کد خبر: ۴۰۲۰۰۸
۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
0
یک سخنران مذهبی درمورد اشاره قرآن کریم به ضرورتِ داشتن مرجع تقلید توضیحاتی داد.

چگونه می‌توان با قرآن ثابت کرد که نیاز به مرجع تقلید داریم؟

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، سخنران مذهبی درمورد اشاره کتاب آسمانی قرآن کریم به داشتن مرجع تقلید بیان کرد: باید توجه کرد که همیشه این طور نیست که اثبات همه مطالب از طریق قرآن مجید باشد. به طور مثال؛ اگر فردی بیمار شود و بخواهد به پزشک مراجعه کند و فردی بگوید چگونه می‌توان از قرآن، کتاب و حدیث اثبات کرد که آن فرد را باید به پزشک بُرد؟ باید توجه کرد که عقل حکم می‌کند و مسئله فطری و وجدانی است. البته باید دقت داشت که از طریق قرآن می‌توان اثبات کرد که نیاز به مرجع تقلید وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: در قرآن کریم، در واژه تبعیت یک لاتتبعوا و یک اتبعوا داریم. یعنی گاهی این کتاب آسمانی بیان می‌کند لاتتبعوا (از این‌ها تقلید و تبعیت نکنید). مثلاً از فرعون، فاسق و دروغگو تبعیت نکنید و حتی از پدرانتان درمواردی که صرفاً بت پرست بوده اند نباید تبعیت و تقلید کرد. این در حالی است که کتاب آسمانی قرآن کریم در جا‌ها دیگری بیان می‌کند اتبعوا یعنی تبعیت کنید.

این سخنران مذهبی مطرح کرد: «إِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ» وقتی به مردم می‌گوییم از این قرآن تبعیت کنید «قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ آبَاءَنَا» نمی‌گویند تبعیت نمی‌کنیم و می‌گویند به جای قرآن از پدرانمان تبعیت می‌کنیم. حتی در این مورد، قرآن کریم مذمت نمی‌کند و می‌فرماید: «أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ شَیْئًا وَلَا یَهْتَدُونَ» حتی اگر پدرتان حرف غیر معقول بزند باز هم تبعیت می‌کنید. بنابراین، تبعیت از غیر معقول و کورکورانه غلط است و جایز نیست و مذمت شده است. اما تقلید از عالم، متخصص و پیروی عالمانه اسمش تقلید نیست و عِلمیت است و به این دلیل می‌گوییم تقلید، چون وظیفه را گردن آن شخص می‌اندازیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: قرآن کریم می‌فرمایند: «قُلْ هَلْ مِنْ شُرَکائِکُمْ مَنْ یَهْدی إِلَى الْحَقِّ قُلِ اللهُ یَهْدی لِلْحَقِّ أَ فَمَنْ یَهْدی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلاَّ أَنْ یُهْدى فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» «بگو: «آیا هیچ‌یک از معبودهاى شما، به‌سوى حق هدایت مى‌کند»؟! بگو: «تن‌ها خدا به حق هدایت مى‌کند. آیا کسى که هدایت به‌سوى حق مى‌کند براى پیروى شایسته‌تر است، یا آن کس که هدایت نمى‌شود مگر هدایتش کنند؟! شما را چه مى‌شود، چگونه داورى مى‌کنید»؟! یا قرآن کریم در سوره مبارکه یاسین می‌فرمایند: «اتَّبِعُوا مَنْ لَا یَسْأَلُکُمْ أَجْرًا وَهُمْ مُهْتَدُونَ» «از کسانى که پاداشى از شما نمى‏ خواهند و خود [نیز]بر راه راست قرار دارند پیروى کنید» بنابراین، نیاز به مرجع تقلید نیاز به متخصص است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: