April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۱۸۰
۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
0
سرلشکر باقری هفته دفاع مقدس را یادآور حماسه‌آفرینی ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی دانست و بر لزوم انتقال معارف دفاع مقدس به جوانان تأکید کرد.

دفاع مقدس یک مبدا تاریخ ساز برای ملت ایران است/ مشتریان پهپادهای ایران چندین برابر توان تولیدی

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز در همایش تخصصی دفاع مقدس و تأثیرات آن بر امنیت ایران و منطقه غرب آسیا، گفت: حلول ماه ربیع الاول و هفته دفاع مقدس را گرامی می‌دارم که یادآور رشادت‌های ملت بزرگ ایران در این دوران است.

وی افزود: وظیفه ما باقی‌ماندگان است که درخصوص علوم و معارف دفاع مقدس تحقیق و پژوهش انجام بدهیم تا نسل‌های آینده با این واقعیت‌ها و تاثیر آن بر نسل امروز و نسل‌های آتی آشنا شوند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، تصریح کرد: ۴۳ سال پیش در چنین ایامی تهاجم بزرگ رژیم بعثی به کشور ما آغاز شد. تهاجمی که در ظاهر توسط صدام و هم‌دستانش بود، اما در واقع یک جنگ نیابتی بود از جانب همه‌آن‌هایی که پس از چند صد سال تلاش و خونریزی به مراحلی رسیده بودند که جهان را در کل در اختیار بگیرند و منافع آن را همیشه ذخیره خود قرار بدهند.

وی ادامه داد: آن‌ها انقلاب اسلامی را مانع بزرگ خود می‌دیدند و پس از اینکه توطئه‌های آن‌ها علیه انقلاب اسلامی به جایی نرسید صدام را انتخاب کردند تا با یک جنگ نیابتی به کشورمان حمله کند.

سرلشکر باقری با بیان اینکه این حادثه حادثه کوچکی نبود برای ملتی که انقلاب کرده بود و با انواع تحریم‌ها و تهدیدات مواجه بود و در حال تثبیت خود و مقابله با تهدیدات بود، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتش ما راس خود را از دست داده بود و در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و سپاه نیز که تجربه کمی داشت با تسلیحات و تجهیزات نیمه سنگین و سبک در حال مبارزه با تهدیدات بود.

وی افزود: تجهیزات هوایی و دریایی ارتش ما محتاج به قطعات و مهمات عمدتا خارجی بود که همه آن‌ها مسدود شده بود. پس طبیعی بود که دشمن چنین تصور کند که به راحتی و بدون زحمت فراوان و با سرعت در یک عملیات برق‌آسا خواهد توانست این نظام نوپا را از پای در بیاورد. اما در کنار آن یک سابقه تاریخی از این ملت در ۲۰۰ سال اخیر در پیش‌روی آن بود که در هر جنگی که رخ داده بود ملت ایران شکست خورده بود و در هر کدام بخشی از کشورش را از دست داده بود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، تأکید کرد: دشمن فکر می‌کرد با توجه به سابقه تاریخی در ۲۰۰ سال گذشته و جدا شدن قسمت‌های مختلف کشور می‌تواند با جنگ به اهداف خود برسد به همین دلیل رژیم بعث حمایت سیاسی، اقتصادی و بین المللی را داشت و با پول کشور‌های خلیج فارس و با حمایت تسلیحاتی وارد جنگ با ایران شد، اما ملت ایران با رهبری امام خمینی (ره) ورق را برگرداند.

وی افزود: امروز که به عقب نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم آن رژیمی که به ایران حمله کرد و حامیانش چه وضعیتی دارند و ملت ما امروز چه وضعیتی دارد، دفاع مقدس و ایستادگی و مقاومت ملت ایران نگاه‌های جهانی را به ایران تغییر داد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه دفاع مقدس یک مبدا تاریخ ساز برای ملت ایران است، خاطرنشان کرد: این وظیفه ما بازماندگان است که این واقعیت‌ها را برای نسل جدید تبیین کنیم تا بدانند چه گنجینه عظیمی دارند و مشکلات امروز که در برابر مشکلات ابتدای انقلاب چیزی نیست را چگونه می‌توانند پشت سر بگذارند.

سرلشکر باقری تصریح کرد: ارتش ما آب دیده شد، تجربه کسب کرد، ارتش پایان جنگ با ارتش قبل از جنگ زمین تا آسمان تفاوت می‌کرد. ارتش ما در ابتدای جنگ آموزش دیده بود، سلاح را می‌شناخت و تاکتیک‌هایی بلد بود، اما سطح عملیاتی و راهبردی جنگ را تجربه نکرده بود و این‌ها در جنگ تجربه شد، روش طرح‌ریزی و انجام عملیات و همه آنچه که در اصول جنگ خوانده بودیم و خوانده بودند در جنگ برایشان دقیقاً روشن شد و این تجربه، دستاوردی بود که برای ارتش حاصل شد.

وی ادامه داد: سپاه سازمان کوچکی بود، هیچ گونه جنبه نظامی و دفاعی نداشت سپاه هم رشد کمی کرد و هم وارد صحنه نظامی شد و در پایان جنگ سپاه پاسداران دارای سازمان رزمی گسترده‌ای به همراه بسیجیان بود که تعیین‌کنندگی در جنگ داشت و نیرو‌های مسلح در همه ابعاد خوداتکا و خودکافی شدند.

سرلشکر باقری گفت: امروز این همه بلوا می‌کنند که از ایران سلاح فرستاده می‌شود، محور مقاومت، حزب‌الله و رزمندگان فلسطینی دیگر نیازی به ما ندارند، خودشان تسلیحات مورد نیاز خود را تولید می‌کنند. دریایی از توانمندی آنجا وجود دارد و کارشان پیش می‌رود، این‌ها از دستاورد‌های دفاع مقدس است.

وی بیان کرد: در امروز و آینده با انواع نبرد‌ها مواجه هستیم و انواع تهدید‌ها را داریم، اما در هیچ یک از آنها، در طرح‌ریزی و اجرای عملیات‌ها و تدوین متون آموزشی و تربیت اساتید و دانشجویان و همرزمانمان نیازی به بیگانگان نداریم که این توانمندی و اعتماد به نفس از دفاع مقدس آغاز شد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: در دنیا همه کشور‌ها مقلد ۴ الی ۵ کشور هستند و جزوات را می‌آورند و حداکثر ترجمه می‌کنند و اساتید را می‌آورند و آموزش می‌دهند و همان حرف‌ها را برای دانشجویان بعدی تکرار می‌کنند. این در حالی است که در کلاس‌ها و دانشگاه‌های نظامی ما حرف بیگانگان تدریس نمی‌شود، تفکر و تدبیر خودمان است که تدریس می‌شود.

وی بیان کرد: روزی تحریم تسلیحاتی بودیم و قطعات مورد نیازمان و حتی سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند؛ اما امروز تحریم می‌کنند تا سایرین از ما تسلیحات نخرند و این در حالی است که کشور‌های بزرگ جهان خواهان خرید تجهیزات دفاعی ما هستند. امروز پهپاد‌های ما امروز مشتریان زیادی دارد که حتی بیشتر از میزان تولید ما است.

سردار باقری اضافه کرد: در ابتدای جنگ تحمیلی، دشمن شهر‌های ما موشک‌باران می‌کرد و ما از دیگر کشور‌ها درخواست خرید موشک می‌کردیم، اما به ما نمی‌دادند؛ این در حالی است که امروز ایران جزو قدرت‌های برتر جهان در حوزه موشک‌های بالستیک است و این‌ها جزء دستاورد‌های دفاع مقدس است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: ورود ایران به عرصه پهپادی در سال ۱۳۶۲ با یک مدل اسباب بازی که از اروپا به کشور وارد شد، صورت گرفت؛ اما، اما امروز در این عرصه به سطحی از قدرت دست یافته‌ایم که توان ما تنه به تنه کشور‌های بزرگ جهان می‌زند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: