی شما سیاست‌های دولت مکرون را در داخل و خارج از فرانسه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیتر فورد: نباید از در نظر گرفتن این نکته غافل شد که فرانسه نیز مانند سایر کشور‌های غربی در دوره انحطاط اخلاقی حاد قرار دارد. ارزش‌های اجتماعی سنتی تحقیر می‌شوند. این جامعه در حال انحطاط وقتی با جامعه‌ای اسلامی مواجه می‌شود که همچنان به ارزش‌های سنتی پایبند است، دچار هیستریک می‌شود. این انحطاط اخلاقی منعکس کننده انحطاط سیاسی است، این به معنای از دست دادن جایگاه بین المللی فرانسه و انگلیس است که دیگر حتی متحدان خودشان هم برایش احترامی قائل نیستند. شوک‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از بحران کووید و اکنون بحران اوکراین هم این روند را تسریع کرده است.

پیتر ویلیام فورد یک دیپلمات انگلیسی است که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ به عنوان سفیر انگلیس در بحرین و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ در سوریه فعالیت کرده است. او در سال ۲۰۰۶ با بازنشستگی از فعالیت‌های دیپلماتیک، به عنوان نماینده کمیسر کل سازمان ملل در جهان عرب انتخاب شد. در فوریه ۲۰۱۷ مدیر انجمن سوری-انگلیسی شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: