کد خبر: ۴۰۲۰۵۲
۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
معاون وزیر تعاون از فراهم شدن امکان خرید برخط مردم در طرح کالابرگ الکترونیک خبر داد.

خرید از فروشگاه‌های اینترنتی در طرح کالابرگ الکترونیک فراهم شد

طرح کالابرگ الکترونیکی فعلاً برای سه دهک پایین درآمدی به تعداد ۸ تا ۹ میلیون خانوار و به استعداد ۲۹ میلیون نفر جمعیت کشور معادل یک سوم جمعیت اجرا می‌شود. در مدت اجرای کالابرگ تاکنون یک میلیون خانوار از این طرح استفاده کردند که عمدتاً در سه دهک پایین درآمدی جامعه بودند و طرح نسبت به گذشته رشد قابل قبولی پیدا کرده است.

دلایلی مختلفی دارد، از جمله آن عدم اطلاع‌رسانی کافی و همچنین شکل‌گیری رفتار مصرفی مردم در زمانی که هنوز زیرساخت اجرای کالابرگ فراهم نبود و مردم از یارانه معیشتی خود برای سایر هزینه‌ها مانند کرایه خانه، هزینه ایاب و ذهاب و یا سایر هزینه‌های خانوار استفاده کرده‌اند. ۱۱ قلم کالای سبد معیشت (شامل ماست، شیر، پنیر، قندو شکر، روغن، برنج، مرغ و تخم مرغ، گوشت، ماکارونی و حبوبات) همه از کالا‌های تعزیراتی هستند که اگر کسی گران‌فروشی کند، حتی بدون کالابرگ الکترونیکی می‌توان به تعزیرات شکایت کرد.

اگر فردی هر تعداد کالای دیگر هم خریداری کند، فقط ۱۱ قلم کالای مورد نظر سبد معیشت مشمول یارانه‌است و اگر فردی بیش از این اقلام خریداری کند مشمول اعتبار کالابرگ نمی‌شود. در حال حاضر سه دهک کم درآمد مشمول کالابرگ الکترونیکی همراه با اعتبار اضافه شده‌اند و احتمالاً تا یک ماه آینده دو دهک ۴ و ۵ هم مشمول خواهند شد.

البته طرح کالابرگ به صورت کاملاً اختیاری اجرا می‌شود و در حال حاضر برای همه یارانه‌بگیران کشور اعتبار یارانه‌ای در قالب کالابرگ یک ماه زودتر شارژ می‌شود، اما در مورد سه دهک کم درآمد به شرط خرید ۵۰ درصد از اعتبار یارانه در کالابرگ خود، ۱۲۰ هزار تومان هم شارژ اضافه داده خواهد شد تا از همان ۱۱ قلم کالا خریداری کنند.

 

علیرضا عسگریان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه میز اقتصاد گفت: هم‌اکنون یک سکوی اینترنتی، عرضه ۱۱ قلم کالای اساسی مشمول طرح کالابرگ را آغاز کرده و در آینده نزدیک تعداد این سکو‌ها افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: در خرید اینترنتی هم در صورت هزینه کرد ۲۰۰ هزار تومان از یارانه برای خرید ۱۱ قلم، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی به شخص مشمول تعلق می‌گیرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امکان عرضه لبنیات سنتی و حبوبات به صورت فله در طرح کالابرگ الکترونیک فراهم شده است، گفت: هم‌اکنون طرح کالابرگ الکترونیکی دهک‌های اول تا پنجم درآمدی را شامل می‌شود.

گفتنی است؛ استفاده از کالابرگ الکترونیک کاملا داوطلبانه و اختیاری است و خانوار‌ها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه اعتبار خود را برای خرید کالابرگ اختصاص بدهند. چنانچه تمایل به خرید کالابرگ نبود همچون گذشته افراد می‌توانند از یارانه نقدی خود استفاده کنند.

در این طرح قیمت کالا‌ها بر اساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۱ عرضه می‌شود و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه‌التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

همه خانوار‌های مشمول طرح می‌توانند از طریق سامانه «شما» به نشانی https://shoma.sfara.ir و نصب اپلیکیشن شما از وجود فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های متصل به طرح و نزدیک به محل سکونتشان با خبر و با شماره‌گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: