April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۰۴۷
۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
0
کبد چرب یکی از بیماری های شایع و نسبتاً بدون علائم است که در صورت عدم آگاهی می‌تواند به سرطان کبد منجر شود.
ریسک ابتلا به کبد چرب در آقایان بیشتر از بانوان است
کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که پس از بروز در کبد، می‌تواند سلامت بدن را به صورت کلی به خطر بیندازد؛ زیرا یکی از اندام‌های حیاتی است که وظایف مهمی را همچون پاکسازی خون بر عهده دارد.

بیماری کبد چرب یکی از شرایط رایج است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد اتفاق می‌افتد و بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، هیچ علامتی ندارند و برای آن‌ها مشکل جدی ایجاد نمی‌کند.

دکتر حمید قربانیان در پاسخ به این‌که علت ابتلا به کبد چرب چیست، گفت: کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) معمولاً به دلیل ترکیبی از عوامل مختلف ایجاد می‌شود که این عوامل می‌توانند شامل اضافه وزن، دیابت، فشار خون بالا، مصرف دارو‌های خاص و سایر عوامل مرتبط با سبک زندگی باشند.

وی افزود: چاقی یکی از عوامل اصلی برای ابتلا به کبد چرب غیر الکلی محسوب می‌شود؛ افزایش وزن، به ویژه در منطقه شکمی، ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد؛ اما افراد لاغر نیز احتمال دارد به NAFLD مبتلا شوند.

این پزشک درباره علائم کبد چرب جهت تشخیص و شناسایی بیان کرد: بیشتر افراد با کبد چرب غیر الکلی علائم خاصی ندارند. این بیماری معمولاً توسط تست‌های خونی و تصویربرداری شناسایی می‌شود؛ اما به‌طور کلی علائم نشان دهنده خطر در احتمال بروز کبد چرب شامل خستگی، احساس ناراحتی و سنگینی در منطقه بالایی شکم و گاهی درد شکمی غیر واضح هستند.

او درباره راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری گفت: کاهش وزن در صورت اضافه وزن، تغذیه سالم با مصرف میوه‌ها و سبزیجات و کاهش مصرف مواد چرب و گندیده، انجام فعالیت‌های ورزشی منظم و مدیریت دقیق دیابت و فشار خون از جمله راهکار‌های پیشگیری از ابتلابه کبد چرب است.

او در ادامه بیان کرد: سن و سابقه خانوادگی نیز نقشی در ابتلا به کبد چرب دارند. عمدتاً بیشتر شدن سن و داشتن تاریخچه خانوادگی سندروم متابولیک، موجب افزایش ریسک برای NAFLD می‌شود؛ سندروم متابولیک و کبد چرب غیر الکلی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. افزایش وزن و عوامل متابولیکی مانند اضافه وزن، دیابت، فشار خون بالا و چاقی همگی عوامل مشترک در ایجاد هر دوی این شرایط هستند.NAFLD به عنوان یکی از علائم و شرایط متابولیک سندروم معمولاً به وقوع می‌پیوندد.

قربانیان ادامه داد: کبد چرب در آقایان و خانم‌ها هر دو می‌تواند اتفاق بیفتد؛ اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند که در زنان پس از سنین یائسگی، ریسک ابتلا به NAFLD افزایش می‌یابد از سوی دیگر در مردان، در کل زندگی این ریسک بالاتر از زنان است.

کبد

روش‌های درمان شایع کبد چرب

از جمله روش‌های درمان کبد چرب عبارتند از:
۱.     عدم مصرف الکل
۲.     کاهش وزن
۳.     مصرف دارو‌های کنترل دیابت، کلسترول و تری گلیسیرید
۴.     مصرف ویتامین E
۵.     رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی
۶.     استفاده از امگا ۳ موجود در ماهی هایی مانند سالمون و ساردین
۷.     استفاده از داروی گیاهی برای چربی کبد
۸.     مصرف فیبر با استفاده از غلات کامل و برنج قهوه‌ای
۹.     مصرف یک گرم مکمل روغن ماهی به صورت روزانه

میزان پیشرفت بیماری

این بیماری دارای ۴ مرحله است که از گرید ۱ تا ۴ طبقه‌بندی می‌شوند و می‌تواند طی ۴ مرحله پیشرفت کند:

کبد چرب گرید ۱ (کبد چرب ساده): در کبد چرب گرید ۱ چربی اضافی در کبد تجمع پیدا می‌کند. اگر بیماری از گرید ۱ پیشرفت نکند، تقریبا بی‌ضرر است.

کبد چرب گرید ۲ (استئو هپاتیت): کبد چرب گرید ۲ علاوه بر چربی اضافی، التهاب نیز در کبد وجود دارد.

کبد چرب گرید ۳ (فیبروز کبدی): التهاب در کبد باعث ایجاد زخم شده است. التهاب مداوم باعث ایجاد اسکار در کبد می‌شود؛ اما کبد هنوز می‌تواند عملکرد طبیعی داشته باشد.

کبد چرب گرید ۴ (سیروز کبدی): زخم کبد به طور گسترده‌ای گسترش یافته است. سیروز یک بیماری بالقوه تهدیدکننده زندگی است که می‌تواند باعث نارسایی کبدی شود و معمولا غیرقابل برگشت است. به همین دلیل بسیار مهم است که از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: