April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۰۲۰
۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
0
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: پرداخت تسهیلات ساخت در حوزه نوسازی بافت های فرسوده کشور و ارائه بسته های تشویقی در حوزه تامین منابع مالی زمینه ساز تسریع در اجرای پروژه های بازآفرینی شهری شد.

ارائه بسته های تشویقی در قالب تسهیلات ساخت برای نوسازی بافت های فرسوده

طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود که بخشی از این واحد‌ها باید در بافت‌های فرسوده اجرایی شود که در این شرایط برای تسریع در روند اجرای این پروژه‌ها باید منابع مالی و تسهیلات لازم در حوزه ساخت به سازندگان و متقاضیان اجرای این پروژه‌ها پرداخت شود.

نوسازی بافت‌های فرسوده خود زمینه ساز کاهش میزان خسارت‌های ناشی از زلزله و یا آسیب و بلای طبیعی می‌شود که اجرای آن امسال با تقویت ارائه بسته‌های تشویقی تسریع شده است و حدود ۶۰ هزار واحد مسکن فرسوده نوسازی شده است.

در همین رابطه محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری طی آخرین اظهار نظر اعلام کرد: ۱۵ درصد سهمیه نهضت ملی مسکن برای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده ۱۵۰ هزار واحد در این بافت‌ها احداث شود اگر سالی ۱۵۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده احداث شود کار جهادی شده است بالاترین آمار نوسازی بافت فرسوده به سال ۹۰ با ساخت ۹۴ هزار برمی‌گردد.

وی افزود: در دولت قبل به طور متوسط ۳۰ تا ۳۴ هزار واحد ساخته شده است، اما در دو سال دولت سیزدهم این رقم به ۶۰ هزار واحد رسیده است. البته معتقدیم ظرفیت بسیار بیشتری در بافت‌های فرسوده وجود دارد.

وی ادامه داد: در این دولت به این نتیجه رسیدیم که نوسازی بافت‌ها را مردمی سازی کنیم، چون زمین و ملک متعلق به مردم است و فقط باید کاری کنیم که مالکان با انبوه سازان همکاری کنند. مردم در بافت‌های فرسوده توانایی خودبه خودی نوسازی ندارند از سوی دیگر انبوه سازان و توسعه گران هم، چون توجیه اقتصادی برای آن‌ها ندارد ورود نمی‌کنند برای اینکه این فضا شکل بگیرد که انبوه ساز ورود کند وارد تدوین و اجرای بسته‌های تشویقی مختلف شدیم که این بسته‌ها را با کمک خود سازندگان تدوین کردیم، اما به جای اینکه در ولنجک و سعادت آباد بسازند در پامنار و دروازه غار باید ساخت و ساز صورت گیرد.

مدیرعامل بازآفرینی شهری افزود: با نگاه مثبت بذرپاش به این موضوع و اینکه آمادگی داریم که هر راهکاری که ایجاد انگیزه در انبوه ساز کند تصویب کنیم، این طرح به پیش می‌رود، مثلا دو طبقه تشویقی به انبوه ساز داده ایم یا پارکینگ در فضای روباز باشد یا بالکن جز تراکم نباشد. در ۱۳۲ شهر آمار افزایشی صدور پروانه ساخت در بهار امسال نسبت به بهار گذشته داریم آن هم در سالی که با مشکل بیمه کارگران ساختمانی مواجه بودیم و ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه پروانه ساخت افزایش یافت و مشکل دیگر عدم همکاری بانک‌ها در اعطای تسهیلات بود؛ در تهران میزان صدور پروانه ۳.۵ برابر شده است و ۱۴۷ واحد در دست ساخت است.

آیینی تصریح کرد: به شهرداری‌ها هم اجازه دادیم بسته تشویقی خود را در کمیسیون ماده ۵ تدوین کنند و نیازی به تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری نباشد. مکانیزم نظارتی را هم داریم که اگر شهرداری‌ها مصوبه شورای عالی شهرسازی در ارائه بسته‌های تشویقی را اجرا نکردند، دادستانی‌ها پای کار می‌آیند. بسته دیگر تشویقی در بافت‌های فرسوده هم این شد که می‌توان از تسهیلات بانکی استفاده کرد بدون اینکه نیازی به شرایط ۴ گانه نهضت ملی مسکن باشد یعنی نیاز نیست فرم «ج» متقاضی سبز باشد امروز ۴ هزار واحد به بانک صادرات معرفی کردیم.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۳۸ هزار واحد به بانک مسکن معرفی کردیم که تنها ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد پشت خط داریم امسال هم چند هزار واحد جدید معرفی می‌شود نرخ سود هم ۱۰ تا ۱۲ درصد است رقم تسهیلات هم از ۱۵۰ به ۱۸۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در برنامه هفتم هم تلاش می‌شود حمایت‌ها به سمت بافت فرسوده بیاید شعار ما این است که تدوین بسته تشویقی ادامه می‌یابد.

براساس این گزارش در شرایط کنونی که اجرای پروژه‌های نهضت ملی و نوسازی بافت‌های فرسوده نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن دارد دولت باید زمینه را برای کاهش و رفع موانع پرداخت تسهیلات ساخت را فراهم کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: