April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۰۷۵
۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
قیمت طلا و سکه سومین هفته شهریور را در حالی به پایان برد که به دنباله‌روی از قیمت دلار، افزایشی شده بود. معاملات پشت خطی بازیگران بزرگ بازار طلا در تعطیلات سه روزه، اما نوسانات زیادی در این بازار نداشت؛ به ویژه اینکه قیمت دلار نیز در معاملات پشت خطی کاهشی بوده است. آیا بازار طلا این هفته نیز به قیمت دلار چشم خواهد داشت؟

تبعیت بازار طلای این هفته از بازار ارز، قیمت‌ها چگونه خواهد بود؟

از گذشته‌های دور تا به امروز طلا به عنوان یک دارایی امن در بین عموم مردم محسوب می‌شود و بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود و کسب سود طلا و سکه می‌خرند. احتمالا شما هم به این قضیه عادت کرده باشید که هر زمان خبری می‌شود، اولین واکنش در بازار‌های مالی مربوط به طلا و ارز است. اما دلیل این اتفاق چیست؟ چرا قیمت طلا تاثیرپذیری زیادی نسبت به اخبار و عوامل دیگر دارد؟ و اصلا عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا وسکه چه چیز‌هایی هستند؟ در این مطلب با هم جواب تمامی این سوالات و دلایل آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دلیل تاثیرپذیری زیاد قیمت طلا از اخبار چیست؟


همانطور که گفته شد، حتما متوجه شده‌اید که هروقت خبری در ایران یا دنیا پخش می‌شود، اولین واکنش قیمتی مربوط به دلار و طلا است. حالا این خبر می‌تواند شیوع یک بیماری، اتفاقات سیاسی و اقتصادی، جنگ و … باشد.


شاید بتوان گفت بهترین جواب برای پاسخ به این سوال جو روانی به وجود آمده در صورت بروز اتفاقات مذکور است. افراد جامعه طلا را به عنوان یک دارایی امن و بهترین راه حل برای سرمایه‌گذاری در زمان بروز مشکلات می‌دانند. بررسی تاریخی قیمت طلا هم همین را نشان می‌دهد که در بازه‌های زمانی خاص قیمت آن افزایش داشته و در بقیه مواقع که جو آرامی بر جوامع حاکم بوده توانسته ثبات خود را حفظ کند.

پس دلیل تاثیرپذیری شدید قیمت طلا و سکه نسبت به بازار‌های موازی این است که افراد ترجیح می‌دهند در هنگام بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرمایه خود را به دارایی‌های امن از جمله طلا اختصاص دهند تا در صورت بروز هرگونه مشکل ارزش پول آن‌ها حفظ شود، در نتیجه اتفاقات مذکور باعث افزایش تقاضا می‌شود و با افزایش تقاضا برای خرید طلا قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

 

قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته افزایشی بود و توانست خود را به کانال ۵۰ هزار تومان برساند. این صعود، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه را نیز بالا کشید و موجب شد قیمت سکه امامی دوباره به کانال ۲۸ میلیون تومانی بازگردد.

طی تعطیلات سه روزه گذشته، بازار طلا و سکه نیز تعطیل بوده و معاملاتی که بتواند روندی در بازار ایجاد کند انجام نشده است. حتی در معاملات پشت خطی بازیگران بزرگ بازار طلا هم نوسان خاصی دیده نمی‌شود و بر همین اساس قیمت طلا و سکه طی سه روز گذشته تغییر ویژه‌ای را تجربه نکرده است.

بر این اساس بازار طلا و سکه در حالی امروز بازگشایی می‌شود که قیمت طلای ۱۸ عیار به دو میلیون و ۳۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. در همین حال قیمت هر مثقال طلا نیز ۱۰ میلیون و ۱۷۴ هزار تومان است. انس جهانی طلا نیز که معاملات آن به دلیل تعطیلات هفتگی میلادی متوقف شده، روی رقم ۱۹۲۳ دلار، جا خوش کرده است.

همچنین، قیمت سکه امامی ۲۸ میلیون و ۲۵۲ هزار تومان، قیمت سکه بهار آزادی ۲۵ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان، قیمت نیم‌سکه ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت سکه گرمی، ۶ میلیون تومان است.

بازدهی هفتگی بازار طلا و سکه


گفتنی است بررسی روند بازار طلا و سکه در سومین هفته شهریورماه نشان می‌دهد در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه ۲۲ شهریور) هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۳۴۸ هزار تومان رسید و با کاهش قیمت چهار هزار و ۴۰۰ تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. به این ترتیب طلا در هفته گذشته بازدهی منفی ۰.۱۹ درصدی داشت.

در همین حال طی هفته اخیر سکه امامی بازدهی ۱.۳۴ درصدی داشت؛ این قطعه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه ۲۲ شهریور) با قیمت ۲۸ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان به کار خود پایان داد و افزایش قیمت ۳۴۸ هزار تومانی نسبت به هفته دوم شهریور داشت. به این ترتیب سکه امامی در هفته گذشته، بیشترین بازدهی مثبت را در میان بازار‌ها ثبت کرد.

برچسب ها: قیمت طلا ، طلا ، بازار طلا ، سکه ، دلار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: